HIIT


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Er her noget der har prøvet HIIT - evt på (spinning)cykel?

Jeg har kørt nogle gange nu kørt således, og det undrer mig, at jeg slet ikke er "kvast" bagefter. Selv hvis jeg kører både morgen og aften, er benene relativt friske. Jeg har dog en mistanke om, at min kondi er SÅ dårlig, at jeg kommer i iltunderskud længe før lårbasserne yder deres max.

Eller er HIIT skånsom?

Link to comment
Share on other sites

Ang. HIIT på spinningscykel er det vel det hele konceptet i spinning går ud på. :retard:

Det eneste der jo er i det er at man selv bestemmer hvor hårdt det skal være. Har du et pulsur kan du følge din intensitet på det, og som der står i artiklen Tube linker til, skal man gerne op og peake på +90%

Som der står i artiklen kan man dyrke HIIT alle steder (løb, cykel, spinning, roning, svømning o.s.v.) Det gælder bare om at lave en træning med indlagte højintense intervaller.

Når jeg kører spinning er jeg totalt smadret bagefter, jeg må lige holde ved cyklen for ikke at vælte når jeg stiger af!! :devil:

Fantastisk måde at træne på hvis du spørger mig!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig kørt en spinningstime uden at stå op i intervallerne. Men nu du siger det så synes jeg egentlig heller ikke jeg er smadret et stykke tid efter. Men ikke mere end det kan kureres af en lille løbetur :)

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Hej TF.

Jeg tror du bare sidder og feder den på spinne-cyklen. Som der står i det udemærkede link som Tube referer til så er HIIT hårdt ved kroppen. Jeg tror at du når du spinner ikke har nok belastning på. For ser det ud til at mange spinnere (nej ikke de der 8-benede) kører med alt for lav belastning. Hvis man skal nå en effekt som der også er skrevet en hel del om her på MOL så skal belastningen op. Det er ikke nok at øge kadencen.

En god gang HIIT er når man dårligt kan slæbe sig op ad trappen når kommer hjem, har 'regatta' hoste og dårligt orker at komme igang ved lyskrydset dagen efter.....

Sander

Link to comment
Share on other sites

En god gang HIIT er når man dårligt kan slæbe sig op ad trappen når kommer hjem, har 'regatta' hoste og dårligt orker at komme igang ved lyskrydset dagen efter.....

Njaaa, det mener jeg nu ikke. HIIT skal jo kun vare 20-30 min effiktiv træningstid, og hvis man ikke kan gå dagen efter dét skal man nok liiiige tage en slapper...

Det skulle jo også være muligt at komme ud og løbe dagen efter!

Se evt denne tråd: Spinning, Hvad er mest effiktivt??

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Som Tolle nævner er HIIT kun beregnet på at vare mellem 15-20 min. Derfor burde man sagtens kunne vænne sig til 2-3 af disse træninger om ugen i løbet af kort tid.

Jeg har selv brugt HIIT på løbeplan. Her er det temmelig hårdt i starten, men man vender sig faktisk utrolig hurtigt til det, hvis man lige bider tænderne sammen.

HIIT kombineret med en fornuftig diæt er efter min mening den mest fornuftige(og tidsbesparende) måde at komme af med de sidste overflødige kilo på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er en misforståelse at træning skal kvæste. Den ligner den misforståelse i styrkemiljøet der gik på at man kun kunne få hypertrofi (muskeltilvækst) hvis man trænede "pre-fatigue". Men sandheden er at jo at man skal træne TIL fatigue. Hiit er det mest effektive træningsmiddel til at øge den maksimale iltoptagelse. Om hvorvidt man også får et bedre kondition er uvidst, men det betragtes som meget sandsynligt. Nogle af de foskninger der er lavet viser at intervaller der ligger mellem 50% og 100% af maksimal ydelse er mere effektiv for iltoptagelsen end kontinuerlig træning mellem syregrænse og max. Det er ret interessant i pulsforbindelse - fordi pulsen under den kontinuerlige træning nærmede sig max, selv om træningen foregik i samme intesitet hele tiden. Det interessante er som Tom Grushky på GO-Motion konkluderer, at man skal regne med en hvis pulsstigning selvom man holder samme hastighed hele tiden.

Sumasumarum, det er ikke at være KVÆSTET efter trænng der er målet i sig selv.kombiner i øvrigt meget gerne din HIIT med anden træning ;o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share