Pullover


GammelFar
 Share

Recommended Posts

Det er ikke helt ude i skoven, det er en af de øvelser som rammer en bred vifte af muskelgrupper. Fra exrx har jeg nappet en copy/paste:

Muscles

Target

Pectoralis Major, Sternal

Synergists

Latissimus Dorsi

Teres Major

Triceps, Long Head

Deltoid, Posterior

Pectoralis Minor

Rhomboids

Levator Scapulae

Stabilizers

Triceps Brachii

Deltoid, Anterior

Pectoralis Major, Clavicular

Wrist Flexors

Det direkte link er - her.

Jeg har altid haft problemer med at kunne mærke øvelsen i brystet, men kan bestemt mærke den i triceps som dig. Pointen er, at du for strukket dine arme over dit hoved, hvilket sætter ekstra pres på det lange hoved at tricepsen... men hvad, store arme er da også lækkert :D

Link to comment
Share on other sites

Nu afhænger det faktisk lidt af hvordan man udfører den, men generelt er det ikke særligt meget bryst man træner. Faktisk er selve bevægelsen, den isolerede funktion af lattissimus dorsi musklen. Så jeg vil næsten mene at det er mere en lat øvelse end en brystøvelse. Jeg er dog altid blevet mere øm i det lange hoved af triceps, end noget andet sted, når jeg har kørt pullovers. Og det skyldes at det lange hoved af triceps musklen, som det eneste triceps hoved hæfter på skulderbladet. Det vil derfor lave et meget stort arbejde ved pullovers. Så mit bud er at det primært er en lat - triceps øvelse, som får et lille bidrag fra pectoralis major. Faktisk er den også en ganske glimrende øvelse for pectoralis minor.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

< Gammelfar

Grunden til at du bliver øm i den øverste del af triceps ( Musclus Triceps Caput Longum ) er at øvelsen er en ekstension i skulderleddet = lige netop det caput longum tager sig af, selvfølgelig sammen med en del andre muskler.

Dine Obliqii kan blive ømme grundet hårde stabiliserings-krav, hvis du kører tungt...meeeen det skal immervæk være tungt så ;)

alpha

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kører pullover med et lille knæk på armene, og sørger såvidt muligt ikke at "trække" vægten op med triceps - så det bliver et strakt træk - så går denne øvelse ret fint i bryst.

Jeg startede ud med at lave den som beskrevet, så mine triceps blev helt bombet tilbage - men lærte at køre den således, at man kun lige lader vægten gå op så man kan se kanten af den, hvorefter den sænkes igen - men med fokus på at holde arme strakte.

Jeg betragter den ok som udstrækning - men generelt som en skidt brystøvelse - og betragter den mere som en sideøvelse, som eks. diverse kabeløvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klart den fornemmelse, at pullover går i Latissimus Dorsi. Det er i hvert fald det eneste sted, jeg nogensinde er blevet "ramt"! Måske fordi jeg kører hele vejen ned til gulvet?

Latissimus D bliver vel bedst ramt lige omkring vandret?

Hvis jeg har kørt mave først, så kan jeg sgu også mærke det i abs'ne.

Hvad ta´r i egentlig i pullover?

Jeg har ikke kørt den i lang tid, men for 6-8 måneder siden tog jeg 5x42.

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål om isolering, som Fittsmoker ganske rigtig er indepå. Selvfølgelig rammer den lat. dorsi men jeg har ikke noget problem med at få hovedvægten af effekten placeret på bryst. Triceps kan jeg stort isolerer helt fra, men som AF nævner, så er det faktisk en af de øvelser der rammer vores serratus bedst :) Desuden mener jeg det er en god øvelse da vi rammer brysten fra en helt anden vinkel! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en af de øvelser jeg har været hurtigst til at droppe, da jeg aldrig har kunnet mærke hvilke muskler den skulle træne. Spild af tid efter min mening, især når der langt mere effektive øvelser til både bryst, triceps og lats.

DSB>Hvad er nu det for noget med vinkler af muskler? Har det ikke været tævet nok igennem på MOL? Hvis du træner military og alm bænk, så rammer du sq brystmusklerne fuldstændigt.

Link to comment
Share on other sites

Dines--> selvfølgelig gør du ikke det - og lige military er da vist også lidt mere frontskulder end bryst. Men hold du da bare dig til dem, hvis du har det fint med det - I don't care - men selv pec-deck vil jeg tage med i mit brystprogram i et par set, nu når vi er inde på iso-øvelserne :o

Link to comment
Share on other sites

men jeg har ikke noget problem med at få hovedvægten af effekten placeret på bryst

Jeg kan også få triceps pushdowns til at blive den ledeste maveøvelse, men det gør det ikke til en maveøvelse af den grund. Rent biomekanisk er det altså lat musklens primære funktion som udøves ved pullovers.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

og lader det meste foregå i triceps, ved at lade være med det, går den i bryst.

Du kan sådan set ikke undgå at den går i triceps og lat musklen. Det lange hoved af triceps musklen står nemlig for ekstension i skulderleddet. Så ligegyldigt om du holder albueleddet helt låst, så vil det lange hoved lave det som det er skabt til. Det samme gælder lat musklen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan sådan set ikke undgå at den går i triceps og lat musklen. Det lange hoved af triceps musklen står nemlig for ekstension i skulderleddet. Så ligegyldigt om du holder albueleddet helt låst, så vil det lange hoved lave det som det er skabt til. Det samme gælder lat musklen.

Helt enig, men du kan, hvad der er mere vigtigt, tilgengæld også lave den på en måde, så den slet ikke går i bryst.

Link to comment
Share on other sites

Military ER en frontskulder øvelse - period!! Jeg vil lige høre til dig Dines, hvad din mening er om - lad mig se - bænkpress. Udfra dine nuværende udtalelser - mht til vinkler - så vil du ikke mene, at der skulle være forskel ret muskelmæssigt, hvorpå stangen man placerer hænderne og tricepsen %mæssige involdvering?? Og for at kører det hele lidt på spidsen, så rammes brystet vel også ens uanset hænderens placering eller...

- ser frem til dit svar - Dines <_<

Link to comment
Share on other sites

DSB Harry:

På trods af at man kun kan være enig i TJ´s principille teoretiske biomekaniske redegørelse, hører jeg også til dem, der får et umanerligt godt riv og pump i brystet, når jeg i ny og næ hygger mig med en umanerlig tung gang dumbell pull-over, som afsluttende brystøvelse!

Jeg kan også godt lide den afledte effekt på savtakkerne, - serratus, - men nu er jeg foruden at være en "kosmetisk ballerina", jo også en detaljernes mand! :lol:

(Det synspunkt er man selvfølgelig nødt til at indtage, når man vedhængsmæssigt er så sparsomt udstyret som jeg fra naturens side! :( )

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

DSB> Hvad fanden har det med noget som helst at gøre? Selvfølgelig aktiverer du mere triceps hvis du køre close grip bænkpres. Og derved vil den blive det svage punkt i øvelsen og derfor mindre aktivering af brystet. Det er jo en helt anden diskussion. Det du før nævnte var at man kunne aktivere det inderste/yderste bryst separat, og det har intet at gøre med aktivering af to forskellige muskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share