Sukker Feder !


Diddley
 Share

Recommended Posts

Ingen tvivl: Sukker feder

Sukker feder. Det dokumenterer en længe ventet undersøgelse fra ernæringseksperterne Arne Astrup og Anne Raben på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen.

Overvægtige bliver endnu federe, hvis de drikker sodavand med sukker, hvorimod de taber sig, hvis de vælger drikkevarer med kunstige sødestoffer.

I undersøgelsen, som offentliggøres i Ugeskrift for Læger, har medvirket to grupper af overvægtige kvinder og mænd, som i 10 uger indtog en forsøgskost, der enten indeholdt sukker eller kunstige sødemidler. Cirka 70 procent af sukkeret kom fra drikkevarer - resten fra yoghurt, is, marmelade eller grød. Efter 10 uger havde de 21 medlemmer af sukkergruppen taget i gennemsnit 1,6 kilo på, mens de 20 overvægtige i sødestofgruppen havde tabt gennemsnitlig ét kilo. Desuden steg blodtrykket hos sukkergruppen, mens det faldt hos de overvægtige, som fik kunstige sødestoffer.

Undersøgelsen har været undervejs i seks et halvt år, og det har medført stærk kritik af institutleder Arne Astrup. Han er af Venstres sundhedsordfører Jørgen Winther blevet beskyldt for bevidst at tilbageholde undersøgelsens resultater, fordi de kunne komme sukkerproducenten Danisco til skade. Danisco har sammen med Coca-Cola Nordic finansieret en del af undersøgelsen

JP 7/4/2003

Interessant, at det skulle tage 6 år at få fastslået at sukker også indgår i kalorieregnskabet. Kunne de ikke bare have sendt spørgsmålet til MOL ? :lol:

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Har den slags ikke været oppe og vende flere gange.

Først var sukker fedende, så ikke alligevel, og nu er det så igen :confused2: :confused2:

Har man bare en smule basisviden giver det vel sig selv, at ALT kan være fedende hvis det indtages i for store mængder.

Link to comment
Share on other sites

betyder det så at hvis man udskifter rigtig sukker med kunstig sukker så taber mig sig??

Yeah rigth...

Det virker vist kun på de meget overvægtige, hvor bare en lille forandring i kosten kan skabe en positiv resultat.

Mmjaaaah, faktisk kan den lille forskel hurtigt blive større end som så. Så vidt jeg husker indeholder en alm. Cola (33cl) 140 kalorier. Dvs, at hvis man drikker en liter om dagen, og udskifter alm. Cola med Light, så burde man alene af den grund skære et halvt kilo af sin vægt om ugen (alt andet lige).

Det er da værd at tage med.

Personligt drikker jeg stort set aldrig Cola, men når det sker er det altid Light.

Link to comment
Share on other sites

Mmjaaaah, faktisk kan den lille forskel hurtigt blive større end som så. Så vidt jeg husker indeholder en alm. Cola (33cl) 140 kalorier. Dvs, at hvis man drikker en liter om dagen, og udskifter alm. Cola med Light, så burde man alene af den grund skære et halvt kilo af sin vægt om ugen (alt andet lige).

Det er da værd at tage med.

Personligt drikker jeg stort set aldrig Cola, men når det sker er det altid Light.

okay okay...J see your point...

Men hvem drikker 1 l. cola om dagen...det er jo lidt ekstremt ikke

Link to comment
Share on other sites

--->Vitalic

nogle der kan forklare mig hvad forskellen er på de forskellige slags sukker der findes !? jeg tager ½ Faxe kondi med mig når jeg træner og så cell tech efter som jo også er ren sukker, er det forkert ?

For begge drikkes vedkommende er der tale om hurtigt optageligt sukker. Jeg ved ikke om det er du vil have ? Personligt foretrækker jeg vand mens jeg træner. I stedet for sukkerholdige drikke foretrækker jeg også at få kulhydraterne gennem fx. banan.

Hvis du gerne vil have ekstra kalorier kan sukkerholdige drikke være udemærkede, ellers skal du nok holde et vågent øje med dem. Så vidt jeg husker er der 370 kalorier i én portion Celltech.

Mine egne erfaringer med Celltech er også at det er for dyrt ifht. udbyttet. Dybest set er det blot en masse sukker med kreatin. Idéen er at skabe et insulin-spike for at få optaget kreatinen, men det vil jeg mene man kan gøre på andre og biligere måder.

Link to comment
Share on other sites

F.eks. har getbig fremturet med en latterlig artikel med overskriften "Cola light gør dig tykkere".

borset fra overskriften er den vel ikke helt så latterlig igen.

Der står jo at det ikke feder i sig selv, men kan forårsage faldende blodsukker -> øget appetit.

Men hvem drikker 1 l. cola om dagen...det er jo lidt ekstremt ikke

Jeg har også altid været extrem :devil: Prøver dog at skære ned men det er mest af hensyn til tænderne og pengepungen.

Jeg har da været oppe på at drikke omkring 2 liter Cola om dagen dengang jeg trænede capoeira 5 gange om ugen+ det løse(cykling, dans etc.), så gjorde det godt lige at kyle en 2liters ned efter træning.

Light er jeg ikke meget for, det smager som en mellemting mellem en selvdød gnu og Pepsi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kan sige at sukker feder. Hvis man f.eks til aftensmaden drikker cola, så forbrænder man sukkeret først og lagre fedtet fra maden.

....man kan vel højest sige at sukker er indirekte fedende. Jeg tror kroppen skal bruge meget energi til at omdanne sukkeret til fedt og lagre det :unsure:

Med hensyn til cola-light og andre light-produkter så er det en tilvænings-sag at drikke det fordi det ikke smager sødt.... Jeg mener at cola-light smager som noget der er løgn (sprite light er den mest luskede light-drik jeg har smagt :puke2: )

Det kan godt være at cola-light ikke direkte feder, fordi der ikke er noget sukker/protein/fedt eller alkohol i, men jeg har læst (her på MOL !) at det påvirker ens appetit. Hvis man alligevel er på kur og ved hvor meget man må/skal spise, så feder cola-light ikke, men ellers er jeg ikke så sikkert.

Link to comment
Share on other sites

....man kan vel højest sige at sukker er indirekte fedende. Jeg tror kroppen skal bruge meget energi til at omdanne sukkeret til fedt og lagre det
Har du overhovedet læst den artikel omkring De Novo Lipogenese, som Multicoach linkede til ??? Hvis du havde ville du vide at kroppen meget nemt kan omdanne sukker til fedt. Læs de her par quotes:
Kulhydrat (her eksemplificeret ved glukose) kan i alle væv hos mennesker omsættes til pyruvat og lactat. I de fleste væv kan pyruvat tillige oxideres til acetylCoA via pyruvatdehydrogenase eller transamineres til aminosyren alanin. Kulhydrater kan endvidere lagres som glykogen. Normalt oxideres acetylCoA til kuldioxid og vand via tricarboxylsyrecyklus og respirationskæden, men molekylet kan også anvendes til syntese af fedtsyre, typisk palmitat. Fedtsyredannelse fra acetylCoA betegnes de novo-lipogenese.
Målinger på menneskelever har vist en ACC-aktivitet, der svarer til en palmitatproduktion på 15-20 g pr. dag hos et normalt menneske (70 kg). I det perifere fedtvæv er aktiviteten målt til en tilsvarende palmitatdannelse, altså 15-20 g pr. dag
Der er således god grund til at antage, at der hos i øvrigt normale mennesker sker signifikant lipogenese fra kulhydratkulstof i en situation, hvor kulhydratindtagelse i kalorier overstiger behovet.
Det har ofte været anført, at det at omdanne kulhydrat til fedt er en »energimæssig dyr« proces, og at lipogenese derfor ville give anledning til »ekstra« forbrænding. Dette ræsonnement bygger på en misforståelse. Det er rigtigt, at organismens måde at omdanne glukose til palmitat på indebærer, at kun ca. 77% af energien i den omsatte kulhydrat bliver til fedt. Men da den samlede energiomsætning som nævnt ovenfor ikke øges i forbindelse med lipogenetisk aktivitet, betyder dette »tab« blot, at en del af organismens normale energiforbrug nu bliver dækket af den til lipogenesen obligatorisk koblede glukoseoxidation

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nå men jeg kan osse sagtens tylle en liter light ned, hvis det ikke at sødestofferne giver en rædselsfuld bismag. Desuden har jeg læst at cardiotræning efterfulgt af cola er rigtig skrap mod knogler og vitaminbeholdning, så en grund til varsomhed.

Sødestoffer feder sikkert ikke på samme måde som sukker, man skal bare være opmærksom på hvilke stoffer vi taler om. Der er nogle (Jeg kan desværre ikke lige huske navnene) der lynhurtigt omdannes til alminelige kulhydrater i kroppen, og så hjælper det jo lige fedt. Man kan altså aldrig vide sig for sikker på noget.

Alle ved for øvrigt at vand i rigelige mængder slanker, så hvorfor ikke bare ungå al cola (pudser glorien) og drikke vand hvis man endelig skal tabe sig. Meget nem løsning..

Link to comment
Share on other sites

Sødestoffer feder sikkert ikke på samme måde som sukker, man skal bare være opmærksom på hvilke stoffer vi taler om. Der er nogle (Jeg kan desværre ikke lige huske navnene) der lynhurtigt omdannes til alminelige kulhydrater i kroppen, og så hjælper det jo lige fedt.

Nu er ideen med cola light jo, at den kun indeholder 1kalorie ca 100ml (eller noget i den dur), og i den størrelsesorden så er det vel (næsten) ligegyldigt, hvad den kan omdannes til. ;)

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ellers at dette forum var beregnet til at gå dybere i marginalerne..

Nu snakkede jeg jo ikke om calorieindholdet i en colalight....

Jeg hentydede til værdien af sødestoffer og vil gerne lige indskyde herfra:

Sorbitol og frugtose hører som sødestoffer ind under kategorien sukkerlignende stoffer og omdannes ærligt og redeligt til energigivende sukker i kroppen, hvilket har indvirkning på blodsukker og stofskifte, hvilket kan have betydning når man vil ændre vægt.

Jeg ved godt at de fleste vare i danmark er deklarerede, så man kan se energiindholdet, men HVIS nu det ikke er, kunne man jo foranlediges til at tro at ordet sukkerfri var ensbetydende med ingen "risico".

Men ikke mere trommerum i det, det har nok ikke rigtig nogen betydning i det store og hele...... og i bund óg grund er det nok ikke det jeg er stærkest i.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl: Sukker feder

Sukker feder. Det dokumenterer en længe ventet undersøgelse fra ernæringseksperterne Arne Astrup og Anne Raben på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen.

Overvægtige bliver endnu federe, hvis de drikker sodavand med sukker, hvorimod de taber sig, hvis de vælger drikkevarer med kunstige sødestoffer.

I undersøgelsen, som offentliggøres i Ugeskrift for Læger, har medvirket to grupper af overvægtige kvinder og mænd, som i 10 uger indtog en forsøgskost, der enten indeholdt sukker eller kunstige sødemidler. Cirka 70 procent af sukkeret kom fra drikkevarer - resten fra yoghurt, is, marmelade eller grød. Efter 10 uger havde de 21 medlemmer af sukkergruppen taget i gennemsnit 1,6 kilo på, mens de 20 overvægtige i sødestofgruppen havde tabt gennemsnitlig ét kilo. Desuden steg blodtrykket hos sukkergruppen, mens det faldt hos de overvægtige, som fik kunstige sødestoffer.

Undersøgelsen har været undervejs i seks et halvt år, og det har medført stærk kritik af institutleder Arne Astrup. Han er af Venstres sundhedsordfører Jørgen Winther blevet beskyldt for bevidst at tilbageholde undersøgelsens resultater, fordi de kunne komme sukkerproducenten Danisco til skade. Danisco har sammen med Coca-Cola Nordic finansieret en del af undersøgelsen

JP 7/4/2003

Interessant, at det skulle tage 6 år at få fastslået at sukker også indgår i kalorieregnskabet. Kunne de ikke bare have sendt spørgsmålet til MOL ? :lol:

Arne Astrup er og forbliver en af de største fjolser her i danmark, bloody nar! :angry:

Link to comment
Share on other sites

SUKKER FEDER ! Ja selvfølgelig gør det det. I virkeligheden er det meget enkelt:

Indtager du mere energi end du forbrænder over en uge, måned, år= tager du på

Indtager du den energi mængde du forbrænder over en uge, måned, år =stabil kropsvægt

Indtager du mindre energi end du forbrænder over en uge, måned, år=vægt tab

Kroppen vil altid lagre et energi overskud til "dårligere" tider (læs:mangel på mad). Vi lever jo trods alt stadig i stenaldermandenskrop. Kroppen er fra naturens side skabt til overlevelse, hvilket også gør at kroppen respondere på den træning vi udsætter den for.

PS

M.h.t cola light så tror jeg ikke det feder nævnværdigt (lavt kcal indhold) men jeg vil være betænkelig med at indtage alle de tilsætningsstoffer. DRIK VAND

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share