Hempolje


trexxert
 Share

Recommended Posts

Godtfolk,

En kamerat fortalte mig at Udo (manden bag udos choice) efter sigende skulle have udtalt, at han ikke ville have produceret udos, hvis han på det tidspunkt havde været bevidst om sammensætningen i hempolje. Lad det nu være usagt hvorvidt han har udtalt dette; interessant er hvorvidt det kan være et godt alt. til fx udo's - det er jo væsentligt billigere??

ps . Jeg har aldrig set hempolje listet i nogen tabeller eller lignende.

Fandt dette sted i Århus hvor de sælger det

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som har lyst til at fortælle om disse oliers fortræffeligheder. Hvem bør spise dem? Hvor meget skal man spise? Hvad kan de? etc....

Links er også velkomne (Husk lige at søgefunktionen ikke virker pt. før I slagter mig for at stille et spørgsmål som muligvis har været diskuteret før :rolleyes: )

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Det, der er afgørende er hvad man totalt set indtager og kvaliteten af samme!

Da de fleste danskere får masser af linolsyre/omega-6 - omend som oftest af tarvelig kvalitet, kan man godt argumentere for, at der IKKE er nogen grund til at hælde ekstra omega-6 i løgnhalsen!

Den bedste løsning hvis man søger en olie med meget højt indhold af Alphalinolensyre/omega-3, er FLAX-olie, hvilket IKKE er det samme som den kvalitet hørfrøolie man kan få kastet i nakken stort set alle steder!

Den egner sig til gengæld glimrende til at male havevinduer med!

FLAX-olie fra Canadiske Flora er nok det bedste bud på det danske marked, - i USA findes en række fremragende produkter, - herunder bl. a. Barleans, men FLAX fra Flora kan jeg kun anbefale!

UDO`s er et godt valg, hvis man paralelt nedskærer sit øvrige indtag af omega-6!

Husk også et par solide laksebøffer ugentligt, evt. tilskud af fiskeolie, hvis man IKKE er fiskespiser pga. indholdet af omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA, som har selvstændige helbredsmæssige fordele!

Link to comment
Share on other sites

I min egen søgning efter info på nettet fandt jeg dette:

Almindelig rapsolie og solsikkeolie er mindst lige så godt som Udo's Choice. Rapsolie indeholder meget alfa-linolensyre (omega-3), mens solsikkeolie indeholder meget linolsyre (omega-6). Spis en teskefuld af hver om dagen som led i madlavningen.

Udo's Choice er noget fis og et smart forsøg på at udnytte forbrugeres og patienters manglende viden om betydningen af livsvigtige fedtsyrer for helbredet. Der er ingen videnskabelig dokumentation overhovedet for, at netop den olieblanding har en særlig gavnlig virkning på noget som helst.

Venlig hilsen

Per Brændgaard Mikkelsen

Cand. scient. i human ernæring

Klippet fra http://www.madogsundhed.dk/13_brevkasse/b-000213.html

Har I nogen kommentarer til Pers udfald mod Udo's Choice?

Mvh

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Som sædvanligt er jeg aldeles uenig med PBM!

Blandingsforholdet er slet IKKE pointen, - udover at det i modsætning til andre olier tilvejebringer generøse mængder OMEGA-3/alphalinolensyre af bedste kvalitet, som også PBM selvmodsigende erkender vi er underforsynede med!

Pointen er primært den lousy kvalitet vores spiseolier forefindes i, - de er IKKE fremstillet med henblik på vores sundhed, men UDELUKKENDE udfra kommercielle hensyn til holdbarhed og pris!

Dette forhold kan man godt vælge fuldstændigt at negligere, - nøjagtigt det samme forsøgte man med held i mere end tyve år med transfedtsyrerne!

Fra de første latterliggjorte uafhængige forskere råbte vagt i gevær, - og til nu, hvor selv de mest "støvede"

forskere fra integritetsmæssigt tvivlsomme foretagender som ernæringsrådet, nølende har indrømmet, at netop transfedtsyrerne er en alvorlig selvstændig risikofaktorer ved bl. a. hjerte/kar-sygdomme, har industrien haft frit spil og optimal profit, - og så er alt jo som det skal være!

Glemte jeg at nævne, at der fremdeles er masser af transfedtsyrer i vores fødevarer på trods af, at det overhovedet IKKE er noget problem i at fjerne dem, - udover selvfølgelig nogle omkostninger til industrien?

Derudover, - og hvis vi urimeligt dumdristigt ser bort fra kvaliteten, - er der IKKE "meget" alphalinolensyre/OMEGA-3 i rapsolie!

7% er i småtingsafdelingen og retter IKKE op på det stadigt skævere forhold, der er mellem OMEGA-3 og OMEGA-6 i vores kost!

PS: I artiklen FEDT NOK på GET BIG finder du i skema I en gennemgang af de mest almindelige, - og også nogle ret ualmindelige, - oliers sammensætning.

Muligvis vil en venlig PC-kyndig sjæl forsyne denne tråd med et af disse moderne, men for mig helt uforståelige, - LINKS?

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Her kan jeg hjælpe!!

Artiklen "Fedt Nok"

http://getbig.dk/vis_artikel.asp?id=330

Skemaer:

http://www.getbig.dk/skema1.htm

http://www.getbig.dk/skema2.htm

Jeg er stadig i tvivl om Perfect balance/Udo's choice eller Hampolie kan hjælpe mig...og hvilken jeg bør vælge i så fald.

Jeg styrketræner 3-4 gange om ugen, løber 2-3 gange om ugen (korte ture med høj inensitet) og dyrker sport 3-4 gange om ugen 1,5-2 timer ad gangen (intensitet derefter, lidt a la fodbold).

Bruger altså min krop hver dag, med den træthed og ømhed som det medfører.

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadig i tvivl om Perfect balance/Udo's choice eller Hampolie kan hjælpe mig...og hvilken jeg bør vælge i så fald.

Du skal først og fremmest sørge for en ordentlig fedtstof profil i din daglige kost.

Når det er på plads, kan du altid prøve at supplerer med et af de nævnte produkter.

Bliver det endnu bedre har du brug for det. Kan du ikke mærke forskel har du ikke brug for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share