Burde anabolske steroider være legale?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

https://www.t-nation.com/opinion/should-steroids-be-legal

Provokerende men også tankevækkende. Er  anaboliske steroider illegale alene pga elite sport - og uden en reel medicinsk årsag? De er åbenbart legale i Mexico. Hvad med alt det med tævpatter og forstørret hjerte man hørte dengang?
Det er ikke en opfordring til at bryde loven, men til en diskussion af baggrunden for loven.
 

Link to comment
Share on other sites

Under lægekonkrollerede forhold - gerne ved egenbetaling - måtte det gerne være lovligt for min skyld.

Kunne man holde alderssvækkelse fra døren og dermed spare en masse hjemmepleje, faldskader med efterfølgende lange hospitalsindlæggelse till følge, skulle det ikke undre mig om det var en win i det lange løb og måske dække egenbetalingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo blevet diskuteret et utal af gange. Konklusionen er lidt (efter min mening selvfølgelig), at præstationsfremmende midler er fint nok i teorien at gøre lovlige i forhold til folks frie valg osv. Men i praksis bliver det umuligt at gennemføre, fordi ingen regering eller forening kan styre markedet generelt og brugen af det. Skal alle underskrive og registreres som bruger, for derved at fraskrive sig enhver mulighed for konkurrence-idræt resten at livet? Skal folk mentalundersøges inden de får "lov"? Hvad med bivirkningerne (for der ER bivirkninger)?

Lovlig doping eller hvad vi nu skal kalde det, bør aldrig legaliseres i praksis pga. et hav af problemstillinger, der ikke umiddelbart kan løses. Men derfor er det stadig skørt at jagte de personer, der vælger at tage doping alligevel, udenfor konkurrencesport selvfølgelig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Gode pointer, Gregers. 

VenaN:

Nu leger jeg lige djævlens advokat.

De er lovlige i Mexico men så må der være nogle regler for forhindrer at de bruges til konkurrence. Så det må jo kunne administreres. Og skal vi andre ikke have adgang til det fordi at nogle sportsfolk kan finde på at snyde? Jeg konkurrerer ikke i noget så hvorfor skal min adgang til det begrænses?

Det er vel mere et spørgsmål om de bivirkninger som måske er forbundet med brugen af de stoffer. Som jeg forstår det i artiklen laver kroppen selv det anaboliske steroider?

Link to comment
Share on other sites

De farlige bivirkninger kommer i hvert fald når krudthovederne fumler med det hjemme på badeværelset.

Man kunne åbne nogle dopingklinikker hvor man fik doser som er rimelige (hastighedsgrænserne på vejene er også afvejet af et kompromis mellem sikkerhed og effektivitet) og så med check af de organer som er de første der lider evt overdosis, eller blodtykkelse.

Og så fraskriver man sig naturligvis at konkurrere i organiseret sport på livstid - det må være relativt simpelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, noget i den stil. Det kunne vel udleveres på recept efter et helbredstjek og så fraskriver man sig retten til at konkurrere i 2-4 år efter sidste dosis.

Og så kan man afskaffe antidoping kontrollen for alle andre end konkurrencer og eliten.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Retten til at konkurrere i sport bør forbydes for livstid. 

En makker der krudter den i 10år og 2-4 år stille op i styrkeløft ville jo have livsvarige effekter af den doping han/hun har taget. 

 

Så selvom jeg generelt er liberal indstillet til det der så må jeg også sige at det er meget problematik i forhold til konkurrencesport hvis man lovliggjorde det. Så ved sgu ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Onkel Troels skrev:

Så selvom jeg generelt er liberal indstillet til det der så må jeg også sige at det er meget problematik i forhold til konkurrencesport hvis man lovliggjorde det. Så ved sgu ikke helt.

Det må vel være helt op til de enkelte sportsgrene og forbund, hvordan de vil tackle den problemstilling?

Link to comment
Share on other sites

Enig. Umiddelbart hælder jeg også til livstidskarantæne for konkurrencesport. Men hvis et forbund vil udvide linierne fra mænd og kvinder tol at dele dem op i med og uden doping, så må det vel også være fint.

Hvad det så har af konsekvenser på TV-tid og sponsorater er ikke godt at vide. Men i dag er det jo også bundråddent, at vi har elitefolk vi aldrig hører om, der klarer helt i toppen af verdenseliten. Og så f. eks. Caroline der er en hæderlig tennisspiller men så heller ikke mere og hun kan ikke slå en skid uden TV2 går breaking.

Link to comment
Share on other sites

På 10/3/2017 at 20:26 , Gregers TF skrev:

Enig. Umiddelbart hælder jeg også til livstidskarantæne for konkurrencesport. Men hvis et forbund vil udvide linierne fra mænd og kvinder tol at dele dem op i med og uden doping, så må det vel også være fint.

Hvad det så har af konsekvenser på TV-tid og sponsorater er ikke godt at vide. Men i dag er det jo også bundråddent, at vi har elitefolk vi aldrig hører om, der klarer helt i toppen af verdenseliten. Og så f. eks. Caroline der er en hæderlig tennisspiller men så heller ikke mere og hun kan ikke slå en skid uden TV2 går breaking.

Hvis de laver opdelingen tror jeg rent faktisk jeg vil begynde at se håndbold; 2x7 kampkrudtede, hærdebrede gutter der bare VIL igennem :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share