Pause...


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Nå, jeg render rundt og er lidt forkølet for tiden, og har nu ikke trænet i nogle dage - og så tænkte jeg, at det måske var på tide - og "udnytte" tiden til at holde een af de pauser, jeg har så forbandet svært ved at få mig selv til...... jeg regner med at tage 7-14 dages pause, uden form for styrketræning...puha, den er svær for mig.

Et andet indlæg omkring SD, siger at man ikke oplever atrofi i 14 dage, såfremt man spiser ordentligt - det er jeg glad for, fordi jeg føler (det er psykisk) at jeg falder sammen for hvert minut jo :)

Sidder og leger lidt med at introducere nogle HST principper i mit nye splitprogram, når jeg nu HAR haft en pause...

Men ja....såmange positive ting i har at sige om pause, det vil falde i god jord her - fordi jeg kan mærke jeg er ved at blive LIDT irretabel over at vide at jeg ikke skal træne.....det går lidt i humøret :(

Link to comment
Share on other sites

Tænk sig; Fittsmoker skal forklare latin for første gang !

Hypotrofi = muskelopbygning, atrofi = det modsatte. Og atrofi er jeg selvklart ikke interreseret i, altså at miste min opbyggede muskelmasse.

Om der var et spørgsmål......næh ikke et konkret - andet end at jeg lige havde brug for at nogle gode input til hvori det positive ligger i en pauseperiode.

Der er selvfølgelig de gode ting, at CNS får lidt hvil, at sener, led etc. får lov til at slappe lidt af - men udover det ?

Hvis man læser om HST får man jo lidt opfattelsen af, at humlen i en SD og den efterfølgende start med "lille" belastning og efterfølgende progression er et vigtigt element i at bygge masse.

Så jeg havde håbet på at man sagde, at en pause netop giver mulighed for at lægge ekstra masse på, da jeg ville have mulighed for at skabe hypotrofi som jeg ikke ville have kunnet, uden pausen.....

Det er lidt den konklusion jeg er kommet frem til efter at have læst på HST siden....

SÅ nej; der er ikke et overordnet spørgsmål her - det er en tråd hvor det er lovligt at komme med alle positive ting ved en pause - i træningsøjemed - alle negative går ikke, da fittsmokeren er ved at være lidt mærket af udsigten til ikke at træne.....

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

OKAY....nu stopper i sgu...

KALD det hvad fanden i vil okay ? Atrofi, hypertrofi, hypotrofi det er ikke ord jeg bruger andre steder end her på MOL.....jeg dummede mig ved at slynge ud med et par latinske gloser - som åbenbart rev tæppet væk under de fleste.

Jeg er absolut pisseligeglad med en forklaring på disse ord i denne tråd, det jeg taler om når jeg skriver:

hypertrofi / hypotrafi - muskelvækst

atrofi - nedbrydning af musklerne

Evner i at distancere jer fra disse fatale fejl jeg har lavet - eller skal jeg skrive en ny tråd ? :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man læser om HST får man jo lidt opfattelsen af, at humlen i en SD og den efterfølgende start med "lille" belastning og efterfølgende progression er et vigtigt element i at bygge masse.

I forhold til HST tankegange, så skal man jo stige i vægt hele tiden, og det er kun muligt til en vis grænse (man er ikke stærkere), og derfor når man et plateu. Fordelen ved SD, er at man igen kan starte på en lavere vægt og derfor igen påbegynde en ny progression. En anden fordel er, at i forbindelse med progression er det vigtigt at holde en så høj % som muligt, og dette gøres ved at maksimere forskellen på den minimumsvægt og maksimumsvægt man kan løfte. Ved at holde en god SD mindsker man minimumsvægten.

Link to comment
Share on other sites

Normalt snakker man om atrofi og hypertrofi. Atrofi betyder at musklerne bliver mindre, hypertrofi at musklerne bliver større. Hypotrofi betyder som sådan det samme som atrofi i muskulær sammenhæng, men man anvender normalt ordet atrofi til at beskrive en muskel der bliver mindre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

cat> hey du, det var altså ikke møntet på dig personligt;)

Blev lidt irreteret over en fuldstændig irrelevant retning den tråd udviklede sig i ... jeg har prøvet det før, og så kan man battle sig igennem jeg ved ikke hvormange sider før man når til sagens kerne, det var jeg bare ikke lige i humør til.

Men selvfølgelig skal jeg da rettes hvis jeg skriver noget forkert; men formålet med tråden var ikke at diskutere latin.....

Så :) og tak for støtten da.

Normalt snakker man om atrofi og hypertrofi. Atrofi betyder at musklerne bliver mindre, hypertrofi at musklerne bliver større. Hypotrofi betyder som sådan det samme som atrofi i muskulær sammenhæng, men man anvender normalt ordet atrofi til at beskrive en muskel der bliver mindre.

Arrrghh...så havde jeg sgu stavet det rigtigt alligevel - alt den redigering til for ingenting...jeg gider simpelthen ikke redigere tilbage nu.

MEN MEN MEN MEN MEN ........... pause....fordele ved pause drenge, fordele ved pause.......latinen er hamrende ligegyldig.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Det er helt i orden.. :)

Det jeg prøvede at sige var bare at du havde skrevet det rigtigt til at begynde med.. Ligesom Thomas J siger...

Men nu skal jeg nok la' vær at skreive mere om det... Vil jo nødigt lede tråden mere på afveje... :D

Link to comment
Share on other sites

Sokratez:

En anden fordel er, at i forbindelse med progression er det vigtigt at holde en så høj % som muligt, og dette gøres ved at maksimere forskellen på den minimumsvægt og maksimumsvægt man kan løfte.

Ved at holde en god SD mindsker man minimumsvægten.

Hm er vist ikke helt med - okay; jeg havde forstået det lidt sådan, at man ved at holde en god pause - så ville musklerne vænne sig fra den daglige belastning som jeg normalt arbejder med - og jeg vil derfor kunne opleve en vækst efter en pause, som jeg ikke ville have haft - uden pausen ?

At jeg så kunne opleve masseresultater ved eks. at køre 70% af min nuværende max ? hvilket jeg ikke ville have kunnet uden pausen ?

At man på den måde kunne "snyde" lidt - pga. musklerne får et lille chok over ligesom at komme igang igen, og derfor tror de at de skal blive større...

( Til dem der ikke kan forstå hvordan mine muskler har fået intelligens og evner at tænke selvstændige tanker, så er det rent billedligt talt !!)

Link to comment
Share on other sites

Pauser på 5-10 dage med passende mellemrum er ikke kun godt for systemet, det er helt nødvendigt. Under en rette placeret pause vil ikke kun opleve, at men ikke taber muskelmasse, nej man vil endog oftest kunne mærke en egentlig fremgang i ens stats. ;)

Grunden til dette er at kroppen opbygger et stort stress under så hårdt arbejde som styrketræning er. Ikke kun musklerne men også en masse sub-systemer (nervesystem, blodbaner, led osv) vil være særdeles stresset. Disse subsystemer ville ofte have en noget længere restitutionstid end musklerne (musklerne restitueret efter 36-48 timer). Derfor vil subsystemerne ofte være presset lidt over yderevne ved kontinuerlig hård styrketræning. En længere pause vil derfor gavne subsystemerne optimalt. Og på denne måde kan der komme stat-fremgang selvom man ikke træner. :blink::rolleyes: :) Det er jo dejligt. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

så ville musklerne vænne sig fra den daglige belastning som jeg normalt arbejder med - og jeg vil derfor kunne opleve en vækst efter en pause, som jeg ikke ville have haft - uden pausen ?
Det er også lidt det, jeg mener med det, jeg skriver. Det er som sagt vigtigt at holde en god progression, og den vil du have nemmere ved at opretholde i og med, at du kan træne ved 70% af maks, og derefter bygge op til de 100%. Hvis du bare startede på 70% uden pause, ville dine muskler jo bare tro, at du tog pis på dem ;)

Løbende progression er vigtig! (i hvertfald hvis man læser nogle af undersøgelserne bag HST)

( Til dem der ikke kan forstå hvordan mine muskler har fået intelligens og evner at tænke selvstændige tanker, så er det rent billedligt talt !!)
:lol:
Link to comment
Share on other sites

Det er som sagt vigtigt at holde en god progression, og den vil du have nemmere ved at opretholde i og med, at du kan træne ved 70% af maks, og derefter bygge op til de 100%.
Super ! .... så hænger logikken sammen efterhånden - det glæder mig :)
Hvis du bare startede på 70% uden pause, ville dine muskler jo bare tro, at du tog pis på dem  

Nemlig - men hvor lang tid mon vi kan holde dem for nar ? - tror du man kunne få en god effekt ved at prøve at indføre flere principper fra HST - altså med antal rep + antal perioder ? - på trods af det stadig er et split program.

Jeg mener, man vil vel forholdsvis hurtigt kunne komme tilbage til sin nuværende 85% stil, men at det jo så vil ødelægge progressionen - hvorfor det måske ville være en ide, at prøve at holde det "nede" - det med at springe op i vægt - men istedet fokusere på rep 15,10,5 - som i HST ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal som sædvanligt ikke kloge mig på andet end det psykologiske aspekt. Jeg har selv haft en omgang influenza, trænede ikke en uge, og følte reelt, at overarmen blev tyndere. Man kan godt blive lidt paranoid af at dyrke den her sport med at flytte vægte.

Men se positivt på det - det er ikke, fordi ikke gider, du ikke træner. Det er fordi, du skal blive rask, så du er tvunget til det. At kroppen så nok ikke slapper af, da den bekæmper baktusser eller vira er en anden snak.

Du er nok snart oppe i omdrejninger igen.

(Uden at ville dreje tråden væk fra emnet: Fascinerende, at man så let blive småparanoid og føler, man svinder væk, når man holder pause fra vægtene i kort tid.)

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

- tror du man kunne få en god effekt ved at prøve at indføre flere principper fra HST - altså med antal rep + antal perioder ? - på trods af det stadig er et split program.

Grunden til at man netop falder i antal reps er på grund af at man ikke vil kunne opretholde progressionen ved det samme høje antal reps. Det er derfor det ikke er afgørende hvilken reprange man bruger i HST. De faldende reps er udelukkende til for at kompensere for de høje kg, du efterhånden kommer op på.

Mere konkret til dit spørgsmål... tjahh, man kunne i hvert fald forestille sig, at hvis du startede med en endnu højre rep end du er vant til (ved ikke lige hvordan du kører) men måske 12 reps, så vil du jo kunne tage en lavere % af din RM f.eks. 60%. Dette betyder igen, at du maksimerer forskellen imellem din maksvægt og den minimale vægt (minimal i den forstand at det lige er nok til at giver hypertrofi) = mulighed for højere progression ;) Du kunne så senere sætte din rep ned for hele tiden at være i stand til at stige i kg.

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

mdk> ja det er underligt; jeg har dyrket mange sportsgrene, men ingen som denne, der fylder så meget i eens dagligdag / psyke - det er lidt skræmmende, og egentlig et godt emne til en tråd ?

Ja, nu har jeg trænet med ondt i halsen og snot, uden at det er gået væk - så nu har jeg besluttet mig for at det ikke kan trænes væk denne gang, og ja - så er pausen vejen frem.

Nu taler vi en uge eller 2 - så det er jo ikke alverden, og udeforstående vil jo tro man er sindssyg hvis man beklager sig over at man ikke har sin træning i hverdagen, men selve træningen med vægte er jo egentlig kun en procentdel af det.

Det finder man udaf når man ligepludselig har "fri" hele dagen.....man - jeg gør ihvertfald - bygger jo en masse af sit hverdagsliv op omkring træningen - så udover de timer i centeret, er der dagen hvor man fylder på sig for at have energi til træningen, når man når træningstidspunktet er der en "opladningsfase" hvor man koncentrerer sig om dagens træning, så er der selve træningen, og derefter er den fasen hvor man ligesom drosler tilbage igen, og forbereder sig til hvile.

Ikke at det skal forståes som jeg er en total robot i min dagligdag, det meste foregår i baghovedet - men jeg må indrømme at nok har noget mere fokus på min træning end hvad jeg egentlig troede - selvfølgelig er der en ren præmie ved det at træne og bruge sin krop - men det er ligeså meget en livsstil der følger med.

Men det indser man godt nok når man ufrivilligt ikke skal træne.....!

Men som sokratez og jarvig siger....sålænge jeg kan se noget positivt i pausen, så kan jeg overbevise min grå-bicep om at det nok skal gå :) - men skræmmende tanke at man nok ville rende ind i en depression, hvis der skete noget alvorligt - hvorfor det måske er smart at rykke lidt på vægtskålen :)

Så langt er vi ikke endnu, men har set nogle der er røget derud hvor fingeren i jorden er væk - og træning ER deres et og alt.....

Link to comment
Share on other sites

sokrat> tjahh, man kunne i hvert fald forestille sig, at hvis du startede med en endnu højre rep end du er vant til (ved ikke lige hvordan du kører) men måske 12 reps, så vil du jo kunne tage en lavere % af din RM f.eks. 60%.

Dette betyder igen, at du maksimerer forskellen imellem din maksvægt og den minimale vægt (minimal i den forstand at det lige er nok til at giver hypertrofi) = mulighed for højere progression  Du kunne så senere sætte din rep ned for hele tiden at være i stand til at stige i kg.

Cool. Yepper, det var lidt det jeg tænkte, altså hvis man overfører den tanke fra HST - at man har stor fokus på progressionen - at det er denne der skaber vækst - normalt vil jeg jo skynde mig op og ramme min 100% for derefter at lande på 80-90% og arbejde med dette.

Spændende at se om der er masse resultater at hente ved at prøve at flytte fokus på progression, det giver ihvertfald med god mening, med henvisning til det der skrives omkring HST.

Normalt kører jeg 8 rep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share