HST fase, kan jeg køre fedtforbrænding samtidig?


devito
 Share

Recommended Posts

Jeg er i fuld sving med mit HST program(3gange full body i ugen)...

Da weekenden er uden træning, kunne jeg godt tænke mig at køre lidt fedtforbrænding på stepperen fx. 2*25min...måske også imellem træningsdagene...

Skal man tage højde for en bestemt træningsmåde for at forbrænde fedt ved siden at et styrketræningsprogram,vil ikke ødelægge HST effekten? Explosiv eller hvad det nu hedder, er egentlig ligeglad men kondien vil bare af med de sidste deller(kosten er lagt om)

Håber der er nogen der kan hjælpe :unsure:

Devito

Link to comment
Share on other sites

HST er beregnet til at øge din muskelmasse. Hvis du begynder at rode med for meget cardio (læs: kalorieunderskud) vil det selvfølgelig gå ud over dine gains.

Desuden vil du højst sandsynligt ikke se noget brugbart vægttab, ved kun at være i kalorie-underskud i weekenden.

Hvis du vil af med dellerne, så kunne du f.eks køre 4-6 uger med kalorie-underskud,- og så acceptere at du nok IKKE får ret meget (noget som helst) masse ud af din HST træning....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du starter med at hitte ud af om du er til muskelvækst eller fedttab (hvad er det primære).. hvis det primære er fedttab, så bør du lave noget højintenst arbejde, hvor efterforbrændingen er i top.

Hvis du har muskelvækst som dit primære mål, kan du lave noget cardio "in the zone" :lol: på omkring 50% af maks - efterforbrændingen her er tæt på 0, hvilket giver ekstra overskud til at bygge muskler. Det er specielt hensigtsmæssigt, hvis dit stofskifte i forvejen er højt.. det kan til tider være svært at konsumere en 4000+ diæt af lyst...

Og du kan også sagtens skrue op for intensen på cardiofætteren mellem træningsdagene selvom dit mål er muskelmasse, men du skal samtidig jacke kalorieindtaget op, for at være sikker på du for rigeligt med energi... thats it :)

Link to comment
Share on other sites

så hvis man vil tabe sig, så skal man køre noget løbning/step samtidig med træningen.

nok et dumt spørgsmål det her..

men hvordan kommer man i kalorie understud.. ja ved ikke at indtage nok kalorier - det skal man så regne ud, og så planlægge en kostplan ud fra det ikke ? eller hvad ? og hvordan gør man det ?

Link to comment
Share on other sites

Du kommer, som du selv er inde på, i kalorieunderskud ved at indtage mindre end du bruger. Der findes mange forskellige, udenmærkede programmer til bla excel, som man kan bruge til at holde styr på/kontrollere sit kalorie indtag. Du skal selvfølgelig kende dit veligeholdelses-niveau før det er brugbart.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg bider på.. hvad er et vedligeholdelses nivuea..og hvordan finder jeg det ?

Vedligeholdelses-niveauet er det kcal. indtag din krop skal bruge, for at bibeholde (hence vedligeholdelse) din nuværende vægt. Der findes forskellige formler på nettet til at beregne det udfra vægt og alder, men de er ikke helt præcise. Den mest nøjagtige beregning foretages ved at skrive vægten op, f.eks. mandag morgen, skrive alt op hvad du spiser i løbet af ugen, og derefter veje dig igen den efterfølgende mandag. Vejer du det samme, har du fundet dit niveau.

Udfra det niveau kan man så planlægge sin kost/træning. Vægttab = underskud. Vægtøgning ( herunder øget muskelmasse og fedtmasse ) = overskud. Dog er det her vigtigt med træning. Desuden er det vigtigt at underskuddet/overskuddet ikke bliver for stort.

Rune.

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har muskelvækst som dit primære mål, kan du lave noget cardio "in the zone"  på omkring 50% af maks - efterforbrændingen her er tæt på 0, hvilket giver ekstra overskud til at bygge muskler.

Hvad mener du helt præcis med 50% af maks? Er nok et dumt spørgsmål men jeg har samme problem og hvad der netop ville være dumt er at gøre det forkert...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med høj intenst cardio i forbindelse med vægtøgning, er at forbrændingen er hævet i omkring 24 timer bagefter. Hvis du samtidig er velsignet med et højt stofskifte, og skal kæmpe en kamp for at spise over vedligeholdelsesniveauet, bør alle aktiviteter af denne type minimeres (ligesom undertegnede). Hvis du holder en puls på omkring 50% af din makspuls, vil den procentvise oxidering af fedt af energiforbruget være større end ved intens cardio (forbrændte kalorier er stadig mindre), og samtidig vil efterforbrændingen være tæt på 0.

Det går at din krop har flere kcal til rådighed til muskelopbygning kontra ved intens cardio.

(hmm det blev vist lidt snørklet, men spørg løs hvis du er i tvivl)

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt, man kan vælge at køre lavintens cardio for derved at spare på efterforbrændingen - og DERVED have flere kcal til muskelopbygning... Hvis du cutter og alligevel er i kcal underskud, så bare fyr på med intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

Hej Cilius :)

Noget jeg lige er kommet i tvivl om efter at have læst denne tråd igennem...

Som jeg forstår det er det vigtigt at ligge på sit vedligeholdelses-indtag eller derover under HST for at få noget ud af programmet :huh: jeg har netop regnet ud at jeg i januar hvor jeg startede mit program indtog gennemsnitligt 2050 kcal dagligt, hvilket ligger noget i underkanten af mit formodede vedligeholdelses-indtag. Men jeg fik da noget ud af at køre HST alligevel (øgede mine max løft i alle øvelser)... Eller skal jeg forstå det sådan at jeg havde opnået betydeligt mere hvis ikke jeg en del at HST forløbet havde ligget på det underskud??? Det kunne jo være meget rart at vide når nu jeg skal til at i gang igen ;)

Link to comment
Share on other sites

Tulle:

HST er designet til at blive større på. Dette opnår man bedst (kun?) med kalorieoverskud. At du er blevet stærkere i de forskellige øvelser er selvfølgelig en rar "bivirkning",- men det siger ikke nødvendigvis noget om, om du er blevet større. Der er nok primært tale om neurale tilpasninger

Det kunne jo være meget rart at vide når nu jeg skal til at i gang igen  

Jae.. men endnu vigtigere er det at blive enig med sig selv om hvad ens umiddelbare mål er

masseøgning (spis mere)

fedt tab (fortsæt som hidtil)

styrkeøgning (vælg andet program)

Link to comment
Share on other sites

Hej Cilius  :)

Noget jeg lige er kommet i tvivl om efter at have læst denne tråd igennem...

Som jeg forstår det er det vigtigt at ligge på sit vedligeholdelses-indtag eller derover under HST for at få noget ud af programmet  :huh: jeg har netop regnet ud at jeg i januar hvor jeg startede mit program indtog gennemsnitligt 2050 kcal dagligt, hvilket ligger noget i underkanten af mit formodede vedligeholdelses-indtag. Men jeg fik da noget ud af at køre HST alligevel (øgede mine max løft i alle øvelser)... Eller skal jeg forstå det sådan at jeg havde opnået betydeligt mere hvis ikke jeg en del at HST forløbet havde ligget på det underskud??? Det kunne jo være meget rart at vide når nu jeg skal til at i gang igen  ;)

Uhh en kæphest der lige skal ordnes. HST er ikke alene et program til at tage muskler på, det er i ligeså stor udstrækning et program til bevaring af muskelmasse ved kalorieunderskud. Dvs. det er IKKE vigtigt at være i kalorieoverskud for at få noget ud af HST - men det er vigtigt at afstemme sin kost med sine mål.

Selvom du har været i et gennemsnitligt kalorieunderskud, kan du sagtens (nu siger jeg sagtens - men med en neddroslende tone) have taget på i muskelmasse samtidig. Det er især kendetegnet ved nybegyndere, at de vokser uanset hvordan de rusker rundt i vægtene samt spiser, og dengang du startede på HST var du vist lige startet med at løfte vægte. Derudover så vil timingen af dit kalorieindtag have betydning, der vil med garanti være perioder, hvor du har været i kalorieoverskud. Det kan igen hjælpe med til du gainer trods et kalorieunderskud samlet set.

En lille personlig erfaring:

Da jeg var på diæt i november (også under HST), oplevede jeg ligeledes at gaine samtidig med jeg smed fedtmasse. Det var ikke intensionen, men du hører ikke mig brokke mig :lol: At tilskrive styrkestigninger ved kalorieunderskud som neurale tilpasninger er selvfølgelig en nem forklaring, men undervejs lavede jeg løbende fedtprocent målinger, og ved at sammenholde dem med vægten, kunne jeg se lbm faktisk steg.. Nogen gange er vores krop og dens systemer meget barmhjertige ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser det som et kæmpe arbejde at holde styr på hvad man indtager af Kcal osv. Har prøvet i en kort periode men gav hurtigt op igen.

Syntes simpelhend det er for vanskeligt, at regne nøjagtigt ud hvad man får.

Og hvad hvis man er ude og spise. Hvad pokker for man der kcal og ligende?? :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share