Reps, pauser osv.


Johan
 Share

Recommended Posts

Fra en primært volleyballinteresseret(men styrketræning er nu også fedt nok :-)):

Jf. split-programmet, som jeg har hentet på dette site, træner jeg 3 gange styrketræning om ugen. Jeg bruger programmet med enkelte modifikationer. Jeg forsøger i mine reps at udføre bevægelsen så eksplosivt som muligt, særligt i en volleyrelevant øvelse som squat.

Der er dog lidt uklare punkter:

Jeg spiller jo volleyball; en hel del på nogenlunde niveau. Hvilken indflydelse kan det have på restitutionen?

Jeg vil jo nødigt overtræne.

Hvad er fordelen ved fra uge til uge at variere antal reps. og sæt?

(Redigeret af Johan ved 4:20 pm på Jan. 23, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Det er altid et problem at få kombineret flere træningsformer så det ikke går ud over restitionen. En god løsning på problemet er periodisering. Det vil sige, at man i visse perioder prioriterer en træningsform højt, mens man man blot vedligeholder en anden. Herved udnytter man det fænomen, at det kun kræver lidt at vedligeholde, hvorimod det kræver meget at opbygge.

I dit tilfælde kunne det være således at du "off-season" træner styrke 3-4 gange om ugen og volley 2 gange. I sæsonen kan du træne styrke 1-2 gange pr uge og volley 4-5 gange om ugen. Ideen er at man altid, som minimum, vedligeholder det man har opnået.

I det aktuelle program er antallet af sæt og reps varieret således, at der er en høj grad af tilvænning i starten af programmet. Efterhånden trappes den samlede mængde og antallet af reps ned, således at der sidst i programmet opnås en markant styrkefremgang .

Når programmet er kørt igennem vil det være fornuftigt igen at tage en periode med flere reps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share