Sign in to follow this  
canoing

Undervands svømning

Recommended Posts

Jeg skal i forbindelse med optagelses prøverne til en af statens instutioner :devil: , kunne en del undervands svømning.

Er der nogen herinde der ved hvilken "svømmestil" der er mest hensigt mæssig ?? Crawl ben med hænderne foran hoved, "brystsvømning", eller noget helt andet :bubblebath:

Er der nogen der kender til en kanon måde at træne sig op til at kunne svømme langt under vandet. ( og ja jeg ved godt - massere af træning) :bigsmile::bigsmile:

Håber der er nogle vandhunde derude

Edited by canoing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsa :)

Hvor langt skal du kunne svømme? Det er vel uden svømmefødder?

Jeg er ikke ligefrem ekspert indenfor området, men da jeg gik til svømning, svømmede vi også af og til undervandssvømning.

Det, vi plejede at gøre, var at svømme brystsvømning med kraftfulde arm- og benspark (ikke for hurtige) og så lang "flydetid" som muligt.

En del af træningen, i hvert fald for mit vedkommende, er/var også at vænne sig til, at selvom man føler, at nu kan man altså ikke svømme længere uden at skulle have luft, så kan man altså normalt godt. ;)

Hvis det er med svømmefødder, vil jeg tro, at crawl med hænderne foran hovedet, som du også selv nævner, er det mest hensigtsmæssige.

Håber, det hjalp lidt. :)

Hoosier :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Ligesom Hoosier er jeg heller ikke ekspert. Men har dog af egne erfaringer fundet ud af man skal passe på ikke at trække en masse luft med ned. Ofte tager folk en ordentlig mundfuld luft i lungerne, hvilket resulterer i at man skal have 2-4 liter luft med ned. Og som vi alle ved vil luften gerne op igen. Du skal selvfølgelig ikke puste det hele ud, men en gylden mellemting er vejen frem (for mig).

Det, vi plejede at gøre, var at svømme brystsvømning med kraftfulde arm- og benspark (ikke for hurtige) og så lang "flydetid" som muligt.

Det vil jeg også mene. Husk, når du tager brysttag skal du trække vandet ind under dig selv, og ikke svinge armene i store voldsomme udslag.

- Tolle

Share this post


Link to post
Share on other sites
man skal passe på ikke at trække en masse luft med ned. Ofte tager folk en ordentlig mundfuld luft i lungerne, hvilket resulterer i at man skal have 2-4 liter luft med ned. Og som vi alle ved vil luften gerne op igen.

Enig! :) Nå ja - jeg glemte jo at nævne, at man selvfølgelig ikke skal puste al luften ud på én gang men lidt ad gangen (fx når man ser folk, der dykker med udstyr, kommer der også jævnligt bobler). ;)

Og forresten, held og lykke med optagelsesprøven. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvor langt skal du kunne svømme? Det er vel uden svømmefødder
noget der ligener 40 - 50 m, og ja det er uden finer

Trolle >

Husk, når du tager brysttag skal du trække vandet ind under dig selv, og ikke svinge armene i store voldsomme udslag.

Den forstod jeg ikke helt, man trækker da altid vandet ind under kroppen i brystsvømning, mener du her bare at man skal huske knækket i albueleddet ??

brystsvømning med kraftfulde arm- og benspark (ikke for hurtige) og så lang "flydetid" som muligt.

Synes bare man bliver meget "bremset" mellem tagene, men jeg skal måske bare øve mig lidt mere ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den forstod jeg ikke helt, man trækker da altid vandet ind under kroppen i brystsvømning, mener du her bare at man skal huske knækket i albueleddet ??

Ja, din formulering var vist bedre end min ;)

- Tolle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må jeg spørge hvilken af statens institutioner du skal til optagelsesprøve hos?

Jeg ved at frømændene bruger at svømme med armene strakt lige frem for sig og så svømme som brystsvømning med benene, det er ikke det hurtigste, men det mest økonomiske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I undervandsbryst kan du med fordel putte et halvt fly-bentag ind mens du tager armtaget.

Men ellers er det vigtigste at slappe af - hvis man har for travlt bliver man bare træt for hurtigt.

.... den med frø-mændene og brystben.... hmm

Er du (Søren W) sikker på, at de ikke svømmer fly-ben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Søren W > Det ER hos frømændene :enforcer:

.... den med frø-mændene og brystben.... hmm

Er du (Søren W) sikker på, at de ikke svømmer fly-ben?

Synes jeg også lyder mere sandsynligt

Edited by canoing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvad fly-ben er, men det lignede ganske alm. bryst spark.

Jeg har selv været til den prøve du skal til, men jeg gik ikek videre, jeg røg fra på den anden sidste vandprøve. Men jeg vil give dig nogle gode råd, for ét er hvad de skriver i brochurerne, andet er hvad man faktisk skal til prøven. Selv havde jeg trænet overflade- og undervandssvømning to gange om ugen op til prøven og jeg kom op på 50 meter under, jeg ved ikke hvor langt over, men det er heller ikke så vigtigt. Jeg brugte en ret simpel fremgangsmåde, jeg dukkede 3-4 gange hver gang og forsøgte at komme lidt længere hver gang. Husk at svømme uden briller da du ikke får lov til at have dem på til undervandssvømningen til prøven. Oven i det vil jeg kraftigt anbefale dig at træne i at tage ABC-udstyr (maske, finner, snorkel og bælte) af og på under vandet, det var det jeg røg ud på. Hvis du er interesseret i en yderligere udpensling af prøverne skal jeg med glæde give dig det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mit bud på hvordan man svømmer længest undervandsvømning uden brug af svømmefødder:

Kraftige bryst svømnings benspark. Med hensyn til armene så minder det om alm. brystsvømning, armene føres dog ned langs lårene med håndfladerne ind mod lårene og ikke ind under brystet som i alm. bryst. Jeg mener også det er hensigtsmæssigt at holde en lille pause mellem tagene, så økonomisere man med ilten. Samtidig mener jeg også det er et krav hos frømændene at ens undervandssvømning ser "kontrolleret" ud og at det ikke bare skal overstås.

Et andet godt råd er inden start. Tag 3 dybe vejtrækninger inden start. når du skal til at puste ud på nummer 3 så starter du. Du lukker undervejs langsomt luft ud (ad munden altså). M.h.t til fly benspark uden svømmefødder, så skal man være en meget habil svømmer for at anvende dette, hvis der skal være fremdrift i det.

Iøvrigt er det meget en træningssag at svømmeundervandssvømning. Det er ikke knyttet så meget til personens kondital, som man skulle tro. Så træn i svømmehallen, så kan du snart knalde en 50 meter undervandssvømning af. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Søren W >

Lidt indsider viden er jo altid godt, jeg er mest interesseret i det omkring undervands arbejde, da det er det eneste jeg er lidt usikker på.

send mig gerne en PM

Jeg regner også med at træne uden briller da det er noget helt andet end med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udover en god kondition er en god mental styrke og en god teknik lige så vigtig. På Hvidovre Fridykkerklub's hjemmeside kan du finde en masse info om bla åndedræts teknik og dynamisk apnea (der er foreslag til både med og uden finner).

En lille rundtur på sitet vil også afsløre træningsprogrammer og andet godt om decideret fridykning, hvis det skulle have nogen interesse for nogen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligt mener jeg det er en dårlig ide at puste luft ud undervejs. I det øjeblik man er ved at have pustet al luften ud, kan man ikke længere bilde kroppen ind, at det går fint - og man bliver tvunget til at stoppe. For at undå for stor spænding kan man puste en smule ud efter 3. tunge åndedræt (de tre multisport referer til), og så starte dykket. Hvis man beholder luften inde, kan man "synke" den flere gange - og teoretisk set udnytte noget af ilten hver gang. For mig gør det hvert fald at jeg kan svømme noget længere end hvis jeg ikke synker luften gentagne gange. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

FCB>

Grunden til at man skal puste ud undervejs, er at det ikke er din mangel på ilt der tvinger dig til at trække vejret, men koncentrationen at CO2.

Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men kroppen har en form for "kontakt" (lactidpapir :tongue: )der måler kuldioxid koncentrationen i blodet, hvis den bliver for høj, vil du automatiske trække vejret (den kan ikke undertrykkes) Dette kan man udskyde ved at huske at ånde ud løbene, så noget af CO2 får mulighed for at komme ud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har selv i sin tid taget guldmærket i kampsvømmer.. Det var dog i svømmehal - fik at vide at de hårde hunde tog det i havet :blink:

Nåmmen min teknik er: Hyperventiler et par gange, DYB indånding, dyk ned til bunden (Luften i lungerne komprimeres og giver ikke så meget opdrift), ROLIGE tag (min erfaring er, at hurtige tag udmatter for hurtigt), blæs lidt luft ud gennem næsen (gav mig et par meter ekstra..)

Den svære del af kampsvømmeren synes jeg er de 1000 meter med gevær. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har selv i sin tid taget guldmærket i kampsvømmer..
Respekt :D

Det med rolige tag synes jeg også fungere fint

Den svære del af kampsvømmeren synes jeg er de 1000 meter med gevær.  

NO SHIT :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effekten af at ånde ud består ikke i at man slipper af med CO2, da den luft man udånder faktisk har et lavere CO2 tryk end luften dybere i lungerne og blodet har.

Effekten består i, at man på en måde giver åndedrætscenteret lidt af det det gerne vil have, nemlig åndedrætsaktivitet. På den måde kan man til sidst i dykket udskyde det punkt hvor åndedrætscenteret tvinger sin vilje igennem.

Effekten af at træne i at holde vejret, består primært i at tolerancen overfor høje CO2-tryk øges. Dvs. de CO2-sansende cellers sensitivitet nedsættes og man derved vænner sig til at have høje CO2-tryk i blodet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men kroppen har en form for "kontakt" (lactidpapir  )der måler kuldioxid
Er det chemoreceptorerne du tænker på?

Canoing: Som du også kan se af de links jeg gav, er det en god ide at arbejde med mellemgulvet når du trækker vejret. Jeg har selv haft problemer med at holde vejret selv om jeg er i god form. Jeg snakkede lidt med Stig Severinsen om det (har DK rekord i at holde vejret på 7:23 mins og DK rekord i at svømme længst under vand uden finner på 134m). Han gav mig et par tips til at arbejde med mellemgulvet og træne det og benytte det mere når jeg skulle holde vejret. Istedet for kun at bruge brystet til at trække vejret med så fokuser på at brystet ikke må bevæge sig men at du kun trækker vejret "med maven" altså din mave buler ud når du trækker vejret (det er svært at forklare på skrift ;) ). Det gav mig meget bedre bundtider og jeg har fået et større overskud af mental styrke når jeg skal holde vejret.

Lad endelig være med at puste ud undervejs. Det er ikke nødvendigt og du øger risikoen for et shallow water blackout (besvime under vand).

Her er par råd om sikkerhed ved fridykning fra Hvidovre Fridykkerklub. Her er en lidt mere dybdegående artikel om shallow water blackout som du også kan finde link til på HFK's side.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det chemoreceptorerne du tænker på?
Kan godt være - det er tilbage fra mit højniveu idræt på gym. ligger ikke lige længst fremme i hukommelsen :blink:

De link du gav er kanon - jeg har læst det om at trække vejret med mellemgulvet, tester det næste gang jeg er i vandet.

Jeg er meget påpasselig med ikke at presse mig for meget i hvert dyk - hellere lade det tage lidt længere tid at opnå de distancer jeg gerne vil op på.

(har DK rekord i at holde vejret på 7:23 mins og DK rekord i at svømme længst under vand uden finner på 134m).

Det svin :w00t::w00t: :D :D :D :D :D

Edited by canoing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det smarte er at du kan ligge på sofaen eller i sengen og træne mellemgulvet. Prøv at trække det op under ribbenene, hold vejret i 10-15 sekunder og giv langsom slip. Husk at det IKKE skal være brystet der trækker vejret! Træn det nogle minutter og du får fornemmelsen af at bruge mellemgulvet og det vil føles mere naturligt at trække vejret dybt med det, når du skal hold vejret.

Når du ligger og svømmer så prøv at holde vejret. Kør op og ned i pyramideform. Hold vejret 3 armtag, træk vejret, 5 armtag, 7, 9 ,12 og kør så nedad igen. Du kan selvfølgelig holde vejret flere armtag hvis du gider. Det opbygger en høj tolerance over for CO2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bryst-bensparket er det, der suverænt giver den kraftigste fremdrift. MEN det beremser dig også. I den fase, hvor man Bøjer i knæ- og hofteled kommer der en masse vandmodstand. Det er derfor meget afgørende at arbejde med rytmen (benspark iforhold til armtaget). OG din streamline ( skabe så lidt vandmodstand som muligt).

Afhængig af om du skal svømme under eller over vandoverfladen, er det dog to forskellige teknikker.

Brystsvømning, er desværre også den mest komplicerede af de fire stilarter. Det bedste råd er næsten at kontakte den lokale svømmehal. Afhængig af hvor du bor, så vil det ofte være ganske kompetente svømmere, der er livreddere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this