Energidrikke


Scholes
 Share

Recommended Posts

Halløj igen

I forbindelse med marathongennemførelse formoder jeg at en vis væskeindtagelse må være fornuftig, men hvad og hvor meget skal der drikkes inden og under løb? Og er det fornuftigt at drikke energidrikke eller er vand tilstrækkeligt?

Mvh

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Hydreringstilstanden er uhyrer vigtig i marathon. Drik rigeligt før, under og efter løbet. En god indikator for din hydreringstilstand er din urin. Er den gulig har du ikke drukket nok. Er den derimod klar (som vand) så er du i en god hydreringstilstand.

I selve løbet bør du drikke ved hvert væske depot. Også de første selv om du ikke er tørstig. Giv dig tid til det. Det kan betale sig. Er du først tørstig er det for sent. SÅ drik før du bliver tørstig.

Mht til kulhydrater er dette også at anbefale under løbet, men det vigtige er at indtage masser i dagene før løbet, særlig af de komplekse kulhydrater. Får du problemer under løbet med maven, så hold igen med kulhydraterne og drik rent vand. En god tommelfingerregel mht. til kulhydrater syntes jeg er 1 g. pr. kg kropsvægt i timen under konkurrencen. Det kan selvfølgelig være svært i et marathonløb hvor man ikke har mulighed for at medbring sit eget kulhydrat. Men igen spis før du bliver "sulten"

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige kulhydrat faq: link

citat derfra:

Simple og komplekse kulhydrater:

Simple kulhydrater (mono- og disakkarider), eller komplekse (polysakkerider).

Jo mere simpelt et kulhydrat er opbygget, jo hurtigere bliver det nedbrudt og optaget i kroppen. Det skyldes, at kulhydrater optages fra tarmen som monosakkarider. Monosakkeriderne optages direkte, og disakkeriderne nedbrydes i et enkelt trin af enzymer i tarmen. Polysakkerider nedbrydes af enzymer i munden til kortere kæder og derefter i flere trin til monosakkerider i tarmen.

Dermed har man benævnt de simple kulhydrater som "hurtige" og de komplekse som "langsomme", da det rent biokemisk må tage længere tid at nedbryde og optage komplekse kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med KBH marathon sidste år drak jeg:

1,5 liter vand 30 min før løbet

½ liter ved hvert væskedepot, for hver 4-5 km = ca. 4 liter

1-2 liter lige efter løbet

Alt i alt ca. 6-7 liter vand

.... Og jeg skulle ikke pisse før en gang om aftenen!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi kun snakke om selve løbet, altså hvor meget man skal drikke for at få den optimale tid, og udlader at tænke på at komme sig hurtigt efter løbet. Skal man huske at tænke på mavetømning.

De fleste kan kun optage 1L. / time - med optimal opløsning af kulhydrater/salte.

Dvs. at hvis du har drukket 1½ L. 30 min. før og 4 L. under løbet, har du med stor sandsynlighed løbet med en del unødig væske i sækken ;) (med mindre du løb på 5 timer)

Link to comment
Share on other sites

Hvad forstås ved komplekse kulhydrater, kan du give eksempler?
Jeg mener, det er dem med et højt GI. Det kan f.eks. være brune ris og vilde ris..

Komplekse kulhydrater har en lav værdi på GI.

Ikke for at disse Sokr@tez, men MOL og dets brugere er langt bedre tjent med at vi nøjes med at svare på de spørgsmål vi rent faktisk ved noget om ;)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

ok sorry. Jeg indrømmer, at det gik for stærkt med det indlæg, men vi har vel alle lov at tage fejl, og så er det jo godt, at du er vågen.

Men eksemplerne er gode nok, selvom man måske nærmere kan betragte dem som et mellem GI.

Den vågne læser ville nok også have opdaget min fejl ved at læse mit link til kulhydrat FAQ.

Men det er ok, - min fejl, it will never happen again :retard:

Link to comment
Share on other sites

En god ide kan være at indtage "energy-gels" under et marathonløb. Du slipper for at indtage en tilfældig energidrik som du hverken kender indhold eller opløsning af. I stedet kan du nøjes med alm. vand og så supplere med disse gels undervejs.

Hvis du vælger at drikke den energidrik der tilbydes, så find ud af hvad det er og om det er noget du får maveproblemer af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share