HST - udskiftning af øvelser?


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Endnu et indlæg i den uendelige række om HST... :D

Er pt i gang med min første HST cyklus og har sammensat dette program:

1 leg extension

2 squat

1 hamstring curl

2 standing calf raise

2 bench press

2 dumbell flyes

2 machine rowing

1 wide pull down

1 dips

1 french press

1 dumbell curl

2 military press

2 dead lift

1 shrugs

Jeg har to spørgsmål:

A. Er det en god ide, at køre flyes, der jo er en øvelse, hvor man ikke kan køre med så mange kilo og som rammer forholdsvis isoleret. Bør man finde en anden øvelse her? Er der i øvrigt andre kommentarer til porgrammet?

B. Når man først har fået sammensat et OK program - hvad siger erfaringen så... skal man holde sig til dette HST-program den ene 8-ugers cyklus efter den anden, eller er det en god ide, at variere øvelserne (lidt) fra cyklus til cyklus? Det sidste vil vel sikre, at man får stimuleret muskulaturen lidt mere varieret, eller hvad? Nu er jeg klar over, at vælger man øvelser som dødløft og squat og bænk, ja så er man godt dækket ind, men mht nogle af de andre øvelser vil vel altid være lidt at hente i, at køre en øvelse, der rammer en lille smule anderledes??

:confused2: :confused2:

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg synes programmet ser udmærket ud..

med hensyn til at holde sig til de samme øvelser, mener jeg at man bør variere lidt, netop for at musklerne og de forskellige sener og nerver i kroppen ikke "vænner" sig til de samme øvelser. derved forsvinder noget af progressionen sikkert når du har kørt det samme program i et år eller bare et halvt.

der er sikkert mange der ikke er enige, men det var i hvrt fald min mening.

Link to comment
Share on other sites

En anden fordel ved at skifte lidt rundt i øvelserne er at man derved kan fokusere på forskellige muskelgrupper der "halter" lidt efter.

Der er ingen faste regler om hvilke øvelser man skal køre og hvilke man ikke skal i HST, så det er ret meget op til en selv. Så hvis du synes om at skifte rundt i øvelserne, så gør det.

Link to comment
Share on other sites

Du har altid en kerne af basisøvelser (squat, dødløft, bænkpres, military, rows, dips) som du baserer programmet på. Herudover så kan du smide en bunke mere eller mindre isolerende øvelser oven i hatten, for at træne lagging kropsdele med større volumen. Valget af de andre øvelser bør derfor ske på baggrund af visuelle svagheder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share