Styrketræning efter kræft


Phoebe
 Share

Recommended Posts

Efter et længere kræftforløb skal jeg nu til at bygge kroppen op igen.

Jeg har været igennem et træningsforløb via Regionen og Rigshospitalet, og herfra har jeg et lille styrketræningsprogram. Jeg har fortsat med den og har bygget lidt på, både fordi jeg nu har flere kræfter og fordi jeg gerne vil bygge muskulaturen op og tabe mig lidt (har spist godt i forløbet, for at kunne stå imod).

Mit styrketræningsprogram er idag således (navn på træningsmaskinerne):

Lat Machine

Lower Back

Total Abnominal

Chestpress

Shoulder Press

Leg extension

Legpress

Jeg laver 3 sæt af hver med 10-12 repetitioner. Hvis det føles for nemt, øger jeg vægten på maskinerne.

Jeg varmer op med 3 km løb/gang på løbebåndet, og indimellem slutter jeg af med 2 km på romaskinen.

Jeg har indtil nu passet træningen 3 gange om ugen, men regner med at køre styrketræning 2 gange/uge og en omgang Bikefit eller andet kardiotræning pr uge. 

Tidligere svømmede jeg 2 km 3 gange om ugen, men jeg må ikke svømme i øjeblikket.

Håber der er nogen der kan vurdere mit træningsprogram og eventuelt byde ind med nogle ændringer. 

NB jeg er godt klar over, at kosten har stor indflydelse på vægttab, og det er jeg bevidst om. Jeg spiser aldrig slik eller chips, holder mig til mørk chokolade og et glas vin ;0)

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej Phoebe

Kan se du aldrig fik svar på denne tråd, hvilket jeg syntes var for ringe.

Dit træningsprogram ser umiddelbart rigtig fint ud, men vil råde dig til at variere lidt mere i maskinbruget undervejs. For hvis du bruger de samme maskiner og øvelser kan du nemt miste motivationen og dine muskler bliver udviklet for "ensformigt" hvis du forstår. Jeg har førhen været glad for en personlig træner i århus som jeg brugte i godt et år, og det kunne være et godt skridt for dig - for at variere i øvelser. 

 

Et tip til variation er at bruge din egen kropsvægt noget mere, end 100% sætte din lid til maskiner. Og så vil jeg da gerne slå et slag for crossfit :) Det er jeg blevet stor fan af! Der får du både et godt community og professionelle instruktører

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share