Bestræbelserne på et gennemført LaMarmotte 2017


WBO
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Gregers TF skrev:

Sweet spot er nok den intervaltype, der giver mest udbytte for mindst træthed. Selv i min alder er jeg stort set umærket dagen derpå.
Det kræver self at det giver mening at træne længere intervaller og ikke at der er fokus på vo2max, sprint osv. Og så alligevel så er en god FTP-base vigtigt at bygge den slags op på.

Kan man ikke bare køre efter watt, så man ikke skal rode med fald og stigninger?

Okay, tak for info. Det giver nok fin mening at kører det - jeg føler mig også fin tilpas i bentøjet og klar til styrketræning idag. Ville du anbefale bare kører videre på sweetspot et par gange om ugen så, uden andre former for intervaller?

Det skal jeg lige have fundet ud af - det var hvert fald pisse belastende at man konstant skulle skifte gearing m.v.

Link to comment
Share on other sites

Hvis "motten" er din prioritet vil jeg køre slavisk som Kermit har beskrevet. Hold dig trygt til hans anbefalinger.

Jo mere du nedprioriterer det og hellere vil kunne rykke fra de andre til fællestræning, jo mere skal de korte intervaller som vo2max, eller kortere, fylde. Det er det dér med både at blæse og have mel i munden :dry:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Der sker ikke noget ved at køre lidt VO2max og andet godt, du skal stadig nok komme i god form, men du skal bare være opmærksom på at du i så fald ikke har 100% fokus på La Marmotte. Det havde jeg heller ikke selv da jeg kørte den i 2014, hvor det blev passet ind i den øvrige cykeltræning med løb hver weekend. Så længe man træner struktureret og får sine træningspas i bogen, så skal det hele nok gå, men som Gregers skriver så er det svært at blæse og have mel i munden.

Personligt kører jeg hovedsagligt sweet spot og AT intervaller(omkring 91-105% af FTP) i øjeblikket, og så har jeg min klubs fællestræning om lørdagen hvor der kommer lidt VO2max intervaller på også. Så omkring februar begynder der at komme lidt mere VO2max på programmet, men indtil da går størstedelen af træningen på at få bygget bundniveauet op, og så derefter kan man begynde for alvor at smide toppen på.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Kermit skrev:

Der sker ikke noget ved at køre lidt VO2max og andet godt, du skal stadig nok komme i god form, men du skal bare være opmærksom på at du i så fald ikke har 100% fokus på La Marmotte. Det havde jeg heller ikke selv da jeg kørte den i 2014, hvor det blev passet ind i den øvrige cykeltræning med løb hver weekend. Så længe man træner struktureret og får sine træningspas i bogen, så skal det hele nok gå, men som Gregers skriver så er det svært at blæse og have mel i munden.

Personligt kører jeg hovedsagligt sweet spot og AT intervaller(omkring 91-105% af FTP) i øjeblikket, og så har jeg min klubs fællestræning om lørdagen hvor der kommer lidt VO2max intervaller på også. Så omkring februar begynder der at komme lidt mere VO2max på programmet, men indtil da går størstedelen af træningen på at få bygget bundniveauet op, og så derefter kan man begynde for alvor at smide toppen på.

Tak fordi du gider bruge tiden på at komme med din kyndige viden herinde! Mit mål er motton - og jeg kunne godt tænke mig så god en tid som overhovedet muligt. Så du anbefaler at, jeg kører sweetspot ift. hvad du skrev sidst i forskellige intervaller? Hvordan ville du ligge et træningsprogram med 3-4 cykeldage om ugen (kun 3 indtil februar) med fokus på motten og ik andet. Jeg er 1.80cm, vejer 80.5 (håber at kan få tabt mig mindst 6-7 kg mere)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning 21-12-2016

Der stod styrketræning på programmet idag. Det er 7. dag i træk med enten cykling på hjemmetræneren eller styrketræning. Det er sgu hårdt, og kan godt mærke bentøjet er ved at være klar til en hviledag - men imorgen regner jeg med at nuppe sweetspot træning på hjemmetræneren, og så hvile benene på fredag.

Jeg var igang i centret 1t28m - med seriesets a 3 som jeg plejer. Jeg kom igennem selvom jeg havde et stort hul i maven, og føler jeg fik fin ud af det. JEg prøvede på frontsquad, men kan ikke rigtig håndtere stangen foran.

 

Dagens ernæring:

Havregryn m. rosiner og mælk

Protienshake m. blended banan

200g Kyllingfilet m. ris og brocoli

2 hakkebøffer(ca. 300g) sammen med blanding af græsk yoghurt m. støbt peber og rød peber, majs, agurk, gulerod, rå løg. Og så 2 spejlæg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selvom gårsdagens ernæring begrænsede sig til 2500kcal - så endte jeg alligevel med at tage knap 400 gram på fra dagen inden, så vægten nu siger 80.9 kg. Virker besynderligt, da man siger en alm. mand skulle status quo være 2500kcal - og derudover var der både cykling 30m samt styrketræning på programmet igår. Men det giver bare incitament for at give den gas på hometraineren idag - hvor jeg vil kører sweetspot interval 3x20 a 270watt. 

Dagens ernæring kommer til at se således ud:

300g Skyr m. pærer

Protienshake m. blended banan

300g hakkebøf m. græstsalat(græsk yoghurt m. snittede rød peber, majs, løg, gulerod og agurk, blandet med stødtpeber - i skulle prøve det, det er vildt godt og protienrig og sundt.) 

2 appelsiner

Protienshake m. blended banan

0.5l Karrysuppe m. kyllingestykker

Kcal: ca. 2000 total

 

Link to comment
Share on other sites

22-12-2016: Dagens træning

Det var idag 8. trænings dag i træk, og jeg kunne egentlig godt mærke allerede fra start, at bentøjet måske var lidt mere brugt op end jeg havde regnet med. Jeg havde satset på at tage 3 intervaller på sweetspot, men kunne hurtig konstatere, at jeg ikke rigtig kunne komme op på de watt - så jeg valgte egentlig og kører nogenlunde stabil på 255watt - og det var hårdt - men de forskellige intervaller kunne bentøjet bare ikke rigtig trække idag.

Min gns puls på 1t 9m endte på 160  - ud af en max puls på 190 - ramte dog højst 178 til allersidst, da jeg lige ville presse det sidste saft ud af benene inden hviledag imorgen. Forbrændte omkring 1100 kcal - så det var ganske fint, og forventer da også at have smidt lidt af vægten imorgen!

 

Link to comment
Share on other sites

Du har 6 måneder til at tabe 6-7 kg. Det skal nok komme. Hold hellere fokus på at få spist nok til at gennemføre din træning med så meget power som muligt, og det får du kun hvis du får spist fornuftigt. Hvis du hæver dit niveau vil du også tabe dig. Det er sjældent at det går den anden vej.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, WBO skrev:

22-12-2016: Dagens træning

Det var idag 8. trænings dag i træk, og jeg kunne egentlig godt mærke allerede fra start, at bentøjet måske var lidt mere brugt op end jeg havde regnet med. Jeg havde satset på at tage 3 intervaller på sweetspot, men kunne hurtig konstatere, at jeg ikke rigtig kunne komme op på de watt - så jeg valgte egentlig og kører nogenlunde stabil på 255watt - og det var hårdt - men de forskellige intervaller kunne bentøjet bare ikke rigtig trække idag.

Min gns puls på 1t 9m endte på 160  - ud af en max puls på 190 - ramte dog højst 178 til allersidst, da jeg lige ville presse det sidste saft ud af benene inden hviledag imorgen. Forbrændte omkring 1100 kcal - så det var ganske fint, og forventer da også at have smidt lidt af vægten imorgen!

 

Jeg er helt enig med Kermit her. Ikke fokuser så meget på vægten, det kommer af sig selv med al den træning du fyrer af.

Og husk nu at du skal køre hurtigt i juni/juli og ikke i februar. Pas på med overtræning - hold de pauser som du har brug for. 8 træningspas i streg virker som lidt for meget imo..

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund at panikke med vægten allerede nu. Men den falder ikke nødvendigvis fordi man træner meget - det kræver stadig omtanke for hvad man putter i munden :dry:

Men meget enig i det sidste. Kan du ikke holde wattene i sweet spot, især når du hurtigt konstaterer det, så trænger du til hvile (hvis din FTP er korrekt). De kan nive til sidst men i hvert fald de første 20 minutter burde være relativt overskuelige, selv med styrketræning siddende i stængerne.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Jeg følger egentlig et program jeg har fået struktureret af en professionel - jeg er dog stoppet med at betale for flere træningsprogrammer hos ham. Det var trænings 6 gange om ugen - 3 styrketræningspas samt 3 cykelpas. Sjældent jeg cykler to dage i træk.

307 watt er hvad jeg har kunnet presse ud af en ftp test på 20min. - er det tegn på overtræning hvis man ikke kan kører sine sweetspot intervaller? Eller kan kost, søvn osv. ikke også have en indflydelse? Jeg tænker at jeg bør vel så restition nok, når der går 1 dag mellem cykling? Eller aktivivere styrketræningen samme muskler som cykling, og deraf brug for hvile?

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke overtræning.

Måske Kermit korrekser mig men i min verden er du i hvert fald for "træt", hvis du ikke fra start kan køre sweet spot, især i den lave ende af zonen. Måske fair nok at eksplodere til sidst på en dårlig dag men....Selv i perioder hvor jeg kun får sovet 3-4 timer, kan jeg stadig sagtens køre sweet spot og er jeg smadret i stængerne piver de nok, men jeg har vist aldrig failet et sweet spot (når jeg forinden har gidet køre en FTP-test, hvilket jeg ikke er god til at få gjort). 

Om det så er træning, kost eller søvn.... hvis kosten er synderen kan træningen måske være fin nok men så vil jeg mene at kosten er FOR skrabet. Hvor hurtigt taber du dig egentlig - uden at kende dit stofskifte synes jeg ikke du indtager ret meget.

Men igen... så klog er jeg ikke at du skal tage min mening som sandhed men kun som et indspark.

Hvis du styrketræner ben mellem de dage du cykler, får de tæv hele tiden. Den ene ugentlige hviledag er sikkert nok for nogen men nok også i underkanten for andre. Programmet har vel en uge med jævne mellemrum, hvor alt foregår på lavt blus?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tak for masser godt input. Ift. hvor hurtig jeg taber mig, så er det meget begrænset hvad jeg taber mig. På en måned har jeg tabt mig 2 kg. Spiser omkring 2-2500kcal om dagen, når det bliver skitseret op i MyFitnessPal. Nej, træningsprogrammet er egentlig baseret således det altid er om fredagen jeg har en hviledag. Men fik 8 dage i træk, pga. jeg missede en træningsdag i min cyklus - men det kan godt være jeg skulle skrue lidt ned, og give bentøjet lidt mere hvile. Måske nøjes med to styrketræningspas om ugen?

 

Hvad gør i in-season? Fortsætter i styrketræningen bare en enkelt gang om ugen? Man mister vel alt den volumen man har gainet her i vinterperioden hvis ikke man vedligeholder det?

Link to comment
Share on other sites

Du kan give det et forsøg med to gange og se om det giver mere overskud til cyklingen, der vel trods alt er det vigtigste. Det er vist meget få der holder fast i styrketræningen in-season, men nogen gør. Og jojo, det er næsten tilbage til start hvert år, men lidt bliver der vel hængende.

2 kg om måneden er jo fint, så... 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange watt havde du holdt da du havde kørt din FTP test? Her tænker jeg på dine gennemsnitswatt.

Du er ikke i overtræning, ikke i nærheden, men du trænger nok til hvile. Man kan sagtens køre 8 dage i streg, men det kræver at nogle af de ture er meget korte og med meget lav intensitet for lige at sikre at kroppen kan følge med.

Hvis du har en nogenlunde idé om at 2500 kcal er dit ligevægtsindtag, og du kun spiser 2000-2500 kcal på træningsdage, så spiser du også for lidt. Jeg plejer at regne med ca. 650 kcal pr time på cyklen. Træner du således 1-1,5 time, så er dit ligevægtsindtag omkring de 3500 kcal, og der burde du måske indtage 3000 kcal i stedet for. Hvis vi bare for sjov siger at du med et kcal underskud på 500 kcal om dagen, taber 500 gram om ugen, og der er 30 uger til at La Marmotte skal køres. Så har du til den tid tabt 15 kg, og det er måske lidt i overkanten. Så igen, tag det roligt, sørg for at få spist ordentligt med et kcal underskud på måske 2-300 kcal om dagen. Så skal du nok ramme en fin vægt til La Marmotte.

Styrketræning når sæsonen starter skal være max 1 gang om ugen. Og alt hvad der hedder diskotræning er bandlyst.

Hvis du kan have 5 træningspas på en uge kunne det se således ud:
Tirsdag: 1-1,5 time FTP træning
Onsdag: Let dag - 1 time zone 1
Torsdag: 1-1,5 time Sweet Spot
Lørdag: 3+ timer træning på landevejen i zone 2, med enkelte intervaller omkring sweet spot, FTP o.lign.
Søndag: 1 time på landevejen eller hjemmetræneren i zone 1

Kan så ændres ved at køre hårdt tirsdag og onsdag, og så trille let torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kermit,

 

Tak for et super informativt indlæg. Da jeg kørte min FTP test på 20m var gns watt 307. Well, jeg har ingen idé om hvad mit ligevægtindtag er - jeg tror det er ret lavt. Der er f.eks. dage hvor jeg holder mig til 2500kcal hvor jeg har taget 1kg på(hvis dette er en dag uden træning), så synes det virker grotesk. Så sent som idag, hvor jeg havde en slap af dag igår - men hvor jeg holdte mig på de 2500kcal, der er vægten gået fra 80.5 til 82kg - fuldstændig grotesk og demotiverende. 

 

Jeg vil gerne blive ved, med at få et styrketræningspas ind til bentøjet, så jeg ikke mister det masse jeg har nu. Hvilken dag kunne være mest hensynsmæssigt at gøre det?

 

23-12-2016: Dagens ernæring

Havregryn m. rosiner og mælk

2 smørbrød, en med fiskefilet og en med roastbeef

300g græsksalat og 2 små rugbrød og et stk franskbrød m. kyllinge pålæg og roastbeef

4 æbleskiver m. flormelis 

kcal indtag ca. 2205

 

Vægten steget fra 80.5 til 82kg ...

 

Regner med en lille tur på hjemmetræneren idag med 2x20sweetspot

Edited by WBO
Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo ikke tro at man har taget på, fordi vægten stiger et kg fra dagen før. Den hopper og danser af mange årsager og det gør den bare... At du tager på af 2500kcal hæfter jeg mig ikke ved. Det kan jeg også nogle gange - og også tabe mig af 4000 - hvis jeg kun ser fra dag til dag. 

Er du sikker på at du indtaster ALT mad og drikke med indædt nidkærhed? Godt nok er du et lille nips :tongue: på kun 80 kg men du burde altså køre flere kalorier igennem - især når du træner. Der er mange der liiige glemmer at der er sukker i kaffen eller de to brunkager der ryger samtidigt. Eller æblet - hvis vi holder der sundt. Ellers: Har du tidligere i livet været på hårde kure, de kan nogle gange fåkke lidt op i stofskiftet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du nu ret i. Ja, taster alt ind - pånær indtaget væske. Sukker i kaffen, og brunkager m.v. har indtil igår været helt ude af min kost :P - Før igår, havde jeg ikke indtaget sukker (foruden det som er i frugt m.v.) - men den fik godt nok en på hatten igår. God og dejlig mad! Jeg har aldrig været på hårde kure - eller, måske en hård kost, da jeg for 8 år siden var lidt til den store side, og vejede 92kg på 180cm den gang!

 

24-12-2016

Jeg fik efter en hviledag, smidt mig op på hjemmetræneren igen. Vi er efterhånden nogle stykker som har en bkool, og derfor kan det også være sjovt at udfordre hinandens tider. Det gjorde jeg - op af Telegraph, hvor en af de kammerater vi tager ned til motten med, havde kørt et par dage for inden. Jeg lagde ud med 10m opvarmning, og gik derefter godt igang med et 20minutters sweetspot - jeg havde ret gode ben, og holdte watt gns på 285 ca. derefter slappede jeg lidt af og gik ned på omkring 200w i 5 minutter, og så gav jeg den gas igen, og ramte de 285w igen resten af vejen.  Selve Telegraph på bkoolen tog mig lige under 49m. Derefter 5m nedvarmning og så i bad, og gøre klar til masser julemad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har været nogle hårde dage for kroppen, rent kalorie mæssigt tror jeg - opgav hvertfald at notere frokosten/aftensmaden ned. Men hva, man skal også have lov at nyde lidt her i julen. Men det er også overstået nu, lige indtil nytårsaften da - som er min sidste dag inden LaMarmotte hvor jeg vil drikke alkohol - måske lige pånær april hvor jeg skal til 30 års fødselsdagsfest.

Jeg har i julen holdt min træningsplan, og har haft trænet faktisk alle juledagene.

 

25-12-2016

Jeg fandt ud af hvordan man kunne lave et program på bkool, hvor jeg faktisk kan indgive hvormange % af min FTP jeg skal bruge på forskellige blokke - så det gjorde jeg. Jeg kørte 2x20m sweetspot - Jeg synes faktisk det var relativt nemt, og kunne sikkert godt have løbet en ti km tur efterfølgende - det plejer jeg ikke kunne, da jeg giver mig lidt mere. Jeg har bare den filosofi "No Pain No Gain" og synes ikke rigtig i sweetspot intervaller at det giver nogensom helst pain - men det er måske meningen? I hvertfald en ganske fin tur alligevel.

 

26-12-2016

Nede og styrketræne - tog de samme øvelser og kg. som jeg plejer - så ingen informationstunge berretninger herfra.

Jeg regner med at tage enten 2x20m sweetspot eller 3x15m sweetspot idag på hometraineren. Lad os se hvad det ender med.

 

God jul / Nytår

Link to comment
Share on other sites

På ‎23‎.‎12‎.‎2016 at 18:30 , Kermit skrev:

Hvor mange watt havde du holdt da du havde kørt din FTP test? Her tænker jeg på dine gennemsnitswatt.

Du er ikke i overtræning, ikke i nærheden, men du trænger nok til hvile. Man kan sagtens køre 8 dage i streg, men det kræver at nogle af de ture er meget korte og med meget lav intensitet for lige at sikre at kroppen kan følge med.

Hvis du har en nogenlunde idé om at 2500 kcal er dit ligevægtsindtag, og du kun spiser 2000-2500 kcal på træningsdage, så spiser du også for lidt. Jeg plejer at regne med ca. 650 kcal pr time på cyklen. Træner du således 1-1,5 time, så er dit ligevægtsindtag omkring de 3500 kcal, og der burde du måske indtage 3000 kcal i stedet for. Hvis vi bare for sjov siger at du med et kcal underskud på 500 kcal om dagen, taber 500 gram om ugen, og der er 30 uger til at La Marmotte skal køres. Så har du til den tid tabt 15 kg, og det er måske lidt i overkanten. Så igen, tag det roligt, sørg for at få spist ordentligt med et kcal underskud på måske 2-300 kcal om dagen. Så skal du nok ramme en fin vægt til La Marmotte.

Styrketræning når sæsonen starter skal være max 1 gang om ugen. Og alt hvad der hedder diskotræning er bandlyst.

Hvis du kan have 5 træningspas på en uge kunne det se således ud:
Tirsdag: 1-1,5 time FTP træning
Onsdag: Let dag - 1 time zone 1
Torsdag: 1-1,5 time Sweet Spot
Lørdag: 3+ timer træning på landevejen i zone 2, med enkelte intervaller omkring sweet spot, FTP o.lign.
Søndag: 1 time på landevejen eller hjemmetræneren i zone 1

Kan så ændres ved at køre hårdt tirsdag og onsdag, og så trille let torsdag.

Jeg tror, at det er mig, som er skyld i udtrykket af "overtræning". :4oops: Der er højest sandsynligt ikke tale om decideret overtræning. Min tanke var, at det nok var mere overbelastning end nødvendigt - jeg brugte et forkert udtryk.. Men det er en meget fin balance-gang og som man nemt kan overtræde hvis man fx er en smule over-motiveret. Jeg husker det jo selv fra min LM2015-træning, hvor jeg i visse situationer slog træningspas sammen, for så senere at finde ud af, at jeg nok havde trænet en anelse for meget.

Jeg husker også Bo Kamstrup fra Mensch Machine være ret så fokuseret på, at man i særlig grad skulle huske sig selv på, at december og januar var fokus på basis-træning, hvorefter mængde- og interval-typer, udviklede sig. Envidere husker jeg fra en tidligere træner, at man skulle hoppe af visse intervaller, hvis man simpelthen havde udfordringer med at holde det watt/puls-niveau, som var tiltænkt.

Man kan jo forsøge at måle som hvilkepuls hver morgen. Ligger man meget højt, så kan der være tale om, at kroppen har brug for lidt afslapning. Hvis din hvilkepuls fx typisk ligger i 48 BPM, men en morgen viser 58 BPM og at du i tillæg har trænet de seneste 6-7 dage i streg, ja så kunne du jo vurdere, om du skulle køre endnu et hårdt pas på denne dag, eller revurdere situationen..

Link to comment
Share on other sites

27-12-2016

Jeg fik kørt de planlagte sweetspot intervaller med 3x15m - det var ganske fint, og egentlig også ok hårdt. Men igennem kom jeg. Jeg havde planlagt at skulle styrketræne dagen efter, men det undlod jeg, da jeg følte mig træt i kroppen, og ville derfor have en hviledag, og så prøve at give den gas om torsdagen på hometraineren.

29-12-2016

Jeg gik op imod en af mine kammeraters tider på Alpe D'huez på bkoolen. Jeg havde allerede planlagt at jeg ville lave 2x20m sweetspot - men jeg gav mig nok lige lidt ekstra da jeg gerne ville tage hans tid - og hans tid tog jeg. Jeg gennemfører Alpe D'huez på lige lidt under 52m - med et gns watt snit på 340(Tvivler på det er korrekt ude i den virkelig verden dog)  - Fredag står det på styrketræning, og så en hurtig tur om lørdagen inden dagens strabasser!

 

Godt nytår allesammen

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, AlexanderBojsen skrev:

Hmm, du mener vel med et snit på 240 watt, da du tidligere har skrevet, at du har kørt en 20-minutters test med 307 watt i snit? 

Besynderlig nok, nej. Det er derfor jeg ikke rigtig tror på det, selvom jeg igår, gav den fuld hammer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share