De dyre vægtes pålidelighed


jhjorsal
 Share

Recommended Posts

Jeg er 50 år og i gang med et vægttab/træningsprogram, ha i et år lagt kosten helt om og træner 6 dage i ugen skiftevis ro-crosstrainer-løb den ene dag og core-styrke den næste dag, har tabt 20 kg d. 1/12 og manglede egentelig kun en 5-7 kg, men har taget 7 kg på igen siden. Mine bukser er ikke blevet strammere og syntes ikke umiddelbart jeg er blevet større men vægten lyver jo ikke. Så nu overvejer jeg om jeg skal ud og investere i en af de voldsom dyre Tanita vægte til 1200-1500 kr der kan måle fedtprocent, for ligesom at finde ud af hvad vej det går, eller er det spild af penge. Det skal lige tilføjes at jeg i forvejen er en der motiveres meget af tal, så det kan jo også gavne processen hvis de virker, de dyre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har hang til betale overpris for en mærkevare, så køb roligt en billige udgave i f. eks. Føtex. De kan også gætte en fedtprocent og det bliver kun et gæt. Hvert mærke vægt vil udregne din fedtprocent efter sin egen formel. Så længe du vejer dig på samme vægt og under samme forhold (eksempelvis efter du er stået op og været på potten men inder du indtager noget), så viser den konsekvent det samme forkert og du kan roligt sammenligne tallene fra tidlige vejninger. Tanita gætter næppe fedtprocenten bedre end andre vægte. Om udgangspunktet er 12% eller 22% er vel også ligegyldigt, når bare udviklingen er korrekt.

Hvis du har hang til tal og kurver og pengene brænder lidt i lommen, kan du overveje Garmins badevægt der via smartphone/tablet (Bluetooth) sender dine data over i Garmin Connect. Prisen på den ligger også lige over en Rungsted-ti'er.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Både den Garmin jeg har i dag og min forrige fra Føtex (ca. 3 år gammel i 500 kroners klassen) viser det samme hvis jeg står af vægten og på igen - både vægt og fedtprocent.

Hvis jeg spiser, drikker eller går på lokum, så ændrer det sig lidt men egentlig ikke alverden.

Hvis ellers MOL vil poste screendumps af Garmin Connect kan man selv vurdere om man synes atIMG_0208.PNG der er for mange sære udsving. Men igen: Jeg vil aldrig påstå at fedtprocenten vises korrekt - blot at den vises lige forkert hele tiden.

 

IMG_0207.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mit fitness-tracker armbånd kan måle min fedtprocent, men kan ikke gætte min vægt. Det virker ved, at den sender lyssignaler ind under huden og så får man det (halv)sløje resultat, næste gang armbåndet er forbundet med telefonen.

Det kan suppleres med en ganske almindelig vægt, eller en ugentlig "snigvejning" i Fitnesscenteret. Det er udmærket ikke at have sin egen vægt, så bliver man ikke lokket til at tjekke i tide og utide :weight_lift:

Link to comment
Share on other sites

Så er spørgsmålet under hvilket omstændigheder man måler livvidden. Når man står rank (uden at suge dunken ind)  eller lader sig falde sammen? Når man har fyldt lungerne eller pustet ud? Ligger på fedtprocent mellem 12 og 27 alt efter men et eller andet sted i det spænd ligger virkeligheden jo nok også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share