Træningsskade?


tomcat
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænet i ca. 10 måneder. Indenfor den sidste måned er jeg blevet opmærksom en begyndende knasende lyd i min nakke når jeg bevæger hovedet i langsomme cirkler. Specielt når hovedet lænes bag over til højre, og bevæges i en halvcirkel over mod venstre skulder, høres/fornemmes en tydelig brusk-agtig knaselyd.

Hvis en håndflade masseres hen over nakkehvirvlerne, føles det også som om der midt på nakken er nogle sener/væv der knaser. Det er en yderst ubehagelig fornemmelse (dog ikke umiddelbart forbundet med nogen smerte). Til tider opstår der også små "knæk" når nakken bevæges.

Er der nogen der har oplevet lignende symptomer og/eller har en forklaring på fænomenet?

På forhånd tak!.

/TomCat

N.B: Iøvrigt synes jeg også leddene generelt er begyndt at "knække" mere (specielt skuldre). Bekymrende..

Edited by tomcat
Link to comment
Share on other sites

Nakken og dens hvirvler er en meget følsomt sted. Jeg ville straks gå til læge og få det undersøgt.

Min egen erfaring er, at hvis jeg har et facetled i nakken som sidder forkert, så kan jeg nogen gange efter hård træning, bevæge mit hoved i yderpositioner, og få leddet til at hoppe på plads. Måske er det det som du oplever, selvom det ikke lyder helt sådan.

Link to comment
Share on other sites

tomcat jeg vil råde dig til at få undersøgt nakken hos en fys. Det er jo meningen at træningen skal gøre dig stærkere, ikke systematisk nedbryde dig.

Det kræver en undersøgelse før man kan udrede om du har en dysfunktion i nakken. Derfor vil jeg ikke gætte på hvorfor du kan have problemet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan afhjælpe en hel del ved at lave udstrækningsøvelser for nakkemusklerne. Det behøves i øvrigt ikke at være træningen, som er synderen. Hvis du er begyndt at køre meget i bil eller tog, eller dyrke sport som giver slag/stød mod hovedet, kan det også give symptomer fra de små led mellem hvirvellegemerne.

Fys er sikkert fint, men en kiropraktor kan ordne det på få sekunder :) Prøv dog strækøvelserne først...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fornemmer jeg ikke er den eneste der har, eller har haft, problemer med nakken. Strækøvelserne får en chance, men forbedres situation ikke, vil jeg tage opfordringerne og gå til fys eller kiropraktor (jeg synes oftere jeg får hentydninger om, at kiropraktorer, i forhold til fys, absolut er oraklerne).

Jeg har kigget på getbig's øvelsesbibliotek, hvor man somregel også kan få vejledning i strækøvelser til de forskellige muskelgrupper. Mandens nakke linker dog ikke umiddelbart til noget. Er der nogle strækøvelser i vil anbefale?, eller er det bare et spørgsmål om at dreje hovedet i cirkelbevægelser indtil man bliver tilpas svimmel ;)

Link to comment
Share on other sites

Næh, læn hovedet til den ene side og tag blidt fat om det med armen i den side, du læner det til. Så skulle du gerne mærke et stræk i den ene side af halsen. Det kan du gøre til begge sider, du kan dreje hovedet en lille smule for at lægge strækket et nyt sted, og du kan strække nakken ved at læne hovedet fremover og tage blidt fat om nakken med begge hænder. Ikke noget vildt træk, som når man strækker benene ud, men bare et blidt træk.

Du bør ikke lægge nakken bagover og gøre det. Kun til siderne og forover :)

Link to comment
Share on other sites

Nå, det er meget rarat at vide at jeg ikke er alen .....jeg har også det vildeste hold i nakken ca. 1 gang i året (varighed ca. 3-5 dage) hvor jeg knap nok kan rejse mig fra sengen....men derudover siger min nakke underlige lyder blot jeg drejer hovedet fra venstre mod højre (som regel knaser det lidt midt her imellem) ...dog lægger jeg kun mærke til dette når jeg med vilje er meget opmærksom herpå og det er ikke forbundet med smerter ...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med især tungt trænende Atleter svarer godt overens med de oplevelser jeg læser i tråden her. Den knasende lyd er ikke sådan lige at forklare hvor den stammer fra, men den er ikke, som flere af ganske rigtigt er inde på, umiddelbart farlig. Mit bud er at den opstår bl.a. som følge af stivhed, og derfor kan den afhjælpes med massage og udstrækning. Denne stivhed kan brede sig og sætte sig som spændingshovedpine, og så har vi balladen. Det jeg gør som afhjælper de fleste, er en regulær behandling med massage og udstrækning. Og så skal man være opmærksom på at beskytte området under træning, således at man under "ass to the grass" ikke har vægtstangen liggende på nakken, men nede på den store "kød-pølse-overgang" mellem skuldre og nakke. Eventuelt kan man være "tøset" og bruge beskyttelsespude på stangen, og i den forbindelse kan måske forklare det pågældene center man træner i at det ikke umiddelbart er en hjælp med en gammel rørisolering der er trykket i stykker. Knaseriet er ikke umiddelbart et problem, men smerter og ømhed skal der altså tages hånd om.

Husk at der altid kan være forskellige årsager, og et lægebesøg i ny og næ bliver man ikke mindre mand af

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tidligere i tråden således:

Det kræver en undersøgelse før man kan udrede om du har en dysfunktion i nakken. Derfor vil jeg ikke gætte på hvorfor du kan have problemet.

som sagt er det nødvendigt at du bliver undersøgt af fys eller kiro (det er allermest nok en smagssag - der er gode og mindre gode af begge slags - de har mange af de samme "værktøjer"/behandlingsmetoder)

Det vil ex. ikke gøre den store forskel at lave udspænding hvis det er en facetledslåsning eller lign. og det vil heller ikke hjælpe at manipulere hvis det er muskulært.

Man kan så sige at det måske ikke kan skade at vente lidt og se tiden an om ikke det hjælper at strække lidt eller det går væk af sig sevl, men det er jo op til en selv hvad man vil byde sin krop.

Link to comment
Share on other sites

Tomcat ---> Jeg havde selv noget knasen i nakken for et års tid siden. Der analyserede jeg mit øvelsesvalg og skiftede behind-the-neck press ud med military samt udskiftede pulldowns til bag nakken med pulldowns foran nakken. Derefter forsvandt det fuldstændig.

Det hænger sammen med at man kan være "stram" bag nakken. Og når man så belaster det sted med x antal kg kan der opstå nogle problemer.

Torben F

Edited by topper
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ved godt jeres emne hér måske er "gammelt" - men jeg vil alligevel ADVARE stærkt imod brug af kiropraktor.

Nogle slipper heldigt igennem turen, men andre(undertegnede inklusiv) slipper ganske galt afsted når man lader en kiropraktor pille ved nakken.

Gennem nakken kører hele kroppens nerver, og nakkehvirvler er ganske svage(set i forhold til ryggens øvrige hvirvler). Der skal derfor ikke gå særlig meget galt, før man sidder med kroniske nakkeproblemer, der meget vel kan brede sig til hele kroppen(pga nerver gennem nakken).

Jeg selv, har efter kiropraktor behandlingerne oplevet hvad der til tider minder om en fysisk invalidering. Det er snart 2 år siden, men symptomerne tager til...måned for måned. Det har betydet at træningen er stoppet 100% - jobbet kan ikke passes optimalt og privatlivet kører på lavt blus.

Derfor: LAD ALDRIG EN KIROPRAKTOR RODE MED DIN NAKKE(heller ikke selvom din makker har "overlevet"!!)

Mvh. Tyren

Link to comment
Share on other sites

Ved godt jeres emne hér måske er "gammelt" - men jeg vil alligevel ADVARE stærkt imod brug af kiropraktor.

Nogle slipper heldigt igennem turen, men andre(undertegnede inklusiv) slipper ganske galt afsted når man lader en kiropraktor pille ved nakken.

Gennem nakken kører hele kroppens nerver, og nakkehvirvler er ganske svage(set i forhold til ryggens øvrige hvirvler). Der skal derfor ikke gå særlig meget galt, før man sidder med kroniske nakkeproblemer, der meget vel kan brede sig til hele kroppen(pga nerver gennem nakken).

Jeg selv, har efter kiropraktor behandlingerne oplevet hvad der til tider minder om en fysisk invalidering. Det er snart 2 år siden, men symptomerne tager til...måned for måned. Det har betydet at træningen er stoppet 100% - jobbet kan ikke passes optimalt og privatlivet kører på lavt blus.

Derfor: LAD ALDRIG EN KIROPRAKTOR RODE MED DIN NAKKE(heller ikke selvom din makker har "overlevet"!!)

Mvh. Tyren

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder slemt. Må man hører lidt om baggrundshistorien og hvem du var inde ved?

Link to comment
Share on other sites

Meget tragisk med din oplevelse. Alle stattestikker viser dog at kiropraktisk behandlig er utroligt sikkert sammelignet med andre behandligsformer.

Det skal ikke ses som en negligering eller en afvisning af netop din lykkelige situation. Blot som en nuancering af problematikken.

Knasen etc. ville jeg def afhjælpe med udspændingsøvelser. Høj grad af hyppighed, lav intensitet i strækkene -fornuftigere øvelsesvalg.

Jeg er begyndt at træne nakken direkte (primært i ekstensionen pga. min særlige biomekaniske forhold) for at forsøge at styrke dette udsatte område.

Jeg har også en idé om at det kan øge min præstation i især dødløften :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Meget tragisk med din oplevelse. Alle stattestikker viser dog at kiropraktisk behandlig er utroligt sikkert sammelignet med andre behandligsformer.

*****************

Jeg ved ikke hvor der skrives at kiropraktik skulle være en sikker behandlingsform:

Kiropraktik er ren manipulation af kroppens skelet, og sikkerheden afhænger i ren grad af hvor langt/kort behandleren trykker/strækker. I virkeligheden er det ret brutalt, sammenlignet med andre behandlingformer. På ét sekund kan det gå galt :w00t:

Og da selv den dygtigste håndværker kan "misse", er det ret uheldigt hvis det er en nakke der misses ved - der er faktisk ingen vej tilbage igen..

Jeg har efter min egen lille "tragedie", forhørt mig en del omkr. emnet - og det viser sig at der faktisk er ret mange folk der render rundt med mén efter kiro.behandlinger. En anden ting er at en ligeså stor del af patienterne, poster en masse penge i behandlinger som i den sidste ende ikke gavner spor.

Spildet af penge må dog anses som en bagatel, sammenlignet med de risici der er for legems beskadigelse. Og mit budskab er ikke at svine kiropraktikere til, mit budskab er blot:

Lad dem aldrig pille ved jeres nakker, brug istedet massører, fysioterapeuter, varme bade etc. hvis der er nakkeproblemer.

Ka i ha en god sommer :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leder efter et bestemt svar, ja så er det også det man vil finde.

Går jeg en sommerdag ned af gaden og ser efter gule t-shirts vil jeg uværgeligt opdage flere af dem end ellers.

Jeg forholder mig til MTV rapporten og videnskabelige undersøgelser af kiropraktisk behandlind sikkerhed. Ikke til enkeltsager -hvor tragiske de så end må være.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leder efter et bestemt svar, ja så er det også det man vil finde.

******

Du skal da tro hvad du vil, men at fornægte mulige risici ved kiropraktisk manipulering er da skræmmende - når man tager i betragtning at du læser til kiropraktor(for det gør du jo..ik?)

Mængden af fejlbehandlinger, udgøres af enkeltsager - personer der hver især lider under fejlbehandlinger. Og det er da netop disse sager du bør forholde dig til, hvis du ikke selv vil være skyld i fejlbehandling af en patient. Hvis du ikke erkender at der er risici, vil du jo heller ikke vide hvad du ikke skal gøre(?!)

Tidligere fremhævede du kiropraktik som den sikreste behandlingsform, sammenlignet med hvad? Jeg har ikke hørt om skader i forbindelse med eks. healing, fysioterapi, massage etc. etc. Men har til gengæld ca 12 personer i min omgangskreds der har varige mén efter kiropraktisk behandling. En enkelt er lam fra navlen og sidder i kørestol - pga en kiropraktor. En anden er invalideret i sådan en grad, at hun er førtidspensionist.

Jeg ville være et svin, hvis jeg ikke delte min erfaring med personer der overvejer kiropraktisk behandling - ønsker egentlig ikke en diskussion, vil blot gøre opmærksom på potentielle problemer.

Slut herfra :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share