Proteinbehov


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige soegt paa proteinbehov - og fandt foelgende paa: Alex.dk

Beregning af dit daglige protein-behov

Kostråd! Husk at indtage nok protein i din kost. Alle celler i kroppen er opbygget af proteiner, og ikke mindst musklerne. Her er retningslinier for hvor meget protein du bør indtage.

Den daglige mængde bør ikke overskrides!

Find din "fedtfriemasse" ved at trække din samlede mængde fedt fra din kropsvægt. Den samlede mængde fedt er din fedtprocent divideret med 100 og det ganges med din kropsvægt. Det tal du får der, trækkes fra din vægt i kilo.

Bestem dit protein behov ved at gange antal gr. protein med din fedtfrie kropsvægt.

Gram protein pr. kilo fedtfrie masse (ved forskellig aktivitet)

Stillesiddende:

1,1

Regelmæssing let motion

1,3

Moderat træning (3x uge)

1,5

Daglig konditionstræning eller daglig moderat vægttræning

1,8

Intens daglig vægttræning

2,0

Intens daglig vægttræning kombineret med intens sportstræning,

2,2

voldsom intens vægttræning to gange dagligt

2,2

Indtager du mere protein end du har behov for, udskilles det via urinen. Pas på ikke at spise alt for meget protein. Det kan skade lever og nyrer, hvis protein-indtaget er for stort over for lang tid.

Protein "aktiverer" hormonet GLUKAGON, der hæver blodsukkeret. Dvs. det sætter gang i udskillelsen af kulhydrat for kroppens kulhydrat-lagre.

Jeg haeftede mig isaer ved:
Indtager du mere protein end du har behov for, udskilles det via urinen. Pas på ikke at spise alt for meget protein. Det kan skade lever og nyrer, hvis protein-indtaget er for stort over for lang tid.

Det er ikke det indtryk jeg har faaet her. Har jeg misforstaaet noget, - eller har Alex?

Link to comment
Share on other sites

Det er Alex er er forkert på den. Indtager du mere protein end kroppen bruger til vedligeholdelse og opbygning af muskelmasse vil kroppen nedbryde aminosyrerne (forbrænding) og udskille amino-gruppen fra aminosyrerne som urinstof gennem nyrerne. Jeg har endnu ikke set en reference om at for meget protein skader nyrerne, og indtil jeg gør det vil jeg tillade mig at kalde det en myte :)

Link to comment
Share on other sites

Alle de undersøgelser som jeg har set, som underbygger at et stort protein indtag skulle være skadeligt for nyrene, er lavet på patienter som i FORVEJEN har dårlige nyre. Så meget tyder på at HAR man dårlige nyre, så vil det stresse dem mere end godt er hvis man indtager store mængder protein. Men at et stort indtag ligefrem skulle kunne give dårlige nyre, har jeg ikke set nogen undersøgelser som viser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Indtager du mere protein end kroppen bruger til vedligeholdelse og opbygning af muskelmasse vil kroppen nedbryde aminosyrerne (forbrænding) og udskille amino-gruppen fra aminosyrerne som urinstof gennem nyrerne.

Er der en der lige gider at forklare den lidt mere jordnært ? Betyder det, at hvis jeg spiser for meget protein, så vil kroppen anvende det som energi ?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share