Sign in to follow this  
novicen albert

Skal det bgøre ondt?

Recommended Posts

Der findes forskellige former for træningssmerte.

Nogen er farlige, andre potentielle fremtidige skades-anmeldere, og atte andre er bare helt naturlige.

Forklar hvornår og i hvilke sammenhænge dine smerte fremkommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Jarvig

Der er tale om ømhed/smerte i de muskelgrupper jeg har trænet. Har jeg dagen for inden kørt triceps, har jeg ømme smertende triceps....osv.

Med andre ord. Jeg kan altid dagen efter en træning, mærke hvilke muskelgrupper jeg har trænet.

Har trænet i godt 3mrd.

albert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det lyder ikke godt!

Hvor mange sæt og reps kører du hver øvelse med?

PS: At dyrke styrketræning vil næsten altid medfører at man har ondt et eller andet sted. Men hvis der en eller anden systematik i hvornår smerterne kommer eller de er permanente (men måske dog svingende i styrke) så er den oftest gal. Enten træner du forkert (= for stor workload, forced reps, failuretræning, forkert teknik) hvorfor kroppen brokker sig, eller også der er en decideret skade undervejs pga dette. :unsure:

Edited by jarvig13

Share this post


Link to post
Share on other sites
Med andre ord. Jeg kan altid dagen efter en træning, mærke hvilke muskelgrupper jeg har trænet.

Det kan jeg nu også altid - men der er en klar grænse imellem "ømhed" og "smerte" - at være øm, kan selvfølgelig også være smertefuld - men på en anden måde - altså det der kaldes DOMS.

Tror du du kan nærme dig en defination af smerten ? hvor den sidder - om det er led / sener, eller bare i muskelen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 sæt af 12 gentagelser :pullup:

Definere, tja det er jo lidt svært.

Som regel er det muskelsmerter ind i mellem er det led.

Har f.eks ofte svært ved at vaske hår om morgenen når jeg dagen forinden har trænet triceps.

Har I andre også konstant ømhed/smerte??

Edited by novicen albert

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK - lyder ikke som om workloaden er for stor.

Så er der tre (oplagte) muligheder tilbage:

1: Du laver konstant (/ofte) forced reps

2: Du kører til failure hver gang (/ofte)

3: Du udfører øvelserne forkert (herunder måske at du træner i maskiner)

Siger dette dig noget? ;)

Edited by jarvig13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har altid "ondt" et eller andet sted synes jeg - kombineret med enten ømhed, eller træthed i en muskelgruppe.

Men det er vigtigt at man skelner imellem det at være ØM og det der er decideret SMERTE - selvom de to ting godt kan læne sig op ad hinanden - det er pææænt svært at definere på skrift, hvor grænsen ligger....

I mit hoved har jeg definationen "sund smerte" og "usund smerte" - usund smerte, er hvis det "jager" på et givent tidspunkt, altså at jeg eksempelvis bliver forhindret i at udføre en bevægelse - hvorimod "sund smerte" godt kan være smertefuld - men det er mere en konstant smerte ?

En hård-bentræning - og jeg har de VILDESTE smerter i lår og lægge og baller - så meget at jeg kan have svært ved at sidde ned og/eller gå ordentligt i et par dage, men det er stadigvæk sund og "rar" smerte.

Men hvis du bedømmer at dette ikke er ømhed, så er det måske meget godt at få nogle til at se på det, fordi det er svært at sige noget henover internettet - og jeg har ikke lyst til at vejlede dig om bare at fortsætte - hvis det nu er en reel skade det drejer sig om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan nok ikke udelukke nogen af mulighederne,- dog benytter jeg stort set ikke maskiner.

Har altid som minimum 1 dags pause mellem samme muskelgrupper ( giver mere eller mindre sig selv pga ømhed) <_<

Kan jeg gøre noget for at undgå ømhed,........ der skal jo også gerne ske noget. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan nok ikke udelukke nogen af mulighederne
+
Kan jeg gøre noget for at undgå ømhed,

- så kan du starte med at udelukke de nævnte muligheder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Albert - nu siger du godt nok der går mindst en dag mellem du træner samme muskelgruppe, hvilket tyder på at du ikke træner split. Men hvis du træner split, eksempelvis kun et træningspas til hver muskelgruppe om ugen, kan jeg godt forestille mig at du går rundt med evige doms. Det var nelig lige præcis sådan jeg havde det, i de 5 måneder jeg trænede split efter den opskrift. Det problem er jeg kommet af med efter at jeg er gået over til fullbody. Altså hvis du træner split kan dine doms skyldes at der går for lang tid mellem træningspassene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
er ikke noget som når man har doms i sine abs :) kickass!

er ikke noget som at have DOMS i sine lægmuskler, og så vågne op midt om natten med krampe i dem.. :(

havde jeg en årgang... men lang tid siden..

men abs .. B) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this