Testosteron og kost


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der ved om det er muligt at ændre væsentligt på ens testosteronproduktion ved generelle ændringer i ens kost? - her tænker jeg f.eks. på makrobalancen.

Og videre, er der nogle specifikke fødevarer der har en effekt på testosteronproduktionen?

Det er f.eks. blevet nævnt at flerumættede fedtsyrer kunne booste ens testosteronproduktion og desuden erindrer jeg at jsc skrev at Louis Simmions har sagt at fedt fra mælkeprodukter havde samme effekt. Er der hold i disse påstande?

Mvh,

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tjek på den forskningsmæssige underbygning af det, men jeg har læst en hel del anbefalinger af ZMA - et kosttilskud af zink, magnesium og B6-vitamin.

Nutros.com skriver følgende:

Intense physical training can increase the risk of deficiencies of key minerals and trace elements—namely, zinc and magnesium. These zinc and magnesium losses can have a direct, negative effect on strength and endurance. ZMA™, a novel zinc, magnesium, and Vitamin B6 patented formula is made up of precise forms and amounts to help increase anabolic hormones and strength in athletes. Because of its documented effectiveness for raising testosterone levels, this supplement is used by hundreds of athletes as a safe, natural alternative to pro-hormones.  

How You May Benefit

Boost testosterone production

Increase anabolic hormone production, such as testosterone, to improve strength and muscle mass

Enhance muscle recovery

Improve muscle relaxation during sleep, which may assist in muscle-tissue recovery

Avoid vital nutrient deficiencies

Avoid mineral deficiencies, which can occur as a result of intense training  

Det er ret dyrt, så jeg har forsøgt mig med en zink og en magnesium tablet fra matas (en af hver) oven i mit daglige indtag af vitaminer i en periode. Jeg har åbenbart manglet en af delene for at få nok testosteron, for resultatet var bumser over hele ryggen og det føltes også som om at jeg fik mere muskelvækst. Det eneste jeg kunne være helt sikker på var dog bumserne, der forsvandt en måneds tid efter jeg holdt op med at tage ekstra zink og magnesium.

Link to comment
Share on other sites

Orsted --> Det lyder lidt vildt med bumserne på ryggen. Måske kunne det tænkes at produkterne var tilsat ¨some of the good stuff¨, man ved jo aldrig. Men ang. zinc og magnesium har jeg kigget lidt på pubmed og der ser ud som om at hvis man er i underskud af disse, kan ens testosteronproduktion nedsættes. Dog synes der umiddelbart ikke at være nogle fordele i at mega-loade, men jeg er selvfølgelig interesseret i at høre andres meninger om dette!

Desuden har jeg søgt lidt på hst og testosterone siderne. Jeg vil løbende opdatere hvad jeg finder her og andre steder.

Fra testosterone.com

And to continue my rage against the machine, I'd like to point out that high fiber, low-fat diets actually suppress Testosterone levels.(5, 8, 19) They're blaspheme — at least for the struggling bodybuilder. Changes can occur in as little as two weeks!(18)  Munching your corrugated bran puffs and feeling good about your anti-fat discipline is getting your physique nowhere. Lemme turn on that "Lifetime channel" for you, girlie man; you won't be feeing much like lifting heavy anymore. (Okay, so I'm not about to condemn fiber but such studies do support fat's necessity.)
It stands to reason that because fat enhances both insulin and Testosterone concentrations in the blood, it should result in muscle gain. Indeed, researchers have seen improved nitrogen status ("balance") in both rats and healthy adult men when feeding an isonitrogenous, isoenergetic (protein and calories held steady) carb-to-fat ratio of 1:1 compared to 2:1.(15, 16). That is, replacing some of one's carbs with fat makes sense to the bodybuilder.

Dog bliver det nævnt at man ikke bare skal spise et pund smør om dagen. Balancen mellem omega 3 og omega 6 fedtsyrer skal opretholdes for den almene sundhed. (Hvilket man kan læse mere om i den (måske) hedengangne JS artikler på getbig.dk)

Begge quotes her fra

Link to comment
Share on other sites

Ja ZMA skulle have en god effekt på testosteroproduktionen

Don't get me started! There is a large body of scientific evidence supportive of ZMA. Zinc and Magnesium are commonly depleted from your body. Studies have shown that supplementing with 30mg of Zinc and 450mg of Magnesium per day can elevate testosterone levels up to 30%!

The most talked about study is the following. Lorrie Brilla, PhD, a sports performance researcher at Western Washington University, recently reported that ZMA significantly increase free testosterone levels and muscle strength in NCAA football players. These ZMA study results were presented by Dr. Brilla on June 2, 1999, at the 46th Annual Meeting of the American College of Sports Medicine in Seattle, WA, and were published in the official ACSM journal, Medicine and Science in Sports and Exercise, Vol. 31, No. 5, May 1999.

Specifically, Brilla reported that "a group of competitive NCAA football players who took ZMA nightly during an eight-week spring training program had 2.5 times greater muscle strength gains than a placebo group. (250% better results!) Pre and post leg strength measurements were made using a Biodex isokinetic dynamometer." The strength of the ZMA group increased by 11.6% compared to only a 4.6% increase in the placebo group.

Basically, this means that if you went up 10 pounds on your bench press in eight weeks without ZMA, you WOULD have went up 25 pounds in that same period if you had been taking ZMA.

Brilla further explained, "The muscle strength increases may have been mediated by the anabolic hormone increases in the ZMA group. The ZMA group had 30% increases in free and total testosterone levels compared to 10 percent decreases in the placebo group... The ZMA group also had a slight increase in insulin-like growth factor-1 (IGF-1) levels compared to a 20 percent decrease in the placebo group. This study shows that anabolic hormone and muscle strength increases can be induced in already strength-trained athletes by using a novel zinc-magnesium preparation."

Many other studies have shown the same results! No wonder bodybuilders around the world are seeing better gains than ever before. No question about it, ZMA has the scientific research and real-world anecdotal evidence to launch it to a level previously held only by creatine. And the NFL has taken notice!

Another benefit is better sleep. ZMA should be taken 30 - 60 minutes before bed. Most people notice they can fall asleep deeper and then sleep more deeply. Don't be surprised if you start having very vivid dreams while taking ZMA!

Link to comment
Share on other sites

Aminosyren Glutamin skulle have stor effekt på niveauet af væksthormon i kroppen:

In a recent release of the prestigious American Journal of Clinical Nutrition, the results of a study on glutamine revealed that a single 2 gram oral dose of glutamine elevated circulating growth hormone levels by over 430%! That’s right - 430%! Significant? You bet your ass it is. With GL3 you’ll be able to effortlessly increase your growth hormone levels by over 430%!
Link to comment
Share on other sites

Orsted --> Det lyder lidt vildt med bumserne på ryggen. Måske kunne det tænkes at produkterne var tilsat ¨some of the good stuff¨, man ved jo aldrig.

Han købte dem i Matas, så deeet… :tongue:

Jeg har selv kun gode erfaringer med ZMA. Bedre søvn og gode præstationer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kun gode erfaringer med ZMA. Bedre søvn og gode præstationer.

Kan kun sige det samme!

Har også prøvet at mikse selv, men uden samme succes, som med de "færdigblandede" ZMA - måske ren indbildning, men når vægtene stiger, så er det vel lige meget :D

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

Anyone --->

Han købte dem i Matas, så deeet…  

Arrrghhhh, der gik det vist liiiidt for hurtigt :lol:

Mr.Fitness ---> Det virker jo helt vildt, både med hensyn til effekten af ZMA og glutamin. Men hvordan er det med Z og MA skal de tages sammen med nogle andre vitaminer eller mineraler. Du må forøvrigt gerne smide et link med quotes´ne, for jeg kunne godt tænke mig at læse hele artiklerne!.

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Fra http://www.testosterone.net/articles/223fish.html

Garlic and its oils have also been the focus of considerable research, too. Effects that would interest athletes include increased Testosterone, decreased cortisol, and improved nitrogen balance in rats, (43) reduced blood glucose in men, (59) improved feed efficiency and weight gain in hamsters (32) and enhanced total antioxidant activity in humans and animals (32, 59). Again we the see the (dietary oil-associated) improved endocrine response. And although it depends on one's initial levels, blood lipid improvements may also occur (60), along with purported pro-circulatory effects and reduced blood clotting (14), all of which have led to worldwide use of garlic to combat heart disease.(1) These latter effects should be of interest to any health conscious person. So, in short, eat your garlic and garlic oil; even if your breath will be kicking like Bruce Lee.
Link to comment
Share on other sites

Hvor har I købt jeres ZMA? Er der nogen mærker der kan anbefales frem for andre?

Jeg skal snart have penge for alt det reklame her :D , jeg har købt mine hos reflex-nutrition til 159 kr. og det er klart det billigeste jeg har set nogen steder (er dog også på tilbud :lol: )

Jeg tror ikke, der er nogen mærker, der kan anbefales frem for andre - "vigtigt" er blot, at produktet indeholder ca. 30 mg zink, 450 mg magnesium og Vitamin B6 (fremmer optagelsen) - disse mængder har i hvert fald vist sig at give "de ønskede effekter".

Nogle produkter går et skrid videre og tilsætter andre mineraler, som kopper, så man ikke kommer i underskud af disse.

Link to comment
Share on other sites

hvis man spiser ordentligt og indtager multivitaminer (det gør vi vel alle her på boardet?) så er ZMA spild af penge
Spild af penge er måske så meget sagt. Hvis videnskabelige studier viser, at en vis mængde zink og magnesium forøger kroppens testosteronniveau med så og så meget og der ses en styrkeøgning på så og så meget, så er det vel ikke spild af penge - ikke efter min mening i hvert fald :bigsmile:
ZMA er IKKE magi!

Ikke helt - men næsten :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis videnskabelige studier som er foretaget under elendige forhold som ingen relevans har folk vægttrænende folk der spiser ordenligt og får multivtaminer får dig til at tro at det virkelig har nogen virkning, så go for it.

Jeg tror jeg sparer mine penge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis videnskabelige studier som er foretaget under elendige forhold som ingen relevans har folk vægttrænende folk der spiser ordenligt og får multivtaminer får dig til at tro at det virkelig har nogen virkning, så go for it.

Jeg tror jeg sparer mine penge  

Jeg er allerede hoppet på vognen :lol: og jeg er ret godt tilfreds. En styrkestigning på ca 14 % i øvelser som bænkpres, dødløft og squat på 3 uger er ok for mig. Men hver især bestemmer over egen pung og egne fremskridt :D

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert ret

I know

Hvis du gad tjekke de studier du selv siger er ihh så relevante, så giver de latterlige store mænder kalcium og lidt magnesium og observerer herefter at magnisum optagningen bliver hæmmet. Jeez det er virkelig noget man kan bruge............ i hvert fald til at opreklamere et eller andet fup-produkt, som ikke hjælper en skid hvis man spiser ordentligt.

den mængde kalcium man får i vitaminpiller osv. kan slet ikke sammenlignes med dem i studierne. Altså har resultaterne lidt (ingen) relevans til den virkelige verden :teachingfinger:

Hvis man endelig har en MANGEL på magnesium eller zinc (hvilket man ikke har hvis man spiser ordenligt), så kan man bare købe noget zinc og magnesium piller nede i Super Brugsen og opnå samme effekt.... :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

---> Anders

Hvis du gad tjekke de studier du selv siger er ihh så relevante, så giver de latterlige store mænder kalcium og lidt magnesium og observerer herefter at magnisum optagningen bliver hæmmet. Jeez det er virkelig noget man kan bruge............ i hvert fald til at opreklamere et eller andet fup-produkt, som ikke hjælper en skid hvis man spiser ordentligt.
Det er nok nærmere fordi din kost er elendig. At du så vælger at tage en (dyr) pille for at rette op på det, istedet for at rette op på kosten er selvfølgelig dit eget valg

Hvorfor så aggressiv ? Uanset validiteten af studierne så er det da fair af Fitness at lægge dem frem så andre kan kommentere :angry:

I øvrigt forstår jeg ikke din kritik af studierne. Er det muligt at uddybe (uden at få bidt hovedet af :D )

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share