Natmad for bodybuildere?


michael
 Share

Recommended Posts

Antaeus, jvf. din signatur, så burde du kunne opklare følgende for mig:

I denne artikel

http://www.madogsundhed.dk/artikler/a0000205.htm

anbefales hurtige kulhydrater og langsomme proteiner som natmad hvis man ønsker hypertrofi.

Intuitivt ville jeg tro at også kulhydraterne skulle være langsomme på dette tidspunkt. Hvad er forklaringen?

Desuden hvad er din mening om artiklens kvalitet i øvrigt? For en lægmand som mig er den lige til køleskabsdøren, men det er jo bedre at vide end at tro ...

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael,

Normalt vil jeg ikke påtage mig at skulle læse artikler for herefter at give en bedømmelse af kvaliteten - dette kunne i det lange løb føre til, at jeg ikke kunne bestille andet.

Nu kender jeg den nævnte artikel i forvejen og synes den er udmærket på de fleste punkter.

Vedr. dit spørgsmål: For muskelopbygningen over natten mener  jeg ikke det er vigtig om det er hurtig- eller langsomt optagelige kulhydrater, det vigtige er at du indtager kulhydrat (Kommentarer modtages gerne). Derimod er det, som anført i artiklen, vigtigt at der indtages hurtigt optagelige kulhydrater sammen med hurtig optagelig protein lige efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at hurtige kulhydrater som natmad er en lidt dårlig ide,hvis man tænker på effekten af ens blodsukker & følgende insulinspike,har man bare lidt ringe insulinfølsomhed risikerer man jo at ens blodsukker bliver for lavt mens man sover..langsomme kulhydrater med protein & evt en spsk hørfrø- eller fiskeolie er klart at foretrække som natmad...

Link to comment
Share on other sites

Nedsat insulinfølsomhed er i princippet dårlig perifer effekt af insulin på skeletmusklerne. Det vil med andre ord sige et mindre optag af glucose fra blodbanen til skeletmusklerne. Jeg har derfor svært ved at se, hvordan nedsat insulinfølsomhed fører til for lavt blodsukkerniveau i forhold til normal insulinfølsomhed :-)

Mvh. Thomas

Link to comment
Share on other sites

du siger selv selv at musklerne ikke optager glucose ret godt, ved nedsat insulinfølsomhed dvs at blodsukkeret er højere end ved god insulinfølsomhed , det betyder at der bliver frigjort mere insulin end der måske er nødvendigt for et givent blodsukkerniveau..håber du forstår hvor jeg vil hen :) det lyder lidt kringlet... men du giver mig sikkert ret i at gå rundt med høj insulinniveau/lav følsomhed er en dårlig ting (man blir tyyk)....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share