Nu også med spil!


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg tror nu slet ikke at Klaus mener det så slemt. Men jeg mener også at "dopingspillet" ikke hører hjemme på MOL. Ja, doping er et spøgelse, som sportsudøvere , fortjent eller ufortjent, må slæbe på. Men hvorfor skal netop et sted som MOL, et af de bedste og mest seriøse steder med masser af meget dedikerede og stærke naturlige atleter være med til at fremme denne fordom??

Link to comment
Share on other sites

Det er altid herligt, når man kan få folk til at skrive det, man håbede! :D

Dopingspillet har til formål at underholde med latterlige omend for nogen underholdende fordomme - det samme ville bøssespillet. Så kan det godt ske det er mindre politisk korrekt pga. historien, men formålet og midlerne er de samme og nøjagtige lige meget/lige lidt legitime i mine øjne. Derfor håber jeg du i lidt større grad nu kan sætte dig ind i, hvorfor nogle cykelryttere (der naturligvis brænder for deres "sag") blev godt og grundigt gale i skralden.

Og så har jeg iøvrigt ikke det fjerneste imod homoseksuelle. Jeg mente blot, det var den knap der skulle trykkes på lige her, for at sætte tingene i perspektiv gennem en god gammeldags provokation. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er en væsensforskel på de to grupper. Cyklister har aldrig været forfulgt, forhånet p.g.a. deres personlighed, er aldrig blevet opfattet som dybt perverse og naturstridige, afskyelige, korrumperende for ungdommen, ulækre osv. Derfor holder sammenligningen ikke. Det er stadig forbudt i mange lande at være homoseksuel - hvorimod jeg ikke kender nogen kultur, der behæfter det at være cyklist med samme negative ord. Mig bekendt røg ingen cyklister i gaskamrene under 2. verdenskrig - hvorimod der vist var en del homoseksuelle, der måtte lade livet.

Det skal du nu ikke sige MDK! Som cykelrytter må man acceptere, at man bliver både forfulgt, forhånet, opfattet som dybt pervers og naturstridig på grund af det faktum, at man som cykelrytter barberer ben!!! :retard: :( <_< :lol: :lol: :lol:

Og det er endda bare fra ens klasse-kammarater, nære venner og familie! :D

Men ellers god pointe!

Men som cykelrytter går man lidt i forsvars-possition, når der bliver gjort forsøg på at underminere sporten, da man siden ´98 konstant er blevet set ned på.

Det var ikke sjovt, at gå fra: "Kom så Bjarne" til "EPO-svin" ude på landevejene, når folk råbte efter én. :( Og det var både børn og voksne. :(

Billedet er heldigvis ved at vende igen, og det er mærkelig nok stadig Bjarne Riis, der bliver råbt her 7 år efter triumfen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg håbede at vise, at man sammenlignede pærer og bananer - og at bøsse-eksemplet ikke er gyldigt. Eksemplet var ikke engang sjovt, det er på linje med "gas en jøde" eller "hug hånden af en perker". Jeg ved godt, det ikke var seriøst ment. Men i bund og grund holdt klausjensens sammenligning ikke.

Fistan << Jeg kan godt se, cykel-folket har en pointe. Alene derfor ville jeg fjerne spillet. Hvis folk bliver stødt, så er væk med det spil. "Skyd en sportsidiot" er nok også over grænsen, når det kommer til stykket.

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges til KJ forsvar, at han meldte sig selv som potentielt "Garbage material" for det indlæg. Vi vurderede - til Klauses store frustartion :bigsmile: - at det var på kanten - men tjenete et formål, så med snæver magen lod vi det stå!.

Arne

Mod

Link to comment
Share on other sites

Men i bund og grund holdt klausjensens sammenligning ikke.

Jo den gjorde. Læste du ud af Fistandelius indlæg, han syntes det var fedt at blive kaldt "EPO-Svin"?

Eksemplet var groft, men pointen kom frem - og den grove sammenligningen var fin til at sætte i glas og ramme for dig, hvorfor cykelrytterne reagerede som de gjorde.

PIS! Jeg kommer ALDRIG i garbage! Jeg må skrive til Jørgen Storm og be om nogle tips. ;)

Link to comment
Share on other sites

Og hvad var så begrundelsen for værdien, Arne?

KJ << Forskellen er, at du fandt på et spil om en befolkningsgruppe, som på grund af deres personlighed - ikke blot p.g.a. fordomme om griskhed og indtag af forbudte stoffer - har været forfulgt og forhånet i årtusinder. Forskellen er, at du foreslog et spil, hvor folk bliver slået ihjel. Forskellen er, at HIV nok er en eller to grader mere pinsomt for den gruppe, dit fantasispil skulle omhandle, end epo er for cyklister. Hvis du ikke kan se forskellen nu, kan jeg nok ikke forklare dig den.

Dit forslag svarer til "gas en jøde" - også en af de klassiske grupper, som har været udsat for den ene og anden ubehagelighed. Beklager, den slags er hverken særlig sjovt eller særligt relevante sammenligninger.

Inden folk nu tror, jeg hidser mig op: Det gør jeg ikke. Jeg synes bare ikke KJ's indlæg havde den store relevans, og at det betjener sig af en ugyldig sammenligning. Man kan ikke sammenligne brug af forbudte stoffer for at fremme sig inden for en sport med at en homoseksuel bliver hiv-inficeret.

Normalt er det nok til at et indlæg kommer i Garbage, men der var vel en idé med det, som jeg ikke kan se.

Jeg kan godt forstå Fistandantilus. Fjern gerne spillene for min skyld. Der er ikke brug for andre begrundelser, end at cykelfolket bliver stødt. Nogle gange er folks følelser argument nok.

Link to comment
Share on other sites

KJ << Forskellen er, at du fandt på et spil om en befolkningsgruppe, som på grund af deres personlighed - ikke blot p.g.a. fordomme om griskhed og indtag af forbudte stoffer

Søgt forskel i mine øjne. Jeg kan da finde masser af forskelle på homoseksuelle og cykelryttere. Det vinder hverken dig eller mig gratis biletter til Djurs Sommerland eller Fåborg Fængselsmuseum.

Jeg synes det ser ud som om, forskellen for dig går på, du følte dig stødt af det ene spil - ikke det andet. Du følte dig trådt over tæerne. Som cykelrytterne følte sig trådt over tæerne.

Det er naturligvis altid ærgeligt at blive kendt uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg må se om jeg kan få min nattesøvn alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Noget plat tam tam - er af samme mening som XAX (side 1). Det er jo altid sjovt med små spil, men kan vi så ikke få pacman i stedet - evt. lave en lille modifikation med at en stor BB'er skal spise proteinshakes i stedet, mens han bliver jagtet af repræsentanter fra fødevaredirektoratet, der siger det ikke er nødvendigt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dopingspillet bliver fjernet igen sammen med de andre spil naar tid er. Spillene kom ikke paa som sikre hits, men som et lille eksperiment paa, om der laa nogle muligheder i den type af indholdsudvikling. Jeres respons er derfor paaskoennet.

Mht. dopingspillet, saa kan det sammenlignes med doede-grise-i-bur-kunst. Spektakulaert, provokatorisk debatskabende - men ikke noedvendigvis godt i traditionel forstand.

Reaktionerne paa spillet er interessante. Cykelsporten er fortsat en af de mest dopingbefaengte idraetsgrene - ogsaa i den danske elite. Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg har en del information omkring. Saa laenge at cykelsportens elite fastholder de uskrevne love, hvor doping accepteres og "stikkere" fordoemmes vil sporten blive moedt med berettigede insinuationer ala dopingspillet.

Det er synd for de mange amatoerer som dyrker en ren sport, men naar cykelsportens idoler (og internationale ledelse) fortsat er hykleriske og dobbeltmoralske kan jeg ikke rigtigt tage den voldsomme indignation paa sportens vegne alvorligt.

Morten Z

- fra Spanien

Link to comment
Share on other sites

Reaktionerne paa spillet er interessante. Cykelsporten er fortsat en af de mest dopingbefaengte idraetsgrene - ogsaa i den danske elite. Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg har en del information omkring. Saa laenge at cykelsportens elite fastholder de uskrevne love, hvor doping accepteres og "stikkere" fordoemmes vil sporten blive moedt med berettigede insinuationer ala dopingspillet.

Det er synd for de mange amatoerer som dyrker en ren sport, men naar cykelsportens idoler (og internationale ledelse) fortsat er hykleriske og dobbeltmoralske kan jeg ikke rigtigt tage den voldsomme indignation paa sportens vegne alvorligt.

Morten Z

- fra Spanien

Det ville klæde dig om du forholdt dig til de konkrete indvendinger gående på at spillet plat på den ufede og helt u-MOL'ske måde i stedet for at komme med et lommefilosofisk forsvar, hvor du på bedste politikervis forsøger at køre dig selv i stilling som verdensmand, der i en håndevending kan belære os lalleglade idioter om hvordan verden i virkeligheden ser ud.

Om igen, Morten. Selv om du formentlig har mange andre og vigtigere gøremål end at følge en debat her på MOL, så burde kunne mande dig op til noget mere og bedre.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund -> Skal det forstaaes saaledes at du ikke er enig med mig ? ;)

Der er mange eliteryttere, der krudter sig. Og at det kan foregå med opbakning fra holdlæge og sportsdirektør er der et aktuelt eksempel på fra Italien. Så langt så godt.

Men derfra er der et godt stykke vej ned til det intellektuelle niveau, der ligger bag det famøse EPO-spil, som nu heldigvis er fjernet. Spillet udstiller en hel sportsgren som værende på sprøjten, herunder HELE eliten og HELE bredden. Det synes jeg personligt ikke er videre nuanceret eller retfærdigt, og jeg synes heller ikke at det er særlig fremmende i retning af at komme videre i dopingdebatten.

Spillet giver et letkøbt og dumsmart svar på et vanskeligt og kompliceret problem. Det er sørgeligt i betragtning af at spillet ligger på et site som MOL (som du i øvrigt skal have 1000 tak for at have oprettet), hvor det er god skik at behandle problemstillinger seriøst og med hensyntagen til nuancer (ja, jeg er opmærksom på at visse meningsudvekslinger i dopingforumet, ikke helt lever op til det niveau, men er de "debatter" et ideal?).

Det er muligt at jeg de sidste par år er kommet til at lide lidt under mangel på selvironi på min sports vegne, når det handler om doping, men når man så ofte som det er (og især har været) tilfælde skal lægge ører til den ene mere eller mindre inkompetente stemme udtale sig til medierne i kategoriske vendinger om et emne og en sport, som vedkommende tydeligvis ikke har for 5 øre indsigt i - og når man oplever at nogle af disse "myter" de fortæller over tid får sandhedsstatus i den offentlige opinion mens ingen interesserer sig for nuancerne - så slider det med tiden lidt af ens tolerance (ok, det var en lang sætning, sorry ;) ).

Det er fint nok, når afsenderen er et medium (ingen nævnt, ingen glemt), som man har afskrevet som endnu en stemme i koret af letkøbte og selvpromoverende holdninger til doping og cykelsporten.

Og de fjendtlige reaktioner, der indimellem kommer fra omgivelserne, når man er på lågen (fuck-fingre, tilråb, biler der forsøger at presse en i grøften etc.), er heldigvis så sjældne at man kun kan ryste overbærende på hovedet.

Men når MOL begynder at råbe med i koret, synes jeg det er på sin plads at komme med en irettesættende reaktion, og det glæder mig at jeg kan se, at de fleste debattanter i tråden deler min opfattelse på det punkt.

Og lad os så se at komme videre ;)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

 Share