Forkølelse!


Lucas
 Share

Recommended Posts

Er desværre gået hen og blevet forkølet med ondt i halsen og hele molevitten. Er rimelig afkræftet :pullup: og har valgt ikke at træne, da jeg højst sandsynligt ikke vil få det store ud af det pga. min sløjhed. Tror ikke det er overtræning der er årsagen denne gang!! :tongue:

Til pointen: har i nogen helbredelsesfif til forkølelse? Jeg tager damp og drikker te, men nu vil jeg fandme være rask så jeg kan fortsætte mit program!

Link to comment
Share on other sites

Well, nu ved jeg ikke hvor længe du har døjet med forkølelsen, men jeg da jeg for et par uger siden vågnede med ondt i halsen og lidt snue, var jeg hurtigt ude med masser af vand, 8 panodiler om dagen (anbefalet på pakken) = 2 piller 4 gange om dagen samt nogle strepsiler med honning/citron smag!

2 dage efter rev jeg jern rundt igen i OBBC! B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at følgende råd for hurtigere at blive rask er veldokumenterede (har dog ingen referencer):

  • Hvil dig
  • Indtag mere C-vitamin end ADT (200-300% så vidt jeg husker)

Lindring (almindelige husråd som jeg selv har haft glæde af):

  • Hostebolcher
  • Varme drikke (f.eks. kamilete (kamille er VIDST NOK speciel godt)

En toddy er sikkert også fin

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rigtig slemt så har jeg selv testet følgende måde og den er fundet i orden:

Tag en stor gryde med vand

Varm vandet op til kogepunktet

Hæld noget kampfer (er det sådan det staves??) i. (ikke for meget)

Hovedet ind over gryden, med et håndklæde over så der ikke går noget damp til spilde (luk øjenene)

Sid dér i 5-10 min

Det er ikke særlig behageligt - men det virker!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Indtag mere C-vitamin end ADT (200-300% så vidt jeg husker)

Der er lidt kontrovers mht. indtagelse af extra C vitamin under en sygdomsperiode...... søgefunktionen funger jo ikke, men jeg mener at der var en tråd, eller et svar i en tråd hvor der blev sagt at det faktisk er en myte, at det skulle hjælpe at indtage extra C vitamin.

Link to comment
Share on other sites

Echinamin 5 !!! - er helt klart mit bedste bud. hvis man kan mærke der er optræk til en forkølelse, tager man bare 30 dråber, morgen, middag og aften og vupti så blev der ingen forkølelse eller influenza for den sags skyld. man kommer til at svede som en hest af det, hvilket kan indikere at immunforsvaret arbejder mere end normalt (Dette siger uden nogen nævneværdig dokumentation - udover mine egne erfaringer).

Det har i hvert fald virket for mig, jeg har stort set ikke været syg i godt og vel 3 år - det har har selvfølgelig været lettere forkølelses-symptomer men det når aldrig at udvikle sig hvis man tager det i opløbet med Echinamin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør også brug af Echinamin 5 dråber når jeg er forkølet, og det har en fin virkning på mig. Jeg er næsten aldrig syg i mere end 3 - 4 dage, sålænge jeg tager dråberne 3 gange dagligt... De smager ikke ligefrem godt, men det er da til at overkomme, og så er man frisk efter få dage :)

- Power Clauer

Link to comment
Share on other sites

Men i mener altså jeg så småt kan påbegynde min træning selvom jeg er halvsløj (har været syg siden tir. - ons. i sidste uge, og er i bedring).

Jeg lå selv, for kort tid siden, syg med influenza i godt en uge, og kan berette at jeg IKKE fik meget ud af at træne før jeg var helt rask!

Jeg gik faktisk hjem før tid pga jeg blev endnu mere sløv af at træne!

mit råd er at vente til du er helt rask,- du vil garanteret opleve at det tabte lynhurtigt kommer tilbage

PS. som hårdt trænende pumper tager man selvfølgelig ALTID mere c-vitamim end "ADT" da "ADT" er beregnet til couch potatoes!

Link to comment
Share on other sites

Man skyder jo mere eller mindre i blinde for at forsøge at komme så let over som muligt.

Er selv halvsnottet i disse dage. Forsøger med Hexakoin for at dulme halsen og Kan Jang mod forkølelsen. Dertil en gang citrusfrugter. Denne gang er jeg sluppet billigt - men det var jeg måske også alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Er selv ramt :(

Jeg har et råd som bare virker, det er ROM.

Nej, det er ikke træningsrelateret - det er Hansen Rum, altså alkohol.

Tager 2 cl i en kop te, samt en tyk skive citron. Sådan 3-4 kopper banker jeg igennem henover aftenen, derfor bliver mine indlæg også mere og mere muntre...*host*.

Det hjælper virkeligt for at komme sig hurtigt, medmindre det er influenza - hvilket jeg ikke ved. Men forkølelse plejer jeg at kunne slå ihjel med rom-kuren ret hurtigt....

Har trænet i en periode hvor jeg bare fortsatte med at være syg, og nu tager jeg konsekvensen og bliver helt rask før jeg begynder igen.

Link to comment
Share on other sites

Læste engang på en reklame: Hvis man lader forkølelsen gå over af sig selv tager den 1 uge. Følger man alle de velmente råd tager den 7 dage.

Det bedste værn mod forkølelse er hyppig håndvask. Der findes så midler til at mindske generne i form af fx næsespray, men et effektivt middel mod mod en igangværende forkølelse er vist ikke blevet er nok ikke blevet opfundet endnu.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede faktisk med en af mine kammier om hvad man kunne gøre hvis man blev forkølet/snottet (det skal lige siges at hans far er hals/næse/øre-læge), og han sagde, at man bare skulle koge noget vand op med salt i og sniffe det op gennem næsen når det var blevet lunkent. Men det lød lidt absurd i mine øre, så jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt eller forkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager to 500mg C-vitaminer om dagen lige så snart antydningen af forkølelse dukker op. Men om det er en gammel myte, at det virker, ved jeg ikke.

Det eneste jeg ved med 100% sikkerhed virker, kan man desværre ikke købe i Danmark. Det er det amerikanske NyQuill. Tager man en portion af det, før man går i seng, går man ud som et lys og sover i mange timer. Dagen efter er man helt frisk. Det kan også fåes som DayQuill, som er beregnet til at tage om dagen, mens man skal holde sig vågen.

Jeg brugte det selv flere gange med stor succes, mens jeg boede i USA. Det kan desværre ikke købes i Danmark, hvor apotekerne (formentlig mod bedre vidende) fortæller, at der ikke findes noget middel mod forkølelse.

Advarsel:

Så vidt jeg husker, indeholder både NyQuill og DayQuill efedrin, så hvis man på en eller anden måde får fat i disse produkter, skal man lige være opmærksom på, at de højst sandsynligt er i strid med dopinglovgivningen her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt om hvad det omfattende Indiske Ayurvediske sundhedsystem der dateres helt tilbage til 6000 år før kristi fødsel, har at sige om forkølelse og snue ;)

Common Cold and Cough

Symptoms

The common symptoms in this condition are running or blocked nose, sneezing specially when exposed to cold air or drinking ice cold drinks, sore throat, cough, congestion, headache sometimes low fever with body pains. Anorexia , laziness and difficulty in sleeping are also seen when the symptoms become severe.

Causes

This is a very common problem and is caused by aggravation of Kapha. It may sometime be caused by weak digestion. When the food we eat is not fully digested it changes into mucus which in Ayurvedic language is called as ama. This mucus or ama mixed with various circulations reaches the respiratory system and causes cold or cough. Other causes are exposure to cold or humid conditions or cold air.

Exposure to hot and cold conditions alternately with in a short period that is exposing the body to extreme temperature conditions. For example if an individual is sweating heavily and he drinks very cold water at the same time. Eating hot and cold food at the same time e.g. ice-cream with hot coffee. Eating cold foods and ice cold drinks in the cold weather that is not eating according to the season. Eating foods which increase Kapha like milk products, foods heavily fried in oil or ghee (clarified butter). It is also generally caused at the time of change of the season.

Remedies

The body should be kept warm especially feet, chest, throat and head. Precaution should be taken when going out in cold. Sweating is very helpful. The simplest way to do it is drink hot spice tea or some other hot drink and lie down on the bed .Take some warm cover like blanket and let the body sweat for 15 to 20 minutes.

Fresh ginger juice (half a tea spoon) mixed with half tea spoon honey should be taken three times a day- morning , noon and in the night. In the winter it is better to warm the mixture before taking it. Mixing a tea spoon of warm water in this misture also helps.

Half a glass of warm water mixed with one tea spoon of lemon juice and one tea spoon of honey can be taken 2-3 times a day.

In case of dry cough especially if it trouble is during the night, take fresh ginger and peel off the skin. Cut it into small pieces of about two inches long. Apply some common salt and then chew it. You can also keep it in the mouth and sleep. Black salt or rock salt gives better relief.

Take cardamom, dry ginger, black pepper and cinnamon in equal quantity, say 10 gms. each. Take white sugar or rock candy equal to the total weight that is 40 gms. Grind them and make a fine powder. From this take half a tea spoon ( about 3 gms.) twice a day with honey or warm water after meals.

In case of sore throat a clove or two cardamoms or rock candy or a few raisins can be chewed. Gargling with warm salty water is also beneficial. This can be done two to three times a day.

Fasting is also helpful to relieve the symptoms of cold and cough. It is very important that the patient has no constipation. In that case some laxatives can be taken in order to clean the system every day.

Diet and Regimen

Cold foods, cold drinks, ice cream, sweets, fried foods, milk products like cheese, creams, yogurt etc. should not be taken. Hot milk without fat can be taken if boiled with a piece of crushed ginger. Half tea spoon of turmeric powder is good to mix with the milk. Sweet fruit juices should also be avoided. Breads, meats, nuts and pastries are not good to take.

It is good to take light and warm diet like boiled or steamed vegetables, vegetable soup and fruits which are not juicy like papaya and apple. Spice teas, herbal teas and some other hot drinks are good.

Sleeping during day time should be avoided. Taking cold shower, exposure to cold wind, fans, air conditioners etc. should be avoided.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share