Jeg KAN ikke tage på- HJÆLP!!!


Flezper
 Share

Recommended Posts

Måske du skulle uddybe hvad du spiser, hvor meget og hvordan dit aktivitetsniveau i øvrigt er.

Hvor gammel er du?

Du kan prøve at udregne dit energibehov efter følgende formel:

Men: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in years)

Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)

Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)

Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)

Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training, i.e marathon, contest etc.)

Resultatet er mængden af kilo-kalorier (kcal) du skal indtage hver dag for at være i ligevægt.

Det skal du så sammenholde med hvor meget du spiser, dvs. du skal tælle alle kalorier for en typisk maddag.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Maxpower.

Grunden til, at du ikke tager på, skal findes i at du spiser under dit ligevægtsindtag. Det er meget muligt, at du æder og æder, men altså ikke nok ;)

Den eneste vej frem er, som Maxpower også nævner, at tælle kcal. På den måde er du sikker på, at du spiser nok.

Link to comment
Share on other sites

De andre har helt ret - på papiret er det enkelt: spis mere end du forbrænder.

I praksis er det noget om at ændre vaner.

Se nærmere på hvad du spiser i hverdagen - prøv at undgå alt for store mængder af mad med lav energitæthed. Altså: Spis LIDT frugt og grøntsager hver dag, men det fylder meget i forhold til hvad det giver af energi! Du skal istedet spise ENERGITÆTTE madvarer

Undgå at gå længe uden at spise - EN STOR MORGENMAD - mad igen om formiddagen - EN STOR FROKOST - mad igen om eftermiddagen - EN STOR aftensmad - mad igen inden sengetid - kan du se et mønster? :D

Spis Pasta og ris i store mængder - og fedt er ikke nødvendigvis din fjende - en plade Rittersport i ny og næ kan f.eks. tvinge lidt ekstra kalorier i kroppen.

Flydende kalorier kan desuden være en måde at "nare" kroppen på - de mætner ikke så meget. Drikker du vand, kan du bytte det ud med juice, mælk osv. og på den måde få flere kalorier.

Portionsstørrelserne skal nok også øges - hvis du stille og roligt spiser mere vil du kunne vende maven til at indeholde mere.

Selvfølgelig skal du ikke æde til du får kvalme, men forsøg alligevel og tænk over om du ikke lige kan spise en lille portion mere til aften, osv. Med mindre du er ekstremt aktiv, vil det ikke være så meget du skal spise mere for at øge din vægt.

I den sidste ende er det nok mere et spørgsmål om at være lidt mere bevist om at spise nok.

Link to comment
Share on other sites

De andre har ret!

Fast Legs har nogle gode pointer med hensyn til fødeindtag. Du kan desuden supplere med nogle proteindrikke spredt ud over dagen for at få et større kalorieindtag. Desuden kunne du tage en spk. olivenolie til hvert måltid, samt en spk. tidselsolie eller fiskeolie. Så er får du også dækket dig ind med essentielle fedtsyre. Alt sammen noget som øger kalorieindtaget. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Self. kan man altid bruge kondi, men nogen er jo ligeglade med den :)

I Flezper's tilfælde (hvis han overhovedet dyrker cardio) ville jeg prøve at skrotte det helt for at se, om han så kan tage på (hvis han finder det vigtigere end kondition?). Man må gi' ham, at han vejer lidt lidt :unsure:

Cardio i perioder med muskelopbygning betyder alligevel, at man må spise en god del mere for at opnå et kalorieoverskud. Har man i forvejen bøvl med at klemme mad nok ned, så...

Selv cardio i den form, du nævner, giver en vis efterforbrænding, som trods sin lidne betydning i os andre garanteret godt kan vælte læsset hos en udpræget ectomorf.

Link to comment
Share on other sites

Glemmer vi ikke lige en enkelt ting? Nemlig at spørge Flezper hvor gammel han er. Hvis han er 25 år gammel, så er alle ovenstående råd da glimrende, men hvis han er teenager, så er jeg ikke særligt begejstret for råd om bare at fylde endnu flere kalorier i kroppen.

Jeg har selv været i omtrent samme situation, som Flezper (184 cm høj og 55 kg), og jeg kunne også spise alt hvad det skulle være uden at tage på. Synes jeg da. Men da først jeg var færdig med at vokse i højden begyndte vægten altså at stige. To år efter de nævnte mål var jeg stadig 184 cm høj, men vejede nu 63kg. Uden at have gjort noget særligt for at pumpe vægten op med flødekager og fedtemadder.

Hvis man som teenager opdrager sig selv til at overfylde sig med kalorier for at banke nogle kilo på kroppen for enhver pris, så skal man ikke have den store fantasi for at forestille sig konsekvenserne og de potentielle problemer, når man forlader voksealderen og kalorierne pludselig begynder at sætte sig. ...udtaler en tidligere teenager, som idag er 187 cm og vejer 105 kg. B) )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Bel K, hvor gammel var du da du begyndte "endelig" begyndte at gaine vægt???

Jeg har nemme nøjagtigt samme problem som fyren der har oprettet denne tråd og er virkelig ved at være træt at det :).

Jeg vejer dog lidt mere, 78 kg og 188 høj. Men har efterhånden styrketrænet i 7 år og fylder 24 nu her. Jeg synes virkeligt jeg har PRØVET alt hvad de kloge foreslår:

Jeg spiser næsten så jeg får kvalme hver gang, og jeg har mere eller mindre spist proteinpulver eller weightgainer altid ved siden af kosten. Har læst side op og side ned om de forskellige kropstyper og hvilken slags kost det er bedst at spise. Jeg kan godt se at det eneste der går igen alle steder når man spørg er: "Spis ENDNU mere!". Men det kan da simpelthen ikke passe man skal spise så unaturligt meget hvis du forstår.

Min kammerat som jeg træner med startede selv med at være virkelig tynd, og vi træner et tungt styrketræningsprogram for at opbygge masse. Det er også lykkedes fint for ham, han er gået over til et lidt anderledes program da han ikke behøver mere masse. Jeg er også steget, men kun i styrke, hvor jeg faktisk løfter mere end ham. Jeg bliver dog kun markeret, og får stort set ingen masse STADIGVÆK.

Jeg har altid bare konkluderet at jeg nok stadig var ved at vokse og jeg derfor stadig havde en sindsyg høj forbrændig, men nu er jeg som sagt snart midt i 20´erne. Burde kiloene og ølvommen ikke snart melde sin ankomst???

Link to comment
Share on other sites

Undrer Mods sig ikke over at der bliver oprettet nye medlemmer, for at bumpe 7 år gamle tråde?

Hvis de ikke gør, vil jeg gerne starte en pulje, hvor vi vædder hvor mange vi kan komme op på i løbet af maj! :tongue:

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share