Thomas Hoffmann

Ligusterfitness

Recommended Posts

Hej! 

Efter en del års pause er jeg tilbage på Motion-Online. 

Jeg har savnet jer! 

Sidst jeg var herinde, vejede jeg tæt på 110 kg og kastede med jernkugler, hvilket jo - per definition - betyder at jeg er dum, hvis man spørger størstedelen af nationen! på Ekstra Bladet og læser kommentarsporet på Joachim B. Olsens Facebook-feed. 

Jeg vil dog alligevel forsøge at benytte min begrænsede hjernekapacitet til at skrive lidt om min træning herinde. 

Min historie:

I 2013 havde jeg min bedste sæson som kuglestøder, hvor det blev til 17,47 meter indendørs, men i januar 2014 måtte jeg konstatere at min venstre skulder og venstre albue ikke længere kunne holde til belastningen, der lå i kuglestød. På det tidspunkt var jeg 31, og der var også grænser for, hvor længe jeg kunne blive ved med at træne så meget. 

I 2014 holdt jeg helt op med at træne i næsten to måneder, og i starten af maj, kastede jeg mig over det igen. Det blev til en del cardio, fordi jeg ikke rigtigt kunne se formålet med at veje 108-110 kg, når jeg ikke længere lavede kuglestød. 

I 2015 begyndte jeg at snuse til CrossFit og der er rigtigt mange ting i træningsformen, som jeg faktisk - trods tidligere påstande om det nøjagtigt modsatte - finder ret fascinerende. Jeg har trænet med dette for øje lige siden og deltaget i CrossFit Open i 2015-17 og jeg regner også med at betale de knap 150 kr. for at komme på leaderboadet igen i 2018. Jeg har dog for længst indset at jeg slet ikke er YOLO nok i min tilgang til træning, til at gøre mig gældende i konkurrencer - uanset hvor god form jeg føler mig i. 

Jeg har ikke lyst til at gå på kompromis med min teknik i de forskellige øvelser, og det sætter naturligvis en vis begrænsning i forhold til antallet af gentagelser man kan nå at lave på f.eks. 10 min, hvis man ikke har lyst til at HIVE stangen ned til jorden i et træk, for hurtigt at kunne lave ét mere. 

Min træning: 

For lidt over et år siden blev jeg far til verdens sejeste dreng, og med fuldtidsarbejde, undervisning i CrossFit og familieliv, må jeg prioritere anderledes i forhold til træningen. Heldigvis har jeg et efterhånden ret veludstyret homegym, som gør at jeg altid lige kan lave lidt derhjemme, hvis det kniber med tiden. Derfor hedder loggen "Ligusterfitness", for i forår-sommer-efterår, foregår en stor del af min træning i min meget lille forhave. Min familie håber dog på snart at flytte i noget større, og så bliver der dels plads til mere træningsudstyr, men også mere plads til at træne på. 

Jeg håber læsningen af min log bliver spændende, trods min meget begrænsede intelligens. Jeg vil starte med at logge denne uges træning, for ligesom at få sparket bolden igang! 

Mandag 11.12.17 - Fitness World, Karlslunde

Roning:
10x500m/1 min pause 
Snittid: 1:46,2 
Samlet rotid: 16:42,9

Det var ikke hurtigt, men jeg har ligget med Roskildesyge i weekenden, og havde bare brug for at røre mig lidt. 

Overhead Squat:
3x40 kg
3x50 kg
3x60 kg
3x70 kg
3x80 kg 

Jeg arbejder med at holde lidt smallere på stangen, og det fungede ok i dag. Jeg er ikke særligt mobil i mine ankler, så at kunne lave dem uden VL-sko var en lille sejr. 

Tirsdag 12.12.17

Morgen: LigusterFitness Gym

6x12 Bent over Dumbbell Rows m. 25 kg. m. hver arm. Min søn sov morgenlur, og jeg smedede en ganske lille smule. Jeg har en ret heftig ubalance efter mine mange års kuglestød, så jeg laver en del for øvre ryg og skuldre, for at udligne. Til gengæld har jeg måske bænket 3 gange i løbet af det sidste år. 

Aften: Fitness World, Karlslunde

Efter aftensmad kørte jeg ud for at få benzin på bilen og tanke. Min kæreste spurgte mig om jeg havde brug for at komme ud at træne. Egentligt var svaret nej, men da jeg parkerede foran Netto efter tankning, så jeg mine Metcons i bagagerummet, jeg havde joggingbukser og t-shirt på, og min søn sov. Så hey! Lidt roning kunne man vel altid lige fikse. 

Roning: 

8x500m/1:00r

Snittid: 1:46.0
Samlet tid: 14:08.4

Jeg vil forsøge at sende et billede af LigusterFitness Gym, når jeg får tid til at stille det hele ordentligt op. 

:clap:

Jeg valgte bare DEN BEDSTE UGE at starte logbog op igen! 

Torsdag 14.12.17 - Fitness World, Frihedens Butikscenter

Roning: 

10x500m/1:00r
Hurtigste: 1:41.5 (10) 
Langsomste: 1:46.3 (7)
Snittid: 1:44.4
Samlet tid: 17:24.7

En del hurtigere end i mandags. Jeg var mere frisk, og droppede et par strokes i de første 6 intervaller. Det gav lidt ekstra kræfter til sidst. Målet må være stille og roligt at nærme mig 1:40 i snit. 

50 minutter siden, Onkel Troels skrev:

Men shit hvor er der nogle onde ro intervaller alligevel. Sidst jeg kørte 10x500meter var det med 90sek pauser og ren overlevelse fra Ca. Halvvejs. Hvad er din bedste 2000meter? 

Min bedste 2000m er 6:36.9. Den ligger et par år tilbage, da de sidste år har været gunstige med hensyn til tid. Derfor har jeg ikke roet så meget. 

23 timer siden, Gregers TF skrev:

Det navn kan jeg godt huske :bigsmile:

Det glæder mig! Jeg glæder mig til at logge lidt herinde igen. Jeg kan jo godt fornemme at en stor del af loggene er inaktive, men rart at se at nogle at de Originale Molsters stadig er her! 

17 timer siden, BLACKICE skrev:

Dejligt med en trænings log man kan relatere sig til. 15-30min her og der. Daddy workout 

11 timer siden, Onkel Troels skrev:

Uj, det er dæleme hurtigt. Lyder til At du holder dig en allround beskidt, Farform :-)

Jeg har nemlig ofte kun 15-60 min. til at banke en træning af. Heldigvis er mit hjemmegym veludstyret til mine behov - og mere og mere kommer til. Jeg overvejer at tage et par billeder og lave en inventarliste. :weight_lift:

Fredag 15.12.17 - Fitness World, Frihedens Butikscenter

10 runder på tid af: 
12 cal roning
12 GHD situps (fordi de har en Glute-ham ting) 
12 Band pull aparts hver side (denne del var IKKE for tid!)
12 Strict Kettlebell Overhead Press (14 kg pr. hånd)
12 Ring rows
24 Unbroken Double Unders (hvis man fumler - forfra) 

Tid: 39:22 - godt 8 minutter hurtigere end sidst. 

Den workout har jeg lavet med forskelligt antal runder, for kvalitet i de sidste 5-6 uger. Det var første gang jeg trådte lidt på gaspedalen for at få pulsen lidt ekstra op. 

Jeg træner hvad nogen nok ville kalde "CrossFit", men god teknik og full range of motion er vigtigere for mig end hurtige tider, og derfor bliver jeg nok aldrig "Fittest on Earth" :tongue:

1 time siden, Thomas Hoffmann skrev:

Det glæder mig! Jeg glæder mig til at logge lidt herinde igen. Jeg kan jo godt fornemme at en stor del af loggene er inaktive, men rart at se at nogle at de Originale Molsters stadig er her! 

Jeg har nemlig ofte kun 15-60 min. til at banke en træning af. Heldigvis er mit hjemmegym veludstyret til mine behov - og mere og mere kommer til. Jeg overvejer at tage et par billeder og lave en inventarliste. :weight_lift:

Alt min træning er også hjemme, men det er ikke så veludstyret.
Jeg har et ER konkurrence rack, som jeg bruger til squat, bænkpres (+variatner) og military.

Jeg har et par barbells og 300kg skiver. En enkelt dumbell til 42kg, og en chin up bar.

Men det er nok til at kunne lave alle relevante dødløft varianter, rows, presse øvelser, og squat øvelser.

Cardio bruger vi ikke 

1 time siden, BLACKICE skrev:

Alt min træning er også hjemme, men det er ikke så veludstyret.
Jeg har et ER konkurrence rack, som jeg bruger til squat, bænkpres (+variatner) og military.

Jeg har et par barbells og 300kg skiver. En enkelt dumbell til 42kg, og en chin up bar.

Men det er nok til at kunne lave alle relevante dødløft varianter, rows, presse øvelser, og squat øvelser.

Cardio bruger vi ikke 

Nej... det kan jeg godt se. Du har jo næsten ingenting jo. :sleepy:

Jeg har en OL stang og bumper plates op til 130 kg (flere kommer til) 

Et squatrack, to Strongman sandbags, en 9 Kgs medicinbold, en 5.11 vægtvest, en 25 Kgs hex dumbbell, to 40 lbs KB, en 60 lbs og en 70 lbs KB, en plyobox, et sæt paralletter, rehab elastikker og bands af forskellig art, gummiunderlag og en Assault Bike

2 timer siden, Thomas Hoffmann skrev:

Nej... det kan jeg godt se. Du har jo næsten ingenting jo. :sleepy:

Jeg har en OL stang og bumper plates op til 130 kg (flere kommer til) 

Et squatrack, to Strongman sandbags, en 9 Kgs medicinbold, en 5.11 vægtvest, en 25 Kgs hex dumbbell, to 40 lbs KB, en 60 lbs og en 70 lbs KB, en plyobox, et sæt paralletter, rehab elastikker og bands af forskellig art, gummiunderlag og en Assault Bike

Sweet. Du gør det lidt mere alsidigt.

Jeg har i øvrigt også en 95kg sten uden for, som pt ikke bliver motioneret så meget. Jeg har også et par Medicinbolde (6 + 9kg), og bands til squat og bænkpres. En Ez Bar og en fatbar. Hvis vi skal have det hele med.

Tilgengæld motionerer jeg sammen med en græsslåmaskine, haveredskaber, buskrydder og sommerfælge. Oh well 

42 minutter siden, BLACKICE skrev:

Sweet. Du gør det lidt mere alsidigt.

Jeg har i øvrigt også en 95kg sten uden for, som pt ikke bliver motioneret så meget. Jeg har også et par Medicinbolde (6 + 9kg), og bands til squat og bænkpres. En Ez Bar og en fatbar. Hvis vi skal have det hele med.

Tilgengæld motionerer jeg sammen med en græsslåmaskine, haveredskaber, buskrydder og sommerfælge. Oh well 

Det sidste er jo RIGTIG ligusterfitness! 

Jeg har dog ikke et fysisk homegym som sådan, og bortset fra min helvedesmaskine - Assault Biken, så er det meste af min træning ret vejrafhængigt. 

Lige nu, Thomas Hoffmann skrev:

Det sidste er jo RIGTIG ligusterfitness! 

Jeg har dog ikke et fysisk homegym som sådan, og bortset fra min helvedesmaskine - Assault Biken, så er det meste af min træning ret vejrafhængigt. 

Arhhh

Jeg har en dobbelt hesteboks der er bygget ind i gavlen på huset. Så isoleret men ikke opvarmet. Der er lige præcis højt nok til loftet til at man kan stå med en barbell. Og jeg har en 2000w varmeblæser hvis det er helt galt. Men pt har jeg kunne klare mig med en tykt trøje.

Fredag 15.12.17 - CrossFit Copenhagen, Bazaren

Jeg har to mellemtimer om fredagen på mit arbejde, og når det giver mening i forhold til tiden, så får jeg presset en træning ind der. 

Jeg lavede i dag: 

CrossFit Open 11.1/14.1 (For de uindviede dækker tallene over årstal og nummeret på workouten det år) 

10 min AMRAP (As many Rounds as possible) 
30 Double Unders 
15 Snatches m. 34 kg

Jeg gennemførte 6 runder og 19 double unders på de 10 minutter. Det er 289 reps - et stykke fra mit bedste resultat på 333 reps, men de første 11 (double unders) ville have taget 6-7 sekunder at færdiggøre. 

Jeg kan godt mærke at arbejde med mange gentagelser i barbelløvelser har haltet lidt siden september, hvor jeg deltog i Wodstock Copenhagen på Østerbro stadion. 

Men alt i alt et par gode intensive træningspas, jeg fik skudt af i dag, og nu begynder træningen op til CrossFit Open 2018. 

3 minutter siden, BLACKICE skrev:

Arhhh

Jeg har en dobbelt hesteboks der er bygget ind i gavlen på huset. Så isoleret men ikke opvarmet. Der er lige præcis højt nok til loftet til at man kan stå med en barbell. Og jeg har en 2000w varmeblæser hvis det er helt galt. Men pt har jeg kunne klare mig med en tykt trøje.

Det er fandme nice! Jeg oplever ofte at hvis jeg giver den fuld æde på min Assault Bike i frostvejr, så bliver jeg forkølet, fordi den blæser herre kold luft op i fjæset på mig. Men nu har jeg købt en vindskærm til den, som forhåbentligt kommer med fragtmand i næste uge. Så får jeg i hvert fald ikke orkanstyrkevinde op i hovedet, når jeg sidder på den. Jeg har også en varmeblæser, men "glemmer" ofte at sætte den til. 

Mit skur er 2,56 x 2,35, og også fyldt med opbevaringskasser og andet, men i løbet af 2018 flytter vi i noget større, og så bygger jeg et skur mere med plads til opbevaring. Så kan jeg træne i det tilsvarende skur vi får det nye sted. 

I dag havde jeg fornøjelsen af at undervise i to timer i Fitness World. Jeg kørte med på den ene af timerne. 

Lørdag 16.12.17 - Fitness World, Køge

5 min mobilitet

30 minutters makker AMRAP: 

100 double under
75 burpees
50 airsquats
25 Kettlebell Swings 32 kg

Min makker og jeg nåede 4 runder og 159 gentagelser - fordelingen var ca. 50/50 - God workout! Sved har været haft. 

Søndag 17.12.17 - Fitness World, Køge 

2 dage i træk i Fitness World med lidt tid til at træne var ren luksus! 

5 min roning som opvarmning - 1.427 meter. Jeg logger pt. al min roning, da jeg håber på at nå 100,000m i december, så jeg kan donere en lille klatskilling til et velgørende formål. 

"12 Days of Christmas"

For time: 

1 Sumo Deadlift High Pull
2 Clusters
3 Push Press
4 Power Snatches
5 Power Cleans
6 Toes To Bar
7 Wall Balls 9 kg)
8 Handstand Pushups
9 Box Jumps 30"
10 Pullups
11 Burpees over bar
12 Cal Row

Stangen var loadet med 40 kg.

Tid: 31:18 

Workouten foregår ligesom sangen. Først laver man 1. Så 2-1, så 3-2-1 osv.
Indtil man har lavet 12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, dvs. i alt 364 gentagelser 

Mandag 18.12.17 - LigusterFitness

En visdomstand sætter pt. en dæmper på både intensitet og lyst til at træne.

Men lidt blev det da til mandag: 

Assault Air Bike

10x1000m/1:00r

Hurtigste: 1:15 (10) 
Langsomste: 1:23 (1)
Snittid: 1:18.8
Samlet tid: 13:08

Det er en seriøs lårbrænder, den cykel! Jeg elsker den! 

Tirsdag 19.12.17, Fitness World, Frihedens Butikscenter

Roning

10x500/1:00r
Hurtigste: 1:40.9 (10) 
Langsomste: 1:43.7 (1)
Snittid: 1:42.3
Samlet tid: 17:03.3

Jeg er ved at få ret godt styr på mit stroke på roeren igen, og jeg roer mere effektivt end jeg har gjort længe. Det lover godt for fremtidige ro-intervaller, og det er jo næsten oplagt at gå efter at sænke snittiden til 1:41.9 næste gang, så jeg kommer under 17 minutter samlet. I øvrigt det ultimative mål på 5000m

Onsdag 20.12.17, Crossfit Copenhagen, Trykkeriet

Snatch: 

Trykkeriet har fået farvede bumperplates. Rød er min yndlingsfarve, derfor har jeg nu officielt en målsætning om at snatche 110 kg i 2018. 

2x4x70 kg
2x4x75 kg
2x3x80 kg

Efter en måneds tid uden egentlig VL var det lidt svært at komme i gang i dag. Men jeg fik da lavet lidt. 

Kondi-lort: 

Jeg gad egentligt ikke rigtigt lave cardio, men endte alligevel med denne her: 

2000-1500-1000-500m
Roning
SkiErg 
2:00r mellem hver. 
Tiderne på roeren: 
7:14.7 - 5:27.0 - 3:37.5 - 1:39.5
Tiderne på Skieren:
7:56.5 - 6:07.7 - 4:00.0 - 1:55.1

Udmærket træning. Derefter tilbragte jeg eftermiddagen i Tivoli med min kæreste og vores søn, der var meget fascineret af de mange lys og lyde derinde.