Restitutionstræning


FCB
 Share

Recommended Posts

Hej Jeg har besluttet mig for at lade styrketræningen stå i baggrunden, og så prøve at få en kondi igen (p.t. er mit kondital ca 0). :( Stik imod hvad min FUT-instruktør lærte mig i hæren, har jeg ladet mig fortælle at man ikke skal træne max hver gang. Mit spørgsmål går så på hvor ofte jeg skal lave light-træning - eller restitutionstræning som det åbenbart kaldes i visse kredse? Til at begynde med træner jeg nok 2 gange ugenligt - men en del mere når det bliver cykelvejr igen (kan ikke lide kulde og vind...)

På forhånd tak for svar B)

Link to comment
Share on other sites

Mine helt egne erfaringer:

Hvis jeg løber, laver jeg farleg eller intervaltræning ca. hver 3-4 gang. Ikke oftere, da jeg ellers meget nemt bliver skadet. Ved løb er det hastigheden der skader - ikke distancen.

Anderledes med cykling - her har jeg ikke erfaring med at restitutionstræning er så vigtig. Her ville jeg køre mere afslappet hver 3. gang, ca. Det vil booste konditionen ret hurtigt (men dræne for motivation, da det er hammer hårdt arbejde med hård hastighedstræning).

Belastningen på især sener, bindevæv og led er meget større ved løb på grund af at man bærer sin egen kropsvægt, plus de mange stød løb giver når man rammer underlaget.

Alt dette forudsat at du har en krop med stærke muskler og sener - altså er et godt stykke forbi begynderstadiet.

God fornøjelse.

Allan

Link to comment
Share on other sites

Hvis du "kun" træner to gange om ugen og du ellers har lidt erfaring med din træning, så kan jeg ikke se nogen grund til at du ikke træner med høj intensitet begge gangene. Hvert af dine to træningspas syntes jeg du skal struktureres som følger: En opvarmningsdel, en interval/tempodel og til slut en nedvarmningdel. Dit mål er jo at øge dit kondital, det mener jeg godt du kan på denne måde, da du jo selv siger det er langt nede for tiden. Restitutionstræning eller lavintensitetstræning benyttes ofte af folk der har meget tid til rådighed til deres træning samt ønsker at skabe et stort aerobtfundament. Hvis du vil lave restitutionstræning så kunne du jo presse et 3 træningspas ind i programmet, hvor du kører på med lavere intensitet. B)

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål går så på hvor ofte jeg skal lave light-træning - eller restitutionstræning som det åbenbart kaldes i visse kredse?

Du skal kun lave restitutionstræning, hvis du fysisk eller mentalt har brug for det (hyppig højintens træning er for mange også en mental belastning). Med 2 ugentlige træningspas får du ikke behov for at lave restitutionstræning, som inden for cykeltræningen ofte defineres som værende træning ved max. 60-65% af MHR eller max. 81% af din tolerencetærskel. Ved en så lav intensitet er der yderst begrænset træningseffekt. Formålet med rest.træning er at speede restitutionsprocessen op og varigheden er sjældent over 1½ time.

At man kan give det generelle råd at hver 3. træningspas skal køres som restitutionstræning er i mine øjne noget vås. Jeg kørte ca. 12.000 km sidste år, heraf godt 2.000 km konkurrence. Min restitutionstræning udgjorde omkring 400 km.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Alt dette forudsat at du har en krop med stærke muskler og sener - altså er et godt stykke forbi begynderstadiet.

Så sandt som det er sagt!

Det er meget hårdt for kroppen at cykle og specielt løbe.

Så langt/hurtigt skal nok vente en måneds tid medmindre du er immun overfor skader.

Når du så har opbygget grundstyrken i dine led og sener, så bare fyr den af - to gange om ugen kan man nemt nå at restituere fra selvom man træner hårdt.

God fornøjelse! :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for de fornuftige svar. Jeg lægger ud med udelukkende at køre kondicykel, idet jeg aldrig har fået belastningsskader af at cykle - hvorimod jeg altid får skader når jeg løber regelmæssigt i længere perioder. B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share