Døgn- og skiftearbejde


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg havde en overgang natarbejde ved siden af studierne, og overvejer at søge det igen. Jeg kan huske, at der den gang var snak om at natarbejde var usundt på flere punkter - både rent fysisk men også psykisk?

Er der nogle der har hørt om dette? Ikke at det vil afholde mig fra natarbejde, men kom bare til at tænke på om, der var/er noget om snakken... :unsure:

Tiger

PS. Kan det have noget at gøre med, at døgnrytmen bliver/kan blive ødelagt -_- -_- -_- -_- -_-

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge lidt på det her Link .

Jeg har selv arbejdet som aftenvagt på et plejehjem i lidt over 2 år. Jeg kan nikke genkendene til mange af de symptomer som der bliver nævnt. Man bliver helt klart lidt bims i bøtten af at bruge meget tid alene. Her tænker jeg mest på de timer hvor alle venner og familie er på arbejde mens man selv har fri. Her gælder det om ikke at bure sig inde men at finde andre personer som også har de samme timer til rådighed som en selv. Det er virkelig vigtigt at man er bevidst om ikke at vælge sociale aktiviteter fra.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have kørt bus i 4 år og derefter at arbejde for de statslige jernbaner i snart 5 år, så må jeg nok konstatere, at der er visse bagsider ved at have natarbejde. For mit vedkommende er arbejdstiderne dog skiftende fra 3:45 om morgenen til 2:00 "aften".

Åbenlyst er problemet med at sove på forskud, hvis man går fra at skulle sent i seng til at skulle tidligt i seng. Det giver altid i praksis et søvnunderskud med deraf manglende energi bl. a. til at træne.

Næste store problem er kosten. At holde en normal spiserytme er endnu mere håbløst.

Så er der det sociale aspekt som nævnt i artiklen. Kender lidt til problemerne med at indpasse familiebesøg, men ellers ikke :retard: og dog- for jeg kender stort ses ikke et øje udenfor familien, så der er jo nok en kraftig sammenhæng også her :( - man kan i hvert fald ikke deltage i sammenhænge, der kræver et vist fremmøde; sport og aftenskoler m.m. er udelukket. Så jo, det kan sq være træls.

Link to comment
Share on other sites

Udover de konsekvenser, som er omtalt i Hr. Frys' artikel, er der desuden fremkommet en undersøgelse vedr. øgning af risikoen for brystkræft for kvinder, som arbejder meget nat. Øgningen var langt fra stor nok til, at jeg sagde op, men den var der :) Risikoen hang sammen med en ændret udskillelse af hormonet melanin, som er bestemt af lysmængden. Mænd går nok ikke fri, der er blot ikke lavet en tilsvarende undersøgelse for dem.

Så helbredsmæssige konsekvenser har det helt klart.

Til gengæld kan jeg godt lide at have fri i hverdagene en gang imellem - jeg bryder mig ikke om at handle, træne etc. i myldretiden :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share