Sign in to follow this  
zaa

Placering af intervaldage i mit løbeskema

Recommended Posts

Jeg løber (moderat tempo) 8-9 km 4 gange i ugen. Nu vil jeg gerne blande  intervaltræning ind over så jeg interval træner 2 dage og løver moderat tempo i to dage. Jeg løber som regel i hverdage og holder pause om onsdagen. Mit intervaltræning kommer til at vare ca 15 min hvor jeg sprinter i 30 sekunder og lunter i 60-90 sekunder med 20 min opvarmning i form af løb i lavt tempo.

Mit spørgsmål: skal jeg løbe interval dagen før almindelig løb eller dagen efter? Hvad synes I er mest optimalt og hvorfor. Som beskrevet oven over så løber jeg jo i 2 dage i streg hver gang jeg løber

tak :)

Jeg har nada binkx forstand på løbetræning,.

Havde det været intervaltræning til cyklen, havde jeg uden tøven lagt intervallerne efter hviledagen, så jeg var mest frisk til dem. Det er markant lettere at få en god tur i jævnt tempo på trætte stænger/krop, end at trække intensive intervaller i hus, når kroppen ikke er i hopla.

Men om det kan overføres direkte til løb, aner jeg altså ikke.

Du bør nok lægge ud med kun en intervaltur om ugen. Så kan du efter nogen tid øge til to gange. Det er for at undgå skader. 

Læs evt. på "Viden om løb

www.loebesiden.dk/vo2max-traening.php

I øvrigt er jeg enig med Gregers

Enig

Rolig progression 

Varier dine intervaller lidt. Der er ingen grund til at gå fra 4*LSD til 2*HIT+2*LSD

Når du har vænnet dig til et interval pas, så kunne du overveje en dag med tempoløb.