Veligeholdsindtag


PeterS
 Share

Recommended Posts

For at danne mig et lille overblik over folks veligeholdsindtag, kunne jeg godt tænke mig, at starte en lille undersøgelse, fordi det undrer mig lidt, at på diverse sites inkl mol, bliver der anbefaldet at man skal indtage følgende.

6-10 g kulhydrat.

0,8-2,5 gr protein.

1-2 g fedt.

Det syntes jeg lyder af meget, i mit tilfælde er mit veligeholsindtag ca 2700 kcal (87 kilo), og det er med cardio og BB 4 gange om ugen.

Men vis jeg skulle bruge tallene ovenfor, skulle jeg ifølge dem, have omkring 4000 kcal :blink: , og det undre mig??

Så derfor kunne det være fint vis folk gad at smide nogle data ind om sig selv.

Veligeholdsindtag

Vægt

Aktivitetsniveu

Edited by PeterS
Link to comment
Share on other sites

- Vedligeholdelsesindtag på ca. 2750kcal

- Vejer 80kg

- Træner HST 2 timer 3 gange om ugen. + Har et forholdsvis hårdt fysisk arbejde (Nogen dage er dog knap så hårde).

Jeg har svært ved at spise nok. Jeg er simpelthen født uden den store appetit! :( Jeg formår dog næsten hver dag at passere de 3000kcal. Men det er ikke uden kamp!

Det er aldrig lykkedes mig at komme over 4000kcal på én dag endnu! :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

SUK, gid det var mig!

Jeg kan spise syv retter mad og så efterfølgende og aldeles uden besvær nedsvælge 1/2 chokolade!

Uanset hvor meget jeg spiser, er jeg sulten igen 3-4 timer efter.

Mit ligevægtsindtag er pt. af samme størrelse som dit, - desværre er det jo IKKE meget mere end hvad jeg uden besvær kan æde mig igennem ved en god middag med efterfølgende dessert! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, den har jeg hørt før! Men Jørgen jeg kan sige, at det ikke er særlig sjovt, at skulle sidde og presse sig, hver gang man spiser!

Min "dunk" er så lille, at der simpelthen ikke er plads nok i den!

Det går desuden også tit udover min søvn. Hvis jeg skal have 3250kcal indenbors, så må jeg vente med, at gå i seng, til jeg har nået målet! :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan have glæde af nogle små "trick" fra onkel Jørgens weightgainer taske!

I det grundlæggende skal du gøre præcist det modsatte af det, man anbefaler fede mennesker mht. sammensætning osv.

Flydende måltider med hurtige kulhydrater ser ud til at mætte dårligere!

Anvend i hvert fald to shakes dagligt, - f. eks denne her:

100g whey-gainer

1 stor banan

15g essentielle fedtsyrer

0.5l skummetmælk

100g havregryn

Blendes!

Drik også noget juice dagligt!

De flydende måltider "snyder" også din appetitregulering, idet du når at få mange Kcal indenbords inden hjernen melder "FULDT OPTAGET"!

Spis godt med eneritætte kulhydrater, f.eks ris og pasta, solsikke og hørfrørugbrød, - og anvend liberale mængder sunde olier i din madlavning, - essentielle fedtsyrer, rapsolie, olivenolie, fede fisk, etc.

Hvis kvaliteten af de fedtstoffer du indtager er iorden, så er der IKKE nogen negativ helbredseffekt forbundet med et indtag på op mod 40% af samlet energiindtag jvf. artiklen om forslaget til den opdaterede kostpyramide.

Hvis du planlægger det rigtigt kan du sagtens få både en sund kost og nok kalorier til at gro!

Men med din appetit/stofskifte kræver det blot lidt mere planlægning end hos os andre, der bliver fede, hvis vi spiser alt vi har lyst til!

Behøver jeg at tilføje, at jeg er pisse misundelig? :tongue:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Behøver jeg at tilføje, at jeg er pisse misundelig?

Me2.... jeg kan slet ikke fatte hvordan folk kan ha´ svært ved at tage på!?

Jeg vejer ca 75 kg, og mit vedligeholdelsesindtag er på ca. 3000 kcal!

Hver dag er simpelthen en kamp for KUN at få 3000 kcal - jeg kan altid spise. Selv mine store tykke junk-food-spisende venner glor på mig som om jeg er åndsvag når jeg først går i gang :D

Jeg tror faktisk nemt jeg kunne spise dobbelt op ved alle mine måltider & frugt + en plade chokolade, pistacienødder, 3 ekstra "JS-Shakes" og måske en pose vingummi!! Hvis der altså var plads i regnskabet!!

Hvis man har svært ved at tage på er pistacienødder så egentlig ikke godt at spise - Det er vel sundt fedt?

Sidst jeg havde spist et halvt kg fik jeg sgu noget af et chok da jeg tastede det ind i mit kostprogram - hvis jeg ikke husker forkert var det over 2000 kcal :o

JS - har du ikke også en taske med tricks til os som skal ha noget der mætter som et ondt år, så vi ikke KONSTANT kan spise mere?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Behøver jeg at tilføje, at jeg er pisse misundelig? :tongue:

Det kan jeg kun tilslutte mig. Suk, suk, suk. Hos mig er det især brød, is (undefeated champion), slik og kage, jeg kan sætte uanede mængder til livs af. Forsøger at lade være med at købe det, men jeg kunne nu godt bruge en god portion af JS' selvdiciplin, så jeg kunne holde mig til en kostplan. Endnu engang: suk, suk, suk! B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for triksene Jørgen. :)

Jeg har dog også et hemeligt våben: Mandler!

Når jeg virkelig skal gaine, så ryger der 150gram mandler indenbords om dagen!

Men med din appetit/stofskifte kræver det blot lidt mere planlægning end hos os andre, der bliver fede, hvis vi spiser alt vi har lyst til!
Jep, planlægning ved jeg alt om! ;)

Jeg spiser/drikke faktisk ikke noget, uden det er vejet først, for at jeg kan være sikker på, at jeg overholder "planen" (Min digitale kækkenvægt løber mærkeligt nok tit tør for batteri)!

Behøver jeg at tilføje, at jeg er pisse misundelig?

Jeg vil da gerne bytte! :D

Men til alle jer som er misundelige, så kan man sige, at appetit kan undertrykkes, men en fyldt "sæk" er en fyldt "sæk"! :(

Jeg vil tro, at hvis jeg spiste, hvad jeg bare følte, jeg gad, så lå mit daglige kcal-indtag på 2000 - Altså et underskud på 750. :(

2500 kan jeg klare uden større problemer, 3000 så skal jeg anstringe mig, og alt der over er en hård kamp!

Jeg kommer vist aldrig til at veje meget mere end 90 kg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share