Livsstilsændring Vægttab


Lonely Rider
 Share

Recommended Posts

Mand : 36år

Højde: 192cm

Vægt: 166,5kg

 

Som alle kan se er ovenstående en tikkende bombe, så har taget en stor beslutning om at omlægge min livsstil.

Jeg har levet på alt det rimer på fastfood, og kan mærke at min krop siger fra og at jeg går rundt og er træt heledagen.

Har indgået en aftale med min læge om jeg kommer ned til ham hver måned for at blive vejet, og selvfølgelig en samtale om kost og hvordan vi forbedre mit vægttab.

Jeg starter dagen med 2 glas vand og div vitaminer, fiskeolie efterfuldt af styrkeketræning med vægtstang og håndvægte i 30min.

Morgenmad: Består af havregryn.

1t powerwalk

Frokost: Ingen (har aldrig kunne spise frokost)

Aftensmad: Div dampede grønsager.

Vil gerne ligge på 1500 kalorier om dagen gerne under.

 

Mål: at komme så langt ned i vægt at jeg kan begynde at løbe, og starte på noget styrketræning i gym, men det vigtigste af alt at kunne tage med min datter i Lalandia uden at 

være flov over mig selv.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Totalt fedt at du har taget fat om nældens rod. Virkelig!

Men for din egen skyld, så find én i en fart der kan hjælpe dig med kosten. Du kommer til at fortryde lige så meget, som hvis man tisser i bukserne for at holde varmen i frostvejr. Ikke at jeg er klog nok til at kunne stille den fine forkromede løsning op, for det er jeg ikke men jeg kan se når noget er galt og mine røde lamper lyser. Hvis det er noget din læge har fundet på, så få fat i en anden.

 

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Gregers TF skrev:

Totalt fedt at du har taget fat om nældens rod. Virkelig!

Men for din egen skyld, så find én i en fart der kan hjælpe dig med kosten. Du kommer til at fortryde lige så meget, som hvis man tisser i bukserne for at holde varmen i frostvejr. Ikke at jeg er klog nok til at kunne stille den fine forkromede løsning op, for det er jeg ikke men jeg kan se når noget er galt og mine røde lamper lyser. Hvis det er noget din læge har fundet på, så få fat i en anden.

 

 

Takker for din opbakning.

Du har helt ret. Dette var min egen ide som jeg har kørt på i en uge nu, men bare underligt efter jeg startede føler jeg at jeg allerede har fået mere energi! Kan det virkelig passe at fastfood gør en så træt og sløv?

Jeg skal ned til en samtale på mandag hos min læges sygeplejerske og snakke kostplan. Min læge syntes jeg skulle overveje at få 2 indsprøjtninger med fedtforbrænder kostede ca 2000kr noget i kender noget til og kan anbefale? Efter lidt søgning på nettet findes der en masse fedt og kulhydrat blogger, men syntes personligt at det rigtige er at træne og spise få kalorier eller vil i anbefale at tage imød lidt mediciensk hjælp?

 

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke energien skyldes følelsen af kickstart og masser af gåpåmod? Men jeg ved reelt ikke om man bliver sløv af fast food. Man bliver i hvert fald ikke frisk af det, så måske? Jeg tør dog godt vædde på at du dør for energi i længden, med kun 1500kcal plus du risikerer en reaktion fra kroppen, så dit vægttab går i stå. Der er godt nok delte meninger om den teoretiske baggrund men i praksis er der rigtig mange der er faldet i fælden og har nydt et dejligt hurtigt vægttab i starten af kuren. Jeg formoder at sygeplejersken er enig og også “holder en peptalk” om protein-indtag. Man kan dog omvendt også sagtens kickstarte et hurtigt vægttab men min personlige tilgang er, at det alligevel er lettest i begyndelsen, så ingen grund til at spille de høje kort ud fra start. Lige nu er du i en situation at næsten ligegyldigt hvad du gør, er det bedre end før. Lidt ligesom når folk rejser sig fra sofaen og begynder at træne. Uanset hvordan de træner, så vil de komme i bedre form. Siden vil det kræve at de træner rigtigt for at holde fast i fremgangen.

Det med medicin tør jeg ikke kloge mig på. Principielt vil jeg ville jeg helst klare den uden. Evt have det i baghånden hvis vægttabet stopper for tidligt. Der er også lige det med ikke at tabe sig hurtigere end at huden kan følge med. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 20/1/2018 at 19:52 , Gregers TF skrev:

Mon ikke energien skyldes følelsen af kickstart og masser af gåpåmod? Men jeg ved reelt ikke om man bliver sløv af fast food. Man bliver i hvert fald ikke frisk af det, så måske? Jeg tør dog godt vædde på at du dør for energi i længden, med kun 1500kcal plus du risikerer en reaktion fra kroppen, så dit vægttab går i stå. Der er godt nok delte meninger om den teoretiske baggrund men i praksis er der rigtig mange der er faldet i fælden og har nydt et dejligt hurtigt vægttab i starten af kuren. Jeg formoder at sygeplejersken er enig og også “holder en peptalk” om protein-indtag. Man kan dog omvendt også sagtens kickstarte et hurtigt vægttab men min personlige tilgang er, at det alligevel er lettest i begyndelsen, så ingen grund til at spille de høje kort ud fra start. Lige nu er du i en situation at næsten ligegyldigt hvad du gør, er det bedre end før. Lidt ligesom når folk rejser sig fra sofaen og begynder at træne. Uanset hvordan de træner, så vil de komme i bedre form. Siden vil det kræve at de træner rigtigt for at holde fast i fremgangen.

Det med medicin tør jeg ikke kloge mig på. Principielt vil jeg ville jeg helst klare den uden. Evt have det i baghånden hvis vægttabet stopper for tidligt. Der er også lige det med ikke at tabe sig hurtigere end at huden kan følge med. 

 

Var i dag til kontrol/samtale som du forudsage skal der langt flere kcal på, så fik en opskriftmappe med hjem med fast kostprogram indeholdende spidskål, selleri, rosengål, broccoli og en masse andre, men må indrømme jeg er glad for der følger opskrifter med fra kostvejlederen for åbner op for vildt mange variationer så jeg ikke kører surt i det samme.

Sidste Mandag 15/1 sagde vægten 166,5

Idag 22/1 sagde vægten 160,2

Så går da i den rigtige retning.

Træning bestyr af:

30min styrketræning hverdag.

1time powerwalk hverdag.

Starter op på svømning 2gange ugentligt.

 

Lige pt er det vildt hårdt , men håber at finde overskud til opstart i gym til noget cykling, romaskine og stepmaskine.

 

Fik også en samtale om brug af Saxenda injektion som minder lidt om en slag insulin sprøjte med 10skud i, som skulle kunne øge mit vægtab med 10%, men som du selv siger er det bedst at vente hvis vægttabet går i stå.

 

Ville det have nogen effekt at begynde op på noget kreatin ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pyha, jeg er godt lettet over at kostvejlederen var enig i det med antallet af kalorier, nu jeg meldte så bastant ud.

Jeg kan godt forstå hvis du synes træningen er hård, du laver også lige så meget som folk der har trænet i mange år. Eller mere, faktisk. De fleste (stort set alle) tager en dag eller to fri hver uge, så kroppen kan restituere (man kan godt gå en tur den dag). Det er ikke den samme styrketræning du laver alle dage vel, nu du styrketræner hver dag?

Mht kreatin er jeg ikke så bombastisk. Altså det er jo nok det bedste tilskud at tage for dem hvor det virker (der en en mindretal af non-responders hvor det bare er penge i afløbet). Det er relativt billigt og også let at tage og holde de rigtige pauser fra. Hvis du begynder på det nu, så får du også virkningen fra start.

Ulempen er så at du formodentlig slet ikke kan mærke om du tager det eller ej. Jeg gætter mig til at din træningkarriere lige er begyndt. I starten er fremgangen så kæmpestor, at den smule som kreatinen giver, er en dråbe i havet. Du har, så at sige, spillet trumfen mens du er stort foran alligevel. Når den tid kommer hvor fremgangen stagnerer, så har du allerede brugt den. 

Man kan også sagtens træne fint alligevel. Alt er nyt for dig og hvis jeg dig, ville jeg til at starte med få styr på al det grundlæggende. Kost. Søvn. Træning. Lade det virke.

Når du begynder at tænke over hvad du ændre i din træning, når det du laver nu ikke længere er nok til at kroppen forbedrer sig..... når du flexe arme hver gang du går forbi et spejl.... når du glemmer at følge med i filmen fordi du sidder og tænker over om du skal træne den ene eller den anden slags bænkpres, for at påvirke brystet lige dér du synes der mangler... SÅ ville jeg kaste mig over kreatinen. Men ikke før.

Men igen... det gør ingen skade og den virkning den har vil du kunne få fra start. Så.....

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Gregers TF skrev:

Pyha, jeg er godt lettet over at kostvejlederen var enig i det med antallet af kalorier, nu jeg meldte så bastant ud.

Jeg kan godt forstå hvis du synes træningen er hård, du laver også lige så meget som folk der har trænet i mange år. Eller mere, faktisk. De fleste (stort set alle) tager en dag eller to fri hver uge, så kroppen kan restituere (man kan godt gå en tur den dag). Det er ikke den samme styrketræning du laver alle dage vel, nu du styrketræner hver dag?

I/du må virkelig bære over med min uvidenhed da mit udgangspunkt var et inaktivt liv med alt hvad der hedder usundt mad. Så jeg har  taget mit udstyr  frem og lavet en Google og fundet en masse øvelser uden at vide noget om det er godt eller skidt.

Men laver dem her hver morgen:

Curlstang biceps 8*3 med 10kg
Military press 8*3 med 10kg
Løfter vægstang fra mave til hage 8*3 med 10kg
Curls med håndvægte 16*3 5kg 
Stående flyers 8/3 5kg
Siddende flyers 8/3 5kg
Tager 1håndvægt bag mit hoved og løfter den op med
begge arme 16/3 5kg
1time powerwalk

 

Du må virkelig gerne komme med forbedringer, da jeg ikke aner om det er godt eller skidt mit udgangspunkt er bare at blive aktiv.

Går så til Svømning 2gange om ugen.

Planen er så at beholde ovenstående når jeg kommer i bedre form og tilmelde mig noget gym og køre cykel, romaskine og step hveraften.

 

Ang kreatin og Medicinsk Hjælp.

Det lyder virkelig fornuftigt og kan godt så hvad du mener, så vil helt klart vente, så der stadig er noget hjælp at hente når det hele er kørt fast.

 

Utroligt hvor meget  ens psyke køre på en når det handler om vægttab og træning. 

 

Edited by Lonely Rider
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville rigtig gerne hjælpe dig men jeg begynder at komme på udebane. Dels er jeg ikke vant til at tænke i baner med at træne hjemme alene med håndvægte/stang og dels så har du trods alt en pæn vægt at bære rundt på og det skal man også tage hensyn til, så eksempelvis dine knæ ikke ikke bliver overbelastet.

Din tredje øvelse med vægtstang fra mave til hage ville jeg droppe. Den var populær før i tiden men indmaden i skuldrene er ikke glad for den bevægelse og der er kun få der laver den i dag.

Når du laver de samme styrketræningsøvelser (bruger de samme muskler) hver gang, ville jeg kun styrketræne hver anden dag. Styrketræning nedbryder musklerne og hvilen bagefter genopbygger dem - helst en lille smule stærkere end de var før træningen. Det tager typisk et par dage. Når du træner hver dag, bliver de mere og mere nedbrudt men får aldrig ro til at genopbygge sig igen. Sådan forsimplet beskrevet. 

Du træner meget arme og skulder. Resten af kroppen får ikke rigtig gavn af håndvægtene. Men jeg må indrømme at jeg ikke aner hvordan jeg ville gribe det an for en gut på 160kg. Jeg vil helst heller ikke gætte, for ikke at skrive noget der kan giver dig skader. Et motionscenter ville gøre det lettere hvad styrketræning angår.

Nu fik du professionel hjælp til din mad. Jeg ville også få en prof til at hjælpe dig i gang med træningen. Så det passer til dig og lige præcis til dér hvor du står lige nu. 

Ikke at jeg ikke vil hjælpe eller svare på spørgsmål men jeg tror du vil komme bedst fra start med en fagmand og så kan man altid kommentere det bagefter og komme med opbakning osv.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 23/1/2018 at 11:13 , Gregers TF skrev:

Nu fik du professionel hjælp til din mad. Jeg ville også få en prof til at hjælpe dig i gang med træningen. Så det passer til dig og lige præcis til dér hvor du står lige nu. 

Ikke at jeg ikke vil hjælpe eller svare på spørgsmål men jeg tror du vil komme bedst fra start med en fagmand og så kan man altid kommentere det bagefter og komme med opbakning osv.

Endnu engang tusind tak for dine svar.

Jeg kan godt se du har fuldstændig ret, så vil lige tjekke div gym ud for at finde et sted der kunne passe til mig, så jeg kan få noget pro vejledning om træning til svært overvægtige

 

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg svar fra lægen, og stofskifte TSH var for højt så ligger i risiko for hjerte kar sygdom, men skal  til kontrol hver 3uge for dette.

 

Mit nye kostprogram fungerer perfekt, og træning giver mig et kick så knogler bare på :weight_lift:

Skal vejes igen den 20/2.

 

Go Weekend til jer alle :dumbbell_lift:

 

 

Edited by Lonely Rider
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så fik jeg lige overstået kontrol hos lægen.

Havede tabt mig 6kilo på 3uger.

Så har samlet tabt 12kilo på 5uger.

Så det går i den rigtige retning.

Så vejer nu 154kilo.

 

Træning:

Morgen:

Styrketræning + 20min boksebold.

Eftermiddag.

1times gåtur efterfuldt af 30min Zumba Fitness

Aften:

Armbøjninger efterfuldt af en cykeltur på 20min.

Smider så Svømning på når tiden er til det.

 

Mit mål er 92kilo, så der er lang vej endnu, men kæmper hårdt viderer :weight_lift:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share