Sign in to follow this  
swift

Low responder: Et bedre liv med styrketræning?

Recommended Posts

Hej. :)

De fleste herinde er nok af typen som altid har været nogenlunde veltrænet. De programmer man kan finde på nettet m.m. synes derfor også at tiltale denne gruppe mest. De har måske haft en længere pause, har fået en livsstilsskavank eller lignende, men bottom line så virker det som om at addressaten normalt er en mand under 40 år, som har en gammel fodbold-form han "bare " skal have reaktiveret.

Mit problem er, at jeg er det modsatte. Jeg er en dame på 40 som altid har været i dårlig form hele livet. Det er først relativ sent at jeg fik konstateret at jeg er en såkaldt low responder. Jeg opbygger muskelmasse og iltoptagningsevne ufattelig langsomt, hvilket forklarer at jeg selv i mine unge år aldrig opnåede en alderssvarende grundform. Det har jeg faktisk altid lidt meget under for jeg interesserede mig skam for sportsgrene - men man melder sig sjældent til noget hvor man kan afse at man vil forblive blandt den dårligste del. Jeg har også opgivet at gå efter nogle uddannelser som ville have krævet en vis fysik. Så man kan sige at det faktisk har påvirket hele mit livsforløb, at jeg aldrig kom i "normal god form".

Efterhånden kan jeg virkelig mærke det i hverdagen, det skyldes nok alderen som lægger sig oveni. Jeg har derfor i desperation prøvet at komme i tanke om, hvad jeg eventuelt kan gøre uden at det føles så dybt frustrerende som alt det jeg HAR prøvet. Jeg ved det skal være nemt og minimalistisk. Ting som svømning kræver teknik på flere plan, så det bliver nok bare frustrerende for én som hverken har kraften, teknikken, eller kondien. Løb har jeg det sjovt nok ok med, men det hindres effektivt af at min kropsholdning og muskelbalance er helt ude i hampen, jeg har MEGET svage muskler, så mange ting som kræver en vis spændstighed og korrekt holdning under spænding ender galt, om det er brystsvømning, løb eller cykling.

Jeg oplever dette som en slags ond cirkel, og hvis jeg tænker det igennem så når jeg frem til at den åbenbart skal brydes på styrkesiden, dvs. en vis spænding i kroppen. Pga. af alle de år uden udfordringer kan jeg mærke at jeg har problemer med dette som går ud over almindelig anstrengelse. Nakke- og hovedpine, åndenød og ubehagelig fornemmelse under og efter sport er desværre mine ledsagere (NB mit hjerte er rask). Den positive "after workout" fornemmelse som mange beretter om, har jeg aldrig oplevet. Det er forresten aldrig blevet afklaret hvorfor jeg ikke responderer normalt på træning, bare konstateret da vi fik tilbudt noget træning og analyse fra arbejdet af. Jeg går ud fra at det er en blanding af disposition for det (min fars familie har alle påfaldende svage lunger), langtidseffekt og sikkert også en mental side som følge af dette.

Spørgsmålet er, om minimalistiske styrketeknikker kan være vejen frem. Min kollega (klassisk styrketræner, hans underarme er større end mine lår...) siger dødløft og beslægtede teknikker, korte hurtige enheder i et center eller derhjemme, ingen omfattende programmer og fremskridtsplaner i starten da disse jo vil frustrere en low responder.

Er der nogen her som enten fra egen erfaring eller erfaring som træner har haft med "sygeligt utrænede" personer som mig at gøre, og som har en mening om dette? Styrketræning er ellers en ret præstationspræget sport, men kan den også forbedre livet for præstationssvage, som nok også forbliver svage til en vis grad? Lyder som et paradox i sig selv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg kom til at tænke på efter at have læst dit meget velskrevne indlæg, er at du er alt for fokuseret på det, du ikke kan. Det skaber måske  en mental ond cirkel. De er nogle, der  fysisk er dårligt indrettede fra naturens hånd til at dyrke sport og deslige. Jeg hører selv til en af dem, så jeg kan sagtens sætte mig i din situation. Jeg forsøgte mig som roer mine unge år, men manglede helt talentet og droppede det. I skolen var jeg den, man sidst valgte, når man satte hold i gymnastik. Da jeg var i 20'erne og 30'erne startede jeg med løb, selv om jeg aldrig kom op på særlig gode tider, men jeg kom i forholdsvis god form. Senere startede jeg med lidt styrketræning, og selv om jeg ikke er blevet monsterstærk, har det været godt for mit velbefindende. I en ret høj alder startede jeg så på kampsport, og selvom mit talent også her er begrænset, har det givet mig meget fysisk og mentalt nu, hvor tredsårs fødselsdagen kun er et par år forude.

Det var mange ord om mig, men mit råd til dig er, at hvis styrketræning er det, du vil, så start med at bruge nogle penge på en god personlig træner, og få lært nogle øvelser, du kan udføre, med en vægt, du kan klare. Er det et kg's håndvægte, så starter du med dem og bygger videre derfra. Det skal nok ikke være øvelser som squat og dødløft, der faktisk ikke er helt nemme, men der er andre som bænkpres, skulderpres, rows og curls, der er enkle at udføre, hvis man starter med lav vægt.

Held og lykke med projektet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med Mugge...

Vil også opfordre dig til at komme ud og opleve "noget" bevægelse. Jeg tror på at man bliver glad af at lære, at mestre og blive dygtigere, at overraske og overvinde sig selv. Skid hul i at svømning ikke var dig...Nb har personlige venner der er startet med meget begrænset svømme kapacitet der i lyst og vilje, har gennemført Ironman distancen.

Og hvis boksning og rulleskøjter, og fitness og løft af frie vægte ikke duer... så videre. Tænk på bevægelse som en buffet. Og tro mig buffeten med kropslighed og bevægelse er stor og overdådig... Der skal nok være noget du syntes er sjovt og vil glædes. Om det for dig selv, eller med andre, i klub, i friluft i skov, til samarbejde eller kamp... Der skal nok være noget.

Ud og smag på tingene, afsted med dig, ud og oplev noget.

Go fornøjelse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligt vil jeg mene at en personlig træner er vejen frem for dig. Med en personlig træner er der fuldt fokus på netop din krop og dine mål. Det er helt klart vejen til den form du ønsker. 

Personligt kan jeg anbefale Helene fra body for life som personlig træner i Rødovre! Du kan læse lidt mere om hende her: https://bodyforlife.dk/personlig-traening/

 

Jeg håber at du kommer i gang, og at du kunne bruge min erfaring :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this