Bicep


Roland
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet snart en 9 måneders tid og fået en rimelig pæn bicep på min højre, men min venstre arm bicep halter pænt meget efter både i styrke og i størrelse.

Er der kan give en forklaring på dette?

De øvelser jeg laver nu hvor bicep indgår

Chins, db row, db curls.

På forhånd tak ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du er højre håndet....

Forklaringen kan være, at du altid kører din højre først, med det resultat at din venstre måske ikke kan tage samme antal reps som din højre lige har gjort. Sørg for ALTID at køre samme antal reps ved samme belastning i hver arm.

Hvis du curler med stang, så vær opmærksom på at du ikke løfter vægten hurtigere i højre side end i venstre. Dette vil naturligvis aflaste venstre arm, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener årsagen ligger i dit arbejde, kan du så ikke bare flytte de tunge løft over i den anden hånd - i hvert fald nogle af dem? Du må i sagens natur også være skævt udviklet i ryggen og det vil også blive afhjulpet.

Edited by TF.
Link to comment
Share on other sites

For mig hjalp det en del at lave øvelser der rammer brachialis, såsom Hammercurls og reversecurls

Ik for at lyde smart, men i Hammer bruger man hovedsageligt m. brachioradialis som ligger langs underarmen og hæfter nederst på overarmen(når tommelen pejer lige op) så vidt jeg ved... :huh:

Er der ikke nogle situationer på dit arbejde hvor du kunne bruge den anden hånd, så din "træning" udenfor centeret ikke kun foregår med den ene arm.. :unsure:

Tror ikke det er en god idé at træne en arm mere end den anden når du træner, prøv evt. at køre bicepsøvelser med håndvægte hvor du løfter begge samtidig, mon ik din mindre arm finder ud af at den er bagud så :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ik for at lyde smart, men i Hammer bruger man hovedsageligt m. brachioradialis som ligger langs underarmen og hæfter nederst på overarmen(når tommelen pejer lige op) så vidt jeg ved...  
Ikk for at lyde smart, men who cares! ;) Hovedsagen er at det har virket og ikke hvad musklen hedder.
ved godt det er omkring biceps det her, men jeg har problemet med mine skuldre, højre skulder har noget mere masse end min venstre, men gider ikke gøre noget ved det, det er for svært , vil jeg mene i mit tilfælde

Det lyder fuldstændig som mig, bare i modsatte side. Det der har virket for mig, er at lave de førnævnte hammercurls/reversecurls, og så i øvrigt koncentrere mig om at bruge de muskler, som øvelsen skal "ramme".

Mind-muscle forbindelsen har ikke den store troværdighed herinde, men for mig og andre har det gjort en stor forskel at optræne den mentale forbindelse, til de muskler der ikke umiddelbart responderer.

Hvis din biceps er som min, så har jeg svært ved at "mærke" min dårlige biceps når jeg træner den, ift. den gode, som er meget nemmere at "føle".

Link to comment
Share on other sites

apropos hammercurls - så har vi jo også klassikeren - pullups med håndfladerne mod hinanden, det er jo i princippet den samme bevægelse (den synes jeg i hvert fald er rigtig god).

i øvrigt mener jeg også at Mel C Siff redegør for at hammecurls skulle være den almindelige bicep curl overlegen, p å s. 199 i facts and fallacies of fitness

Link to comment
Share on other sites

i øvrigt mener jeg også at Mel C Siff redegør for at hammecurls skulle være den almindelige bicep curl overlegen, p å s. 199 i facts and fallacies of fitness

Ville mene at øvelser med lige stang er at foretrække da du her har mulighed for at "putte" mere vægt på !

Bruger selv preacher curls med lige stang til biceps. Rammer både Biceps brachii og Brachialis

Edited by C-S
Link to comment
Share on other sites

En pointe som er værd at tage fat på er varigheden af den periode hvor din "uenshed" (usymmetriske) udvikling har fundet sted, samt hvilken fase af din "træningskarriere" det erforegået i, for at give dig en ide om hvor lang tid det vil tage at rette op på "skaden". Dette siger jeg for at du ikke skal forvente mirakler i løbet af 2 uger ved at implementere disse (i denne tråd) forslåede øvelser, og efter kort opgive øvelser fordi du ikke ser en forandring.

Lad os starte med fasen: Med fase mener jeg hvor erfaren en løfter du har været mens du har udviklet problemet. Da det jo som bekendt er i begynderfasen man ser de største forandringer, og hvor man procentmæssigt også gainer mest ny masse, vil det tage længere tid senere hen at rette op på skaden.

I henhold til "fasen" kigger vi på varigheden... 9 måneder!!! Det er lang tid at træne forkert over, specielt i den føromtalte fase, og har jo så også givet udslag i en markant forskel i bicepsstørrelse. Du burde have været opmærksom på dette tidligere, men det hjælper dig jo ikke meget nu, bare husk at det gælder også fremover. Kig i spejlet, og vær kritisk overfor symmetri og proportionering.

Sammenholder vi de 2 kriterier (fase og varighed) vil jeg skyde på at en synlig forbedring ikke kan opnåes indenfor minimum 2 måneder, derfor skal du tage de andres råd til dig, prøve det af i en længere periode og vær konsekvent med det, for at finde ud af om det virker for dig. Har det virket for andre er der en god chance for at det vil virke.

Hvis jeg lige skal knytte en lille kommentar til det med "unevenitis", så lad være med at kun træne den ene arm for at opnå symmetri. Som andre gør opmærksom på, så start med din svage muskel, det værre sig biceps, deltoids etc. Brug håndvægte, brug nogle flere håndvægte og så sørg for at bruge nogle håndvægte. Og drop maskinerne!!! De giver simpelt et for lille udbytte når man er nybegynder. Maskiner kan retfærdiggøres hvis man ønsker at definere muskler eller bringe noget frem som kræver en isolationsøvelse. Eller med andre ord, kun noget som egentlige elite atleter indenfor sporten har brug for.

Michael

Michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share