Sødestoffer


Andro4Life
 Share

Recommended Posts

Jeg er interesseret i at vide om de 2 sødestoffer som både 'pepsi max' og 'coca cola light', vil have den samme inflydelse på insulin udskillelsen som f.eks. sukkerarterne i alm. sodavand har.

Jeg finder det naturligvis interessant om disse 2 sodavand vil kunne forstyre blodsukkerniveauet, da det klart vil gøre det sværere at overholde en diæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at forstyrrelsen af blodsukkeret er minimal. En evt. negativ effekt kommer måske fra en generel forstyrrelse af appetitreguleringen. Kroppen beder om sukkervand, og modtager visse sensoriske signaler om at den har modtaget sukker, men fysiologisk er der alligevel ikke leveret sukker. En sult der ikke bliver tilfredsstillet. Men som sagt, den smule aminosyrer der er i Aspartam giver næppe anledning til nogen målbar stigning i insulinniveauet.

Se evt. dette review fra 1994:

Intense sweeteners, food intake, and the weight of a body of evidence.

Eller dette fra 1995:

Intense sweeteners and the control of appetite.

Eller dette studie fra 1988:

Uncoupling sweet taste and calories: comparison of the effects of glucose and three intense sweeteners on hunger and food intake.

Og et nyt studie fra Astrup-gruppen:

Sucrose compared with artificial sweeteners: different effects on ad libitum food intake and body weight after 10 wk of supplementation in overweight subjects.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share