Træner jeg forkert?


NoNick
 Share

Recommended Posts

Hey eksperter...

Jeg er begyndt at undre mig over om jeg træner forkert.. og hver gang jeg spørger en eller anden, får jeg altid et nyt svar.. så derfor vil jeg høre Jer...

Jeg træner for at blive pumpet, men mest for at blive markeret. Jeg er hverken overvægtig eller i dårlig form. Jeg er 188 cm og vejer godt 76 kg.

Jeg har trænet i omkring et halvt år nu, og ja, jeg er blevet meget pænere, og jeg er kommet i bedre form. Men jeg underer mig stadig over, at jeg ikke er blevet større, da jeg i starten voksede temmelig hurtigt, og syn's at det har stået stille ret længe efterhånden.

Jeg er i træningslokaler stort set hver anden dag.

Når jeg tager derop, starter jeg med at løbe på løbebånd i 15-20 minutter, for at få brændt noget fedt, så jeg kan komme nærmere til en markeret overkrop.

På en typisk dag gør jeg følgende:

Efter det træner jeg mit bryst i cirka 20 minutter, med diverse bryst trænings maskiner.. såsom "fly og cable crossover.." - jeg plejer at stoppe når jeg bare ikke kan mere...

Efter det træner jeg biceps med i en biceps maskine jeg er begyndt at bruge, da jeg erfarede at den gav bedre end løse vægte. På samme måde stopper jeg når jeg er helt færdig i armene.

Så plejer jeg at træne en smule læn, da jeg har læst, at man bør træne ligeså meget ryg som man træner mave, så det gør jeg altid, inden jeg begynder at træne mave.

Når jeg har trænet min læn en smule, begynder jeg at træne mavemuskler, på en maskine med vægt på.

Bagefter træner jeg de nederste ved at lægge på en lidt skrå bænk og løfte benene der hænger i fri luft. ( i ved sikkert hvad jeg mener )

Så plejer der at være gået en 1½ times tid, og så smutter jeg i bad!!

Men er der noget jeg skal gøre anderledes ? Har hørt folk sige at man skal spise eksepionelt meget, for at vokse i muskelstyrke. Jeg synes selv jeg spiser rimelig godt.. spiser da altid morgenmad, frokost og aftensmad (ordentlig mad vel at mærke) og plejer altid at have et par mellemmåltider...

Men nogen andre siger, at det kan være godt at supplere med proteiner og kulhydrater seperat... er det vrøvl?

Det var en masse spørsgmål - men ville jo gerne få noget ud af de mange penge jeg betaler i skønhedens navn :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 188 cm og vejer godt 76 kg.
Du ville absolut ikke tage skade af at veje 10kg mere, hvis det vel at mærke er muskler. :)
løbe på løbebånd i 15-20 minutter

Jeg er ikke den store ekspert i fedtforbrænding, men jeg tror du skal løbe en del længere for at få ordentlig gang i fedtforbrændingen.

Det er heller ikke en god ide at lave konditionstræning umiddelbart inden styrketræning, da det tager for meget energi. Nøjes med 5-12 minutter som opvarmning.

Træner du kun bryst, biceps, mave og lænd???

Jeg kan godt se at det er diskoteksmusklerne, du gerne vil have trænet, men den form for træning vil på længere sigt gøre din krop meget uharmonisk og det kan føre til skader.

Du skal træne bryst, ben, ryg, skulder, biceps, triceps og mave for at komme hele kroppen rundt.

Eksempel på gode basisøvelser:

Bænkpres

Squat

Dødløft

Military press (skulderpres med stang)

Bent over row

Chinups

Dip (triceps)

Følgende artikler kan anbefales:

Fundament træning for begyndere

Var det bedre dengang for år tilbage?

HST

Det mindste du kan gøre mht kosten er at indtage godt med proteiner og kulhydrater så hurtigt efter træningen som muligt.

Vil du have det optimale ud af din træning, så skal du spise meget (mere end du forbruger), spise sundt og få rigeligt med protein ca. 2g / kg kropsvægt pr dag. Det er ok at supplere med proteinpulver, hvis du ikke kan opnå den mængde gennem din almindelige kost.

Link to comment
Share on other sites

pacrooN du kan ikke både tabe dig og tage på på én gang!

Det er klart, at hvis du for det meste kører med kalorie-underskud for at blive makeret, så er der ikke energi til at bygge muskler af. Hvis du ikke går specielt meget op i din kondi, så ville jeg droppe løbebåndet, til at begynde med.

Mange folk tror de spiser meget, men det er ikke nødvendigvis korrekt. Der er kun én vej frem, hvis man vil vokse, og det er et dagligt kalorie-overskud. Og som MaxPower siger, så sørg for at få rigeligt med protein. Du kan eventuelt købe kosttilskud. Enten proteinpulver eller weight-gainer. Det gør tingene lidt nemmere.

Dit træningsprogram er mildest talt ikke noget at råbe hurra for, og jeg ville kigge lidt nærmere på de links MaxPower har lagt til dig.

Jeg kan garantere dig for, at du kan hente mange kilo, ved at lave disse ændringer af kost og træning. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke optimalt at træne til du går død HVER gang, da det kræver utrolig mange ressourcer af restituere, og du risikerer overtræning.

En anden forudsætning for at vokse er løbende progression i vægten. Dvs., du skal øge antal kg du løfter. Derfor er det også dumt bare at køre maks kg. hver gang (ligesom det er dumt at køre den samme vægt altid)

Prøv at læse lidt om HST, som kunne være en glimrende ide. Det er også hver 2. dag, så træningsmængden er den samme som du træner nu.

Som de andre er inde på så er dit program inoptimalt. Det er al for fokuseret på "diskoteks musklerne" og du kan derfor opnå en uharmonisk krop! Prøv at læs lidt mere her på MOL og lav et nyt bedre program, og post det igen.

Mht. kosttilskud, så synes jeg ikke du skal bruge weightgainer... Køb et alm proteinpulver f.eks. viking. Kulhydrater kan du få igennem frugt/grønsager/brune ris/grov pasta, - der synes jeg ikke du behøver at købe tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Godt så!

Så har jeg bestilt lidt protein, læst om HST og de andre links, downloadet excel regnearket og også gennemlæst CUTS artiklen.. så skulle jeg være flyvende >:D

Jeg kan jo prøve at poste om et par måneder og sige hvordan det går / er gået...

Håbefulde hilsner, Pac

Link to comment
Share on other sites

>pacroon

hva med om du oprettede en online log. Så kan andre følge med og holde øje med din træning. Det er også en udmærket motivationsfaktor. Du vil også kunne lære meget ved at læse i andres logbøger.

Hilsen M!

Edited by M!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share