Så prøver vi igen...


Dillerman
 Share

Recommended Posts

For et par år siden begyndte jeg for første gang at styrketræne, men efter ikke at kunne se en skid forandring efter 3/4 år røg motivetionen ligesom på gulvet igen. Så var det jeg tænktet "Du er sat'me blevet fed og slap, nu ta'r du dig fan'me sammen!". Så her for et par måneder siden besluttede jeg mig så for at pumpe lidt jern igen.

Efter at have surfet rundt på internettet i noget tid, tegnede der sig hurtigt et billede af hvad jeg gjorde galt: For få proteiner, for lidt vægt på stangen og for mange gentagelser, kort sagt. Så jeg investerede i noget proteinpulver, fik (nogenlunde) styr på kosten, og har her den sidste måned trænet et "opvarmnings" program, for ligesom at få sener og muskler igang igen. Nu mener jeg så selv, at jeg er parat til at gå igang med det "egentlige" træningsprogram, men jeg vil selvfølgelig meget gerne have MOL folkets kommentare til programmet:

Bryst:

Bænkpræs: opvarmningssæt af 10 rep. + 3 sæt af 6 rep.

Inclined dumbell press: 3 sæt af 6 rep.

ryg:

Bend-over row: opvarmningssæt af 10 rep. + 3 sæt af 6 rep.

Træk til bryst: 3 sæt af 6 rep.

Skuldre:

Bag-nakken præs: opvarmningssæt af 10 rep. + 3 sæt af 6 rep.

Lateral dumbell raise: 3 sæt af 6 rep.

Triceps:

Kabel push-down: 3 sæt af 6 rep.

Biceps:

Dumbell curls: 3 sæt af 6 rep.

Ben:

Squat: 3 sæt af 12 rep.

Ben curl: 3 sæt af 8 rep.

Stående læg løft: 3 sæt af 15 rep.

Mave:

2 forskellige slags mavebøjninger (farvoritterne lige nu er sakse og onvendte mavebøjninger) 2 sæt af 20, af hver

lænd:

Rygstrækninger: 2 sæt af 20

Jeg har et par kommentarer at knytte til valget af øvelser/antallet af rep. "Hvor er dødløft" hører jeg allerede nu i det fjerne... At den ikke er med, skyldes at jeg ikke har nogen træningspartnere til at lære en ordentlig teknik af, iøvrigt har jeg før haft lidt problemer med mine knæ, så jeg tænkte, enten dødløft eller squat - og så blev det altså squat (derfor også de relativt mange gentagelser på squat, så jeg kan kører med lav vægt). Det er iøvrigt planen at skifte træk til bryst og kabel push-down ud med hhv. pull-ups og dips, men jeg må med skam erkende at jeg endnuer for slap til at udfører at acceptabelt antal af disse øvelser.

Med hensyn til valget af vægt, har jeg tænkt at køre med "så meget vægt som muligt" i en periode på 3 uger, og så derefter tage en slapper på en uge hvor jeg halvere vægten og fordobler antallet af rep. Jeg siger med det samme at jeg ikke gider at kører efter et HST program eller pyramide-princippet - det kan vente til næste program.

Jeg lidt i tvivl om antallet af sæt. Er der for mange? Det skal lige siges at jeg træner 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at du ikke gider træne HST når du alligevel træner fullbody 3 gange om ugen? Og hvad er grunden til at du vælger at træne skulder bag hovedet istedet for military (stangen foran hovedet)? Military er mere skånsomt for skulderen, så derved mindsker du skaderisikoen. Mht triceps, så kan jeg anbefale decline DB triceps extension eller close grip bænkpres, de er nok at foretrække fremfor cable push down.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bor i KBH er du velkommen til at kigge forbi til en omgang dødløftsinstruktion.

Jeps! Hvor og hvornår? :)

Jeg kan godt forestille mig at begynde HST om noget tid. Men jeg vil først lige have et par måneder til at se hvordan øvelserne (og min krop) fungerer. Iøvrigt har jeg heller ikke nogen træningsmakker til at hjælpe mig med de eksentriske øvelser.

Med hensyn til Military press og close-grip BP, så er det taget op til overvejelse, og vil sikkert erstatte de øvelser jeg ellers havde skrevet på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share