Træning af mave og bryst.


Christoph
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en dreng på 17 år der har et par spørgsmål:

Fladere mave.... Hvordan i al verden får jeg en fladere mave? Alle mulige forskellige slags mavebøjninger giver muskler på maven, ja, men jeg er i denne omgang bare lige interesseret i en fladere mave, det tror jeg ikke rigtig mavebøjninger kan give mig.

Jeg er ikke overvægtig.... langt fra! Jeg er bare en smule.... "udspilet". Hvordan får jeg denne mave længere ind?? Jeg er ikke overvægtig, så jeg kan ikke forstå jeg har den lille "øl-vom".

Skal jeg løbe den væk? Cykle den væk? Det eneste jeg er interesseret i lige nu er en fladere mave! - hvad angår mavetræning.

Det andet spørgsmål:

Brystmusklerne.... Jeg kommer sjællent i et motionscenter.. faktisk aldrig, da det er et godt stykke fra hvor jeg bord! Hvordan træner jeg brystet hjemme? Hvis det kan hjælpe på noget, så har jeg en "vægtstang" med to plastikposer for enden fyldt med tungt materiale! :rolleyes: Om det kan bruges til noget? Kort sagt: Hvad for en slags træning skal jeg gøre for at træne brystet?

Tak på forhånd!

Christoph.... Den uerfarne motionist.

Link to comment
Share on other sites

Hej Christoph og velkommen til MOL :)

Fladere mave.... Hvordan i al verden får jeg en fladere mave? Alle mulige forskellige slags mavebøjninger giver muskler på maven, ja, men jeg er i denne omgang bare lige interesseret i en fladere mave, det tror jeg ikke rigtig mavebøjninger kan give mig.

Jeg er ikke overvægtig.... langt fra! Jeg er bare en smule.... "udspilet". Hvordan får jeg denne mave længere ind?? Jeg er ikke overvægtig, så jeg kan ikke forstå jeg har den lille "øl-vom".

Skal jeg løbe den væk? Cykle den væk? Det eneste jeg er interesseret i lige nu er en fladere mave! - hvad angår mavetræning.

Om man har en flad mave er i høj grad afhængig af ens gener. Mange tror det gælder om, at træne de synlige mavemuskler, men hvis ens mavemuskler bliver større, så bliver ens mave jo ikke fladere. Det lyder til, du heller ikke har noget fedt, der skal smides, og jeg kan derfor kun komme på en løsning.: Træning af transversus abdominus.

Denne hjemmeside skulle kunne hjælpe.: http://www.t-mag.com/articles/169ab.html

På billedet ser du en mand (Frank Zane), der i hvert fald ikke har problemer med nogen "øl-vom"! ;)

Det vil dog ikke skade, at tage nogen sæt med mave-rulninger, el. lign., et par gange om ugen.

Brystmusklerne.... Jeg kommer sjællent i et motionscenter.. faktisk aldrig, da det er et godt stykke fra hvor jeg bord! Hvordan træner jeg brystet hjemme? Hvis det kan hjælpe på noget, så har jeg en "vægtstang" med to plastikposer for enden fyldt med tungt materiale!  Om det kan bruges til noget? Kort sagt: Hvad for en slags træning skal jeg gøre for at træne brystet?

Hmm... Når man tager armbøjninger/armstrækninger, så kører man cirke med 66% af ens kropsvægt. Nu ved jeg ikke hvad du vejer, men lad os sige 70kg. Det vil så give 46,2kg per gentagelse, og det er nok mere, end hvad der kan være i dine plastikposer. Derfor kør ganske alm armbøjninger. Eventuelt med fødderne oppe på bordet (hvis du må for din mor ;) :lol: ), så du rammer brystmusklerne i en lidt anden og hårdere vinkel.

Brysttræning er dog ikke nok. Anskaf dig et vægt-sæt med stang og håndvægte. Så kan du både træne ryg, ben, skuldre og arme.

Det vil kunne holde dig gående et par måneder, men hvis du vil have nogle "rigtige" resultater ud af det, så må du ned i centret.

Når du uden problemer kan tage 3x25 armbøjninger (med korrekt form), så er det på tide du ta´r ned i centret.

Håber du kunne bruge det til noget. B)

Link to comment
Share on other sites

Det ser interessant ud! Har tidligere læst lidt om de "indre" mavemuskler - men ude af syne ude af sind, og jeg har derfor ikke rigtig fået trænet dem, desværrre.

Artiklen der nævnes ovenfor beskriver øvelser med en blodtryksmåler som redskab - en sådan har jeg jeg (af mystiske årsager :o ) ikke liggende.

Er der nogen der kan henvise til gode øvelser for at få en lidt "udspilet" mave på plads!

Mvh

/Martin

Link to comment
Share on other sites

hejder.... man kan jo bare tage sin rygsæk på.... så kan man godt komme op på noget der svarer til 80-100 kilo i bænkpres....

Hvad er der i vejen med almindelig sport? prøv noget kampsport, f.eks. brydning. Det vil sandsynligvis give dig den effekt du ønsker sammen med væsentlig mere funktionalitet end vægttrtæning

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar!:)

Fistandantilus>> Hehe.... latinske navne af muskler har aldrig været min stærke side! ;) Faktsk, så er jeg ikke så meget inde i noget af det "fitness-sprog" .... bænkpres, ruldninger osv. er en by i Hviderusland for mig. Kan du vise mig et sted hvor de beskriver disse ruldninger og andre træninger for en fladere mave? Kan løbning og masser af ordentlig mad ikke give en fladere mave? Faktisk, så er jeg bare en lille splejs på omkring de 170 cm og kun 55 kg.... Grin ikke! :tongue: Jeg FATTER ikke hvordan jeg har fået den mave, siden jeg spiser lidt som en fugl (noget jeg har lavet om på).

Hehe, ja, ham jeg så på det link du gav mig havde VIRKELIG en flad mave! :D Jeg har hørt fra én, at man kan få en tyndere mave ved at træne en muskel inde i maven. Man træner den ved at puste alt luften ud af maven og dermed trækker den så langt tilbage man kan (navlen til ryggraden!) og holder den i 20 sek. og i 20 omgange.

Jeg har en "udspilet" mave.... træls, meget træls.. Så jeg vil gerne gøre en hel del for at få den væk!

Jeg er ikke ude efter at få en kæmpe brystkasse.. bare en rimelig brystkasse.. Kan armbøjninger virkelig hjælpe til det?? Tænk, som den idiot jeg er, så troede jeg at armbøjninger kun hjalp armene og ikke brystet! :w00t: Men HVORDAN skal jeg gøre disse armbøjninger? Ja, kroppen strakt ud som en lineal, op på tå-spidserne og sænke sig op og ned med armene. Men hvor skal hænderne placeres? Og når man bøjer armene, skal albuerne så gå ud til siderne eller er det lige meget? Er det muligt du kan give mig et link hvor en demonstrere en optimal armbøjning? ----- spørger jeg for meget? :bigsmile:

Der MÅ da være en vej til en flad mave!

Link to comment
Share on other sites

Mht. armbøjninger kan jeg fortælle dig at de går i bryst alt efter hvor du placerer hænderne. Altså jo længere væk dine hænder er fra hinanden jo mere går øvelsen i skulder og triceps. Men hvis du derimod spreder hænderne et godt stykke væk fra hinanden går øvelsen meget mere i bryst. Husk at sænk brystet helt til gulvet og ikke bare hovedet.

Du kan også placere fødderne på en stol og dine hænder på to andre. På den måder er det lettere at få brystet skubbet længere ned mod jorden og øvelsen vil så blive lidt hårdere, men som fistandantilus skriver; når du kan tage en 20-25 stk. uden større problemer burde du nok kigge dig om efter et vægtsæt eller smutte ned i centret.

Det sidste er dog ikke nødvendigt, for med bare en enkelt vægtstang og tilstrækkeligt med skiver kan du stort set træne hvad som helst derhjemme hvis pladsen er til det. Selv går jeg dog i center.

Hyg :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tak for din hjælp! :)

Er der andre ting man kan gøre i hjemmet for at træne brystet, undtagen armbøjninger?

Jeg har også en slags romaskine. Det er faktisk en kraftig fjeder man så skal trække i imens benene holder den på plads. Kan den træne bryst? - eller er det kun armene?

Når du siger jeg bl.a. skal lave armbøjninger med armene så langt fra hinanden, mener du så KUN armene så hænderne er under brystet, så albuerne bevæger sig ud til siden? Eller er det med hænderne så langt væk fra hinanden så meget som muligt?

Jeg har også en "vægstang" (kosteskaft :w00t: ) og for enden kan jeg sagtens montere vægte i tasker for eks. Kan det ikke bruges som brysttræning? Og hvordan?

Og har du nogle tips angående en fladere mave? Det MÅ da kunne lade sig gøre at få en fladere mave?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver så igen (se: Teknisk og praktisk om disse fora).

Rettelse: Dette er 3. gang! Denne gang var jeg dog forberedt, og havde gemt hele svineriet i word! TA`DEN MOL!!!

Er der nogen der kan henvise til gode øvelser for at få en lidt "udspilet" mave på plads!
Jeg har hørt fra én, at man kan få en tyndere mave ved at træne en muskel inde i maven. Man træner den ved at puste alt luften ud af maven og dermed trækker den så langt tilbage man kan (navlen til ryggraden!) og holder den i 20 sek. og i 20 omgange.

Den øvelse, jeg har linket til er NETOP træningen af transversus abdominus, som er den muskel, der hiver maven indad. Det er meget sparsomt med artikler på dette område, den pågældende muskel ikke er den folk normalt går mest op i. Et andet link:

http://www.life-n-leisure.com/exerpgs/abvacuum.html

Det er en god idé, at starte med at lave øvelsen på alle fire, efter noget tid liggende og til sidst stående. Der er ikke brug for fancy-smancy udstyr, til at træne denne øvelse, og en blodtryksmåler vil der kun være brug for på allerhøjeste prof. bodybuilder-niveau.

Kan løbning og masser af ordentlig mad ikke give en fladere mave? Faktisk, så er jeg bare en lille splejs på omkring de 170 cm og kun 55 kg.... Grin ikke!  Jeg FATTER ikke hvordan jeg har fået den mave, siden jeg spiser lidt som en fugl (noget jeg har lavet om på).
Med motion og ordenlig mad, når man et langt stykke hen ad vejen. Men som tidligere nævnt, så spiller genetik en stor rolle, og man kan ikke ændre sin genetiske disponering.

Jeg griner bestemt ikke af, at du kun vejer 55kg. For 16,5 måneder siden vejede jeg selv kun 60 (er 20kg siden).

Jeg håber ikke, du spiser som en fugl, for den spiser sin egen kropsvægt flere gange i løbet af en dag! :huh: :lol: ;)

Men ej, du må bestemt ikke tænke på at slanke dig. Hvis du gør det, vil du ikke få det mindste ud af din træning. Det vil bestemt heller IKKE være sundt for dig, hvis du røg yderligere ned i vægt. Udspilet mave kan desuden også skyldes underernærring.

Men jeg regner ikke med, du er færdig-udviklet endnu, og det kan nemt være, at dit lille problem med "dunken" falder på plads helt af sig selv.

Er der andre ting man kan gøre i hjemmet for at træne brystet, undtagen armbøjninger?

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre, at finde andre, bedre øvelser for brystet i hjemmet. Kroppen er jo bygget perfekt til armbøjninger, og det er ganske rigeligt, til at starte med. Det er ganske rigeligt, hvis du træner hver anden dag, og tager 3 sæt hver gang, og sørger for, du i hvert sæt aldrig kører dig 100% ud, men altid lige har 1 tilbage i dig.

Jeg har også en slags romaskine. Det er faktisk en kraftig fjeder man så skal trække i imens benene holder den på plads. Kan den træne bryst? - eller er det kun armene?
Hehe... Nej! Romaskinen træner ryggen og biceps. Hvis du fokuserer, så kan du faktisk godt mærke, hvilke muskler de forskellige øvelser træner.

Men ryg-træningen er ikke at kimse af. Hvis du har mulighed for at hive dig selv op i en dørkarm eller udenfor i en gren eller lignende, så ville det være en RIGTIG god idé, at tage med i dit program.

Når du siger jeg bl.a. skal lave armbøjninger med armene så langt fra hinanden, mener du så KUN armene så hænderne er under brystet, så albuerne bevæger sig ud til siden? Eller er det med hænderne så langt væk fra hinanden så meget som muligt?

Armene skal altid være parallelle med kroppen. Det er hænderne, der skal justeres. En lille afstand vil få øvelsen til fortrinsvis at gå i armene, mens en større afstand vil gå mere i bryst. Dog ikke for bredt, da der også gerne skulle være noget bevægelse. Cirka 75-80cm fra midten af den enehåndflade til den anden.

Jeg har også en "vægstang" (kosteskaft  ) og for enden kan jeg sagtens montere vægte i tasker for eks. Kan det ikke bruges som brysttræning? Og hvordan?
Hvis du skulle anvende din "vægtstang", til træning af bryst, vil det kræve en speciel bænk, da det eller ville blive alt for svært at styre. Men der er slet ikke brug for anden træning, end armbøjningerne, det første stykke tid.

Men du vil dog med fordel kunne anvende din lille "opfindelse", til at træne både skuldrene og lårbasserne.

SKULDRE: Enten siddende eller stående lige op og ned (meget vigtig med strakt ryg). Startpositionen er, hvor stangen ligger på brystkassen, hvorefter den presses over hovedet, og så tilbage igen. Gentagelserne foretages stille og roligt og med stor kontrol. Hver anden dag 3x10-12 gentagelser.

Lår: Stående frit med en god skulderbredde mellem føderne. Stangen hviler på nakken. Man går så langt ned i knæ, som man kan komme, uden at ens hæl slipper jorden. Hver anden dag 3x10-12 gentagelser.

Det samme gælder for alle øvelser, med altid lige at have en gentagelse tilbage, som man "gemmer".

spørger jeg for meget?

Det er okay. Nu er vi jo igang! :)

Lige et par spørgsmål til sidst:

Hvor mange cm måler din mave i omkreds?

Hvad laver du til dagligt?

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Tja og når "vacuum-øvelsen" bliver for let må man jo proppe maven godt inden start så man kører med en tungere belastning. Progression er jo vigtigt :D

Christoph>> Det ser ud til at fistandantilus fik svaret på dine spørgsmål, men hvis der er mere du er i tvivl om så spørg løs. :)

Link to comment
Share on other sites

Der er også en masse omkring din kost (ikke skaftet :rolleyes: ), men det har du heldigvis ikke spurgt om.

Chinups er en nem overkropsøvelse, som kan praktiseres i en dørkarm (hvis du må for din far) ;)

Her er et link til en masse øvelser med kropsvægt og simpelt udstyr FISH

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus>> Tak for dit svar! :) Undskylder jeg ikke svarer tilbage før nu.

Så det link du her henviser til, skulle altså efter sigende hjælpe mig til, at få min udspilede mave ind? Rart at vide.... Men du siger, at det ville være en god ide først at lave den på alle fire, dernæst liggende og til sidst stående.... hvorfor? Kan jeg ikke bare gøre den øvelse med hænderne på hofterne (som vist) og så gøre den øvelse? Det skal siges, at jeg gør øvelsen (som vist på linket) 4 gange om dagen. Så det bliver ialt til 40 mave-pinsel-øvelse-stræk om dagen :bigsmile:

Som svar på dit spørgsmål: Min mave måler omkring de 76 cm.... hæng mig ikke op på tallet, men det er ihvertfald deromkring. Dog skal det siges, at det er når jeg lige har spist, om morgenen er den meget fladere (hvor flad ved jeg ikke, kan godt måle det for dig). Så det er noget med mavesæken åbenbart.... eller er det bare noget jeg bilder mig ind?

Hehe, nej ok, så spiser jeg nok ikke som en fugl! ;)

Nej, jeg er nok ikke helt udviklet endnu, så det kan være en falder på plads af sig selv min "dunk". Må jeg spørge om noget? Hvor gammel er du?

Egentlig, så er jeg ganske tilfreds med min krop.. men det er kun den mave der er i vejen for mit ego. Er det direkte snyd at gå og "suge" maven lidt ind i byen så man får en lidt bedre figur? :rolleyes:

Nej, armbøjninger er nok det bedste valg! Men er chinups ikke også en god brysttræning? Jeg har en gren der har den perfekte højde og tykkelse, så jeg har tænkt på om det ikke også var en ide?

Min ro-træning har altså hjulpet på min ryg, det kan jeg mærke! Før kunne jeg ikke engang gøre én chinups uden at gispe efter vejret og opgive.... nu kan jeg gøre 4-5 uden at være forpustet! :D Derfor er jeg meget spændt på at høre, om chinups er en meget god træning til brystet?

Når du siger at armene skal gå parallelt med kroppen, mener du så, at albuerne skal "glide" op og ned af ribene/siderne af brystet? Dumt spørgsmål måske, men vil jo gerne have det i detaljer! :rolleyes:

Er det ikke en god ide (som blanco gør mig opmærksom på) at placere armene på to stole og fødderne på en anden for dermed at få brystet længere ned? Hehe, er jo ikke en gigant med lange arme, så det ville være en god øvelse for mig!

Min vægstang.... Jeg har ikke en speciel bænk, nej, men kan stole på en række ikke bruges ligeså godt?

Jeg takker dig for alle dine forslag af brug af min vægtstang! :)

cfred>> Har en gren perfekt til chinups, så det er helt fedt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus>> Tak for dit svar!  Undskylder jeg ikke svarer tilbage før nu.
Jeg fik din besked. Det er helt iorden. Det er jo ikke alle, der sidder foran computeren hele dagen. :)
Så det link du her henviser til, skulle altså efter sigende hjælpe mig til, at få min udspilede mave ind? Rart at vide.... Men du siger, at det ville være en god ide først at lave den på alle fire, dernæst liggende og til sidst stående.... hvorfor? Kan jeg ikke bare gøre den øvelse med hænderne på hofterne (som vist) og så gøre den øvelse? Det skal siges, at jeg gør øvelsen (som vist på linket) 4 gange om dagen. Så det bliver ialt til 40 mave-pinsel-øvelse-stræk om dagen  

Som svar på dit spørgsmål: Min mave måler omkring de 76 cm.... hæng mig ikke op på tallet, men det er ihvertfald deromkring. Dog skal det siges, at det er når jeg lige har spist, om morgenen er den meget fladere (hvor flad ved jeg ikke, kan godt måle det for dig). Så det er noget med mavesæken åbenbart.... eller er det bare noget jeg bilder mig ind?

Du kan nemt nøjes med at lave den med hænderne på hofterne. Den eneste grund til de to andre er, at den hvor man står op normalt er den sværeste, og det derfor for nogen er nemmere, at starte med de andre, men du har vist ikke det problem.

Normalt måler man sin mave om morgenen, så dit tal ligger under de 76. Alle mennesker har mindre livvidde når de står op, og grunden er simpel. Der ligger ikke længere noget mad i mave-sækken.

En livvidde på cirka 74 er på ingen måde slemt. Mange her på vil aldrig komme så langt ned.

Hehe, nej ok, så spiser jeg nok ikke som en fugl!  

Nej, jeg er nok ikke helt udviklet endnu, så det kan være en falder på plads af sig selv min "dunk". Må jeg spørge om noget? Hvor gammel er du?

Selvfølgelig må du det. :) Jeg er lige fyldt 21 i denne måned. Jeg har med min nuværende højde på 179 vejet 51,3kg (altså 30kg mindre), og jeg kan faktisk godt huske, at maven var lidt "bulet". Men det er nok også fordi, man er så tynd, at det virker voldsommere.
Egentlig, så er jeg ganske tilfreds med min krop.. men det er kun den mave der er i vejen for mit ego. Er det direkte snyd at gå og "suge" maven lidt ind i byen så man får en lidt bedre figur?

Haha... :D Nej, det er ikke snyd! Det tror jeg sgu der er mange, der gør!

Nej, armbøjninger er nok det bedste valg! Men er chinups ikke også en god brysttræning? Jeg har en gren der har den perfekte højde og tykkelse, så jeg har tænkt på om det ikke også var en ide?

Min ro-træning har altså hjulpet på min ryg, det kan jeg mærke! Før kunne jeg ikke engang gøre én chinups uden at gispe efter vejret og opgive.... nu kan jeg gøre 4-5 uden at være forpustet!  Derfor er jeg meget spændt på at høre, om chinups er en meget god træning til brystet?

Chinupen aktiverer primært Lattimus Dorsi (vingerne) og biceps.

Chinup er en "hive" øvelse. Brysttræning er "pres" træning. Generelt set kan man sige, at alle øvelser, hvor man hiver giver for ryggen og biceps, og alle hvor man presser giver for bryst, skulder og triceps.

Så den giver desværre ikke til brystet.

Chinup er dog stadig en genial øvelse. Jeg anser den for at være en af de aller bedste. Når du træner dine vinger vil du øge omfanget af din brystkasse, så på den måde kan man vel godt sige...

5 chinups er ellers også ganske udmærket. Bliv ved med at træne den, til din gren er slidt igennem! ;)

Når du siger at armene skal gå parallelt med kroppen, mener du så, at albuerne skal "glide" op og ned af ribene/siderne af brystet? Dumt spørgsmål måske, men vil jo gerne have det i detaljer!  

Er det ikke en god ide (som blanco gør mig opmærksom på) at placere armene på to stole og fødderne på en anden for dermed at få brystet længere ned? Hehe, er jo ikke en gigant med lange arme, så det ville være en god øvelse for mig!

Nej. Dine hænder og underarme skal bare være lige. Ikke noget med at dreje hænderne. De skal pege ligefrem.

Blancos forslag er ganske fint. Men varier dine øvelser. Nogle gange Blancos, andre gange den normale og så også den skrå.

Min vægstang.... Jeg har ikke en speciel bænk, nej, men kan stole på en række ikke bruges ligeså godt?
Hmm... Jeg har aldig selv prøvet. Der må du prøve dig frem.
Jeg takker dig for alle dine forslag af brug af min vægtstang!

Det er helt iorden du. B)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fistandantilus>> Igen en undskyldning for mit uhyre sene svar!

Så 76 cm er ikke for meget for en mave? Dejligt at vide, for så behøves jeg ikke at være ALT for flovt over det tal! :)

Jeg var -desværre- stoppet med min træning.. du kender det sikkert.. motivationen. Så de der mave-stræk-ind-øvelser har jeg ikke gjort i øjeblikket.... så det er tid til lidt: :kj: inden jeg går hen og bliver som en :chicken::w00t:

Så du tror faktisk min mave vil komme på plads med alderen? Det er jo sandt man ikke kan være lige så stor og kraftig som en på 21 år når man selv er 17 år, så maven KAN virke voldsommere, da resten af kroppen er lidt spinkel.

Men du tror altså at de der mave-stræk-ind-øvelser vil hjælpe mig med at hiiiiive den lille "dunk" ind?

Nixen, har ingen problemer med at gøre øvelserne oprejst! :) Men jeg tror jeg skal variere som du siger.... Nogle gange ligge ned, andre gange stå op.. Det er jeg lækkert at gøre den øvelse hvis man ikke lige kan sove! :bigsmile:

Hehe, så at suge maven ind når man går på strøget en tur er ikke at være en global snyder hvad angår figuren? Dejligt, lækkert, herligt at vide ;)

Øv.. så chinups vil ikke træne brystkassen? Nå, men man bliver jo bredere af den øvelse, så det er lige fedt! :) Kan du forslå mig hvor mange sæt jeg skal gøre om dagen? Og hvor mange i hver sæt?

Kan du nævne mig andre træninger jeg kan udføre der kan træne brystet end armbøjninger? Bare nævn mig et par ting, hvis det kræver en maskine eller udstyr behøves det ikke være et problem, da jeg har en meget kreativ tankegang! ;)

Hvad angår armbøjningerne....

Ja, hænder skal være lige frem, men underarmene? - det har jeg lidt svært ved.... Altså, må albuerne slet ikke ikke gå ud til siden?

Nu ved jeg jo godt det er lidt svært at forklare det hele, så har du ikke et link hvor jeg kan se en perfekt armbøjning blive udført? Min træning skulle jo nødig være spild af kræfter....

Jeg takker dig for din tid!

MVH

Christopher

Link to comment
Share on other sites

Så 76 cm er ikke for meget for en mave? Dejligt at vide, for så behøves jeg ikke at være ALT for flovt over det tal!
Nej, det er bestemt ikke opsigtsvækkende.
Jeg var -desværre- stoppet med min træning.. du kender det sikkert.. motivationen. Så de der mave-stræk-ind-øvelser har jeg ikke gjort i øjeblikket.... så det er tid til lidt:  inden jeg går hen og bliver som en

Det betyder ikke noget hvis du tar' en lille pause engang i mellem. Bare du ikke gør det til en vane. ;) :kj:

Så du tror faktisk min mave vil komme på plads med alderen? Det er jo sandt man ikke kan være lige så stor og kraftig som en på 21 år når man selv er 17 år, så maven KAN virke voldsommere, da resten af kroppen er lidt spinkel.

Men du tror altså at de der mave-stræk-ind-øvelser vil hjælpe mig med at hiiiiive den lille "dunk" ind?

Ja, der er mulighed for, at det retter sig en anelse med alderen. Og som du selv pointere, så vil maven synes mindre når resten af kroppen vokser sig større.

Vacuum øvelserne vil hjælpe, men de kan ikke udrette mirakler.

Nixen, har ingen problemer med at gøre øvelserne oprejst!  Men jeg tror jeg skal variere som du siger.... Nogle gange ligge ned, andre gange stå op.. Det er jeg lækkert at gøre den øvelse hvis man ikke lige kan sove!

Variation er altid en god ting.

Hehe... Jeg benytter også selv spildtiden, hvor man ikke kan sove, til øvelsen. :)

Hehe, så at suge maven ind når man går på strøget en tur er ikke at være en global snyder hvad angår figuren? Dejligt, lækkert, herligt at vide
Snyd vil jeg bestemt ikke kalde det! :D
Øv.. så chinups vil ikke træne brystkassen? Nå, men man bliver jo bredere af den øvelse, så det er lige fedt!  Kan du forslå mig hvor mange sæt jeg skal gøre om dagen? Og hvor mange i hver sæt?

Min tidligere træningsmakker tog nok chinups 5-7 gange om dagen. Han kunne til at starte med næsten ikke tage én, men blev ganske férm til sidst.

Men hvis du kører cirka hver anden dag. 3-4 sæt og så holder inden du kan mærke du ikke kan tage flere, så skulle det være ganske fint. Jeg ved jo ikke hvor mange du kan tage, men hvis du f.eks kan tage 8 max, så hold når du har taget 7.

Kan du nævne mig andre træninger jeg kan udføre der kan træne brystet end armbøjninger? Bare nævn mig et par ting, hvis det kræver en maskine eller udstyr behøves det ikke være et problem, da jeg har en meget kreativ tankegang!
Tjae dumbell flyers er en mulighed. Du ligger ned med en eller anden form for vægt i hver hånd. Så spreder du armene ud til siden (til de cirka når til vandret), og samler dem til de er lodret i vejret. Den er ganske hård også selv med forholdsvis små vægte. -Og så går den helt isoleret i brystet! ;)
Hvad angår armbøjningerne....

Ja, hænder skal være lige frem, men underarmene? - det har jeg lidt svært ved.... Altså, må albuerne slet ikke ikke gå ud til siden?

Nu ved jeg jo godt det er lidt svært at forklare det hele, så har du ikke et link hvor jeg kan se en perfekt armbøjning blive udført? Min træning skulle jo nødig være spild af kræfter....

Hvis bare hænderne peger fremad, så plejer resten at følge med af sig selv. Albuerne må gerne gå lidt ud til siden.

Jeg har desværre ikke noget link, men det er en øvelse, der er svær at gøre helt forkert.

Og husk nu at spise nok når du træner hårdt, ellers er træningen jo spild af krafter.

Jeg takker dig for din tid!

Du er ganske velkommen.

Link to comment
Share on other sites

blanco>> Blærerøv! ;)

Fistandantilus>> Tak for dit hurtige svar!

Om jeg har gjort mine trænings-pauser til en vane? Nej, ikke en vane, nærmest en tradition efterhånden :rolleyes: Men jeg vil BESTEMT, 100% sikkert prøve på at stramme mig op!

Hvis der er en primær ting min træning har gjort noget ved, så er det mine arme! Mine arme har virkelig fået muller.... ja ok, kan nok ikke sammenlignes med jeres, men siden sidste sommer har de fået et kolosalt løft! Min søster siger det også kan ses, så det er jeg da stolt over :) Armene er jo primært også det man mest går og viser!

Armene er så dejligt lette at træne, jeg mener, der er utallige træninger man kan gøre for at træne armene! - så det har jeg benyttet mig af.... Jeg bruger plastikposer med mange literflasker og tykke bøger i, til at træne armene.. bruger så også min mors kosteskaft (virker fremragende!) Jeg siger dig, det er en fryd at fylde mere og mere vægt i poserne jo stærkere man bliver! :D

Ok, så disse "Vacuum øvelser" vil ikke virke utrolig stort? Jeg har ikke brug for at gøre et mirakkel på det felt, jeg har Gud til at gøre mirakler, men er det muligt jeg med de øvelser kan få min mave sådan ca. 2-3 cm. ind? Hvis ja, hvor lang tid tror du så det vil tage?

Det er mægtigt at man kan ligge ned og fortage den øvelse! :) Vil det da også virke når man ligger ned? Jeg spørger om det pågrund af min forhenværende "træner" sagde, at øvelserne skulle fortages oprejst.

Med chinups kan jeg nok højst tage de 6 (MAX, HØJST, GRÆNSEN!) Men det er dejligt jeg overhovedet kan tage de 4-5 chinups! Før kunne jeg ikke tage én! Et spørgsmål: Det føles -når man gør chinups- som om at træningen går ud i armene når man hejser sig selv op.... .. Er det bare en følelse, eller tror du jeg gør øvelsen forkert?

De der dumbell flyers lyder som en rigtig god træning til brystet foruden armbøjningerne! Du siger de er anstrængende, endda med små vægte.... Hvor meget synes du så jeg skal starte med?

Se.. det er da nogle herlige øvelser du giver mig! Også med denne øvelse kan man ligge og se fjernsyn imens! :w00t: Så træningen går isoleret i brystet? .... jamen kan det blive bedre? :)

Hvad angår indtagelse af diverse fødevare.... Jeg er blevet bedre til det! En ordentlig skive rugbrød (af den gode fra Shulstad -selvfølgelig) Fedtfattig magarine, masser af leverpostej, rullepølse, tomat, rødkål og til sidst lidt salt.... Se disse basser kan jeg blive ved og ved og ved at indtage! Det er mine egen vation af "Dyrlægens Natmad" .... bon apetit! :D Er det "godt nok" mad at tage som primært føde? Det smager jo knald hamrende godt!

-Christopher

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er en primær ting min træning har gjort noget ved, så er det mine arme! Mine arme har virkelig fået muller.... ja ok, kan nok ikke sammenlignes med jeres

Det skal du nu ikke være så sikker på, at de ikke kan <_<

Det er svært at sige hvor meget vacuum øvelserne kommer til at virke. For det vil helt klart være meget individuelt hvordan sådan en øvelse virker på forskellige personer. Men 2-3 cm virker ikke urealistisk. Til gengæld tvivler jeg på, at Gud kigger forbi for at gøre din mave slankere.

Hvis dit absolutte max i chin-ups er seks, så tag fire-fem ind til du kan tage de seks uden at blive totalt udmattet. Når du så kan tage 8-10, er det nok på tide at få lidt mere belastning på, og da du er godt hjemme i at bruge meget alternative metoder, finder du nok en måde hvorpå det kan lade sig gøre ;)

Ja, dumbbell fly's ER god træning til brystet, men kan dog være hård for skulderen, hvilket er årsag til at mange desværre ikke kan køre den tungt nok, men det finder du jo selv ud af med tiden, om er dit tilfælde.

Med mindre dit fjernsyn sidder i loftet, har jeg lidt svært ved at se, hvordan du vil kunne se TV mens du ligger ned, men det er jo din sag.

Din kost? Bare du også spiser andet, men jeg går ud fra, at det der er til frokost eller så'n. Mht. rugbrød, så vælg efter "jo grovere jo bedre" princippet. Drop magarinen HELT og det er da heller ikke nødvendigt med magarine, når du har "masser af leverpostej" ovenpå. Men ellers er jeg ikke den store kostekspert, så jeg synes du skal spørge om din kost i "kost og kosttilskud" i stedet for her.

I øvrigt mærkeligt, at tråden her ikke er blevet flyttet til max. muskelvækst

Link to comment
Share on other sites

Eruption>> Nejda der er da ikke noget sjovere end hvis han rent faktisk kan klare sig med så alternative metoder :D

Bare han har styr på at de to poser vejer PRÆCIST lige meget når han eksempelvis bænkpresser og der ikke er ti tynde bøger i den ene side og ti tykke i den anden side.

Men inden alt for længe bør du nok købe et par håndvægte, som du selv kan justere med skiver. Så kan du nemt få lavet et program.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er en primær ting min træning har gjort noget ved, så er det mine arme! Mine arme har virkelig fået muller.... ja ok, kan nok ikke sammenlignes med jeres, men siden sidste sommer har de fået et kolosalt løft! Min søster siger det også kan ses, så det er jeg da stolt over  Armene er jo primært også det man mest går og viser!
Det kan du være meget glad for. Så har du gode gener for arm-vækst. Gid jeg havde det! Armene er som du siger rimelig vigtige.
Ok, så disse "Vacuum øvelser" vil ikke virke utrolig stort? Jeg har ikke brug for at gøre et mirakkel på det felt, jeg har Gud til at gøre mirakler, men er det muligt jeg med de øvelser kan få min mave sådan ca. 2-3 cm. ind? Hvis ja, hvor lang tid tror du så det vil tage?

Det er mægtigt at man kan ligge ned og fortage den øvelse!  Vil det da også virke når man ligger ned? Jeg spørger om det pågrund af min forhenværende "træner" sagde, at øvelserne skulle fortages oprejst.

Et par cm er nok ikke utænkeligt. Men det er en løbende process, og jeg kan ikke sige hvor lang tid det vil tage. Det er også individuelt fra person til person som med alt andet. Jeg tror lige som Blanco heller ikke du skal regne med guds hjælp, men nu er jeg også ateist! :)

Der hvor man står op skulle være den sværeste udgave, men jeg tror det er fint med lidt variation. Det er det altid.

Med chinups kan jeg nok højst tage de 6 (MAX, HØJST, GRÆNSEN!) Men det er dejligt jeg overhovedet kan tage de 4-5 chinups! Før kunne jeg ikke tage én! Et spørgsmål: Det føles -når man gør chinups- som om at træningen går ud i armene når man hejser sig selv op.... .. Er det bare en følelse, eller tror du jeg gør øvelsen forkert?
Så kører du den nok med et smalt greb med håndfladerne ind mod dig selv? Så går den mere i armene, end hvis du kører bredere og håndfladerne væk fra dig selv. Dermed ikke sagt at den ene øvelse er bedre end den anden. Armtræning er ikke at kimse ad! ;)

Alle (eller næsten alle i hvert fald) øvelser involvere primære og sekundære muskelgrupper. Chinup er en øvelse, der går målrettet efter vingen, men biceps bliver også trænet. Det samme som at triceps også bliver trænet når du tar' armbøjninger.

De der dumbell flyers lyder som en rigtig god træning til brystet foruden armbøjningerne! Du siger de er anstrængende, endda med små vægte.... Hvor meget synes du så jeg skal starte med?

Se.. det er da nogle herlige øvelser du giver mig! Også med denne øvelse kan man ligge og se fjernsyn imens!  Så træningen går isoleret i brystet? .... jamen kan det blive bedre?

Tjae... Jeg har ikke selv den store erfaring med øvelsen, da mine ene skulder smerter når jeg kør den. Men så vidt jeg husker tog jeg 14,5erne sidst (for et år siden). Prøv at starte omkring de 10 kg, og så måske bruge sand i poserne for at ramme den samme vægt til begge hænder mere præcist.

Hvad angår indtagelse af diverse fødevare.... Jeg er blevet bedre til det! En ordentlig skive rugbrød (af den gode fra Shulstad -selvfølgelig) Fedtfattig magarine, masser af leverpostej, rullepølse, tomat, rødkål og til sidst lidt salt.... Se disse basser kan jeg blive ved og ved og ved at indtage! Det er mine egen vation af "Dyrlægens Natmad" .... bon apetit!  Er det "godt nok" mad at tage som primært føde? Det smager jo knald hamrende godt!

Kalorie-mæssigt lyder det ok. Men du får alt for lidt protein. Drik et stort glas mælk sammen med det. Det vil hjælpe lidt.

Og hvis du kan arrangere sådan, at du spiser en dåse tun og en dåse ananas inden du går i seng HVER dag, så rykker det! :4thumbup:

Det har jeg minimum gjort HVER dag i 18måneder nu, og det har sparket for vildt røv! ;)

Nu er du snart ved at være "udlært" :) , så du må have held og lykke med træningen. Hvis du lige har et par sidste spørgsmål, er du dog velkommen til at fyre dem af.

Link to comment
Share on other sites

NOTE: Dette indlæg består af to svar; det ene til blanco det andet til Fistandantilus!

Blanco >> Jeg har for tiden stoppet med disse vacuum øvelser! Altså, jeg har indset at hvis jeg får mit bryst og arme større, så bliver maven ikke noget stort problem.

Men altså.... Det er en øvelse jeg da engang imellem vil tage op.

Om gud ikke kigger forbi og gør min mave slankere? Lad være med at undervurdere troens kraft! ;) Ej ok.... tror også vi selv må gøre noget for vores figur! :)

Jo, jeg tager de 4-5 chin-ups.. mere kan jeg ikke i øjeblikket!

Jep, når det gælder alternative metoder til træningen, then i'm the man! :w00t: - en mindre rygsæk bundet om fødder med tunge ting i, så kører vi!

Heh, ok, kan så nok ikke se fjernsyn imens jeg gør dumbbell fly's! Jo.. det er lidt hårdt for skulderne, men det er til at leve med!

Er det ike en god ide hvis jeg tager dumbbell fly's liggende på en stolerække?

Fistandantilus >> Armene er nok også det letteste at træne på kroppen? Jeg mener, der findes utallige måder at træne armene på! altså, nu er det ikke sådan man peger på mig og siger: "Wauw! Sikke muller!" Nej nej, det er bare MEGET bedre siden sidste år!

Er du OGSÅ ateist?? Du lidetroende! :) Nu er dette jo en side omkring motion og kostvejledning, så eg vil ikke starte en helt andet slags debat! ;)

Vacuum øvelserne har jeg som sagt skåret ned på.... jeg har indset at hvis jeg "bare" kan træne mine arme og brystet, så vil det andet ikke være noget problem. Men selvfølgelig.... øvelserne vil jeg gå igang med igen på et tidspunkt!

triceps.... biceps.... snak dansk! :rolleyes: Heh, ved ikke hvor disse muskelgrupper sidder, men jeg kan da forstå de bliver trænet, så det er vel godt! :)

Ja, jeg gør chinups med håndfladerne ind mod mig selv! Ok, så jeg skal altså gøre chinups med håndfladerne UD mod mig selv, og med et bredt greb? - det skal jeg prøve på! En slags romaskine.... hjælper den ikke også på det samme som chin ups'ne? Jeg mener, efter jeg startede med romaskinen, så kunne jeg lave chinups.... ikke før.. Så det må da have haft sin betydning?

10 KILO?! Nå ok, så jeg skal altså.. med min arm.. altså.... om igen ... ... ... 10 KILO??!! Sig mig.... tror du jeg er Goliat? :D Så du siger jeg skal tage 10 kilo i hver arm? Hmmm, kan det ikke nøjes med mindre? Det må vel være noget man selv kan føle sig frem til! Men altså.... med den maksimale vægt jeg kan tage dumbbell fly's med, hvor mange øvelser skal jeg så gøre før det er "godt nok"?

Skal jeg oven i købet spise en dåse tun og en dåse ananas hver aften?? FEDT! :) Altså, det kan jeg sagtens.. det smager jo godt. Men det er da dyrt? En dåse ananas hver dag? Nu er jeg jo ikke en voksen mand som dig, så der må da være forskel på indtagelsen af fødevare(mængden)?

Jeg drikker meget mælk! Jeg elsker det.... drikker nok over en liter hver dag af det dejlige protein saft! ;)

Men altså... skal jeg tage det INDEN jeg går i seng? Sig mig.. hvordan kommer DET til at hjælpe? Man træner jo ikke mens man sover...

Hmmm, jeg kan ikke komme på flere spørgsmål i øjeblikket! Men tak for din hjælp! :)

-Christopher

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share