Protein FAQ


DaDane
 Share

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er et virkelig godt stykke arbejde, du har lavet DaDane. Det har faktisk allerede afklaret et spørgsmål, som jeg har spekuleret på i meget lang tid. Nemlig hvorfor i alverden det anbefales at indtage protein lige omkring træningen (f. eks. i Window of Opportunity), når nu det tager adskillige timer for protein at blive optaget i kroppen i en brugelig form. Her kom svaret åbenbart i artiklen fra Netfyssen.dk.

Du skriver, at der er stor forskel på anbefalingerne. Nu ved jeg ikke, hvilke kilder som anerkendes til denne FAQ, men hvis Max-OT kommer ind under acceptable kilder, så anbefaler de faktisk dobbelt så meget protein som de citerede kilder. Her er et citat fra Max-OT Nutrition Basics:

"When trying to gain muscle mass you never want to go below 2 grams of protein per pound of bodyweight per day."

Altså ikke to gram pr. kilo, men to gram pr. pund kropsvægt. Jeg kan desværre ikke lave et link til dette citat, da det er fra Max-OT's træningsprogram, som man skal tilmelde sig for at kunne læse.

P. S. For dem, som ikke allerede ved det, skulle jeg måske lige tilføje, at Max-OT er et træningsprogram udarbejdet af AST-Sports Science. Det er et amerikansk firma, som producerer alle mulige kosttilskud, så deres råd omkring hvad man bør spise skal tages med et naturligt gran salt. Max-OT programmet (som også indeholder kostråd) er dog almindeligvis anerkendt som et udmærket træningsprogram. Ikke det bedste, men "godt nok".

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Du skriver, at der er stor forskel på anbefalingerne. Nu ved jeg ikke, hvilke kilder som anerkendes til denne FAQ, men hvis Max-OT kommer ind under acceptable kilder, så anbefaler de faktisk dobbelt så meget protein som de citerede kilder. Her er et citat fra Max-OT Nutrition Basics:

Det ved jeg heller ikke. Jeg er faktisk ikke ernæringsekspert - men jeg har søgt en del, - både på MOl og udenfor.

Jeg håber der kommer en eller anden form for konsensus her på boardet - så jeg kan pille de ting fra som måske ikke rigtigt er rigtigt alligevel. - Eller måske blot lægge dem i kategorien "der er også nogen der mener..."

Link to comment
Share on other sites

Det ser rigtig godt ud Dadane. Jeg har foresten et link til emnet proteintyper: Hurtige og langsome proteiner!

Desuden har jeg lige slået op i Michael Colgans Optimum Sports Nutrition og fandt følgende: Vedhæftet revideret skema til proteinindtag.

Beskrivelse af de 3 kategorier:

Kategori 1.

Er for sportsgrene, som kræver styrke først, så hurtighed og derefter udholdenhed.

Kategori 2.

Denne kategori er for sportsgrene som kræver hurtighed først, så styrke og derefter udholdenhed

Kategori 3.

Denne kategori er for sportsgrene, hvor det primært er udholdenhed, som er den dominerede faktor. Heriblandt indgår: mellem og langdistanceløb, triathlon, langrend og cykling.

Proteinskema.doc

Link to comment
Share on other sites

Det er netop "tråde" som denne der skal for MOL tilbage på rette spor...

Dejligt at se når folk tager Initiativ til trænings relaterende debatter ;)

Hessel:

Når jeg får lidt mere tid skal jeg nok lave endnu et skema om proteinkilder. Jeg har nogle gode referencer fra Optimum Sports Nutrition.  Håber det er noget som kan bruges! Endnu engang et godt initiativ!  

Glæder mig Hessel.

vh. Nick

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til vegetabilske proteiner herunder Soya:

"A commen myth that needs deep byrial is that plant proteins are incomple. McCanse and Widdowson confirms our own test at the Colgan Institute that all common grains, nuts, seeds, and legumes contain all the essential amino acids"

Ref: Holland B, et al. eds. McCance & Widdowson's Composition of Foods Fith Edition. Cambrige: The Royal Society of Chemestry, 1991.

Endvidere: "Grains tend to be low in Tryptophan and lysine while legumes are high. But if you combine plants foods in the diet, your gets sufficient of each amino acid to maintain health"

Endvidere en vigtig pointe: "Another myth needing burial is that you have to combine plant proteins at the same meal. Nature made the human body a lot clevere than that...."

Ref: Young VR, Pellet PL. Protein intake and recuierements with reference to diet and health. Am. J. Clin Nutr. 1987:45:1223-1343

Vegetarian diets. Position paper of the American Dietetic Association. J Am Dietet Assoc. 1988:88:351-355

Ønsker man at supplere sin diet med Soya protein bør man vælge Supro idet det er klart det bedste og desuden smager det rimeligt og er let at blande op.

Her er et link om Soyas sundhedsmæssige egenskaber: LINK

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

"Jeg har nogle gode referencer fra Optimum Sports Nutrition. " - hmmm hvad har det lige med sagen at gøre??  

Den har det med det at gøre at referencerne fra Optimum Sports Nutrition har baggrund i et skema som jeg lige skal have oversat inden jeg oploader det, men selvfølgelig hvis det ikke har interrese gider jeg ikke bruge tid og kræfter på det. :(

Link to comment
Share on other sites

DaDane hvis dette er standarden for kommende FAQs så er vi godt kørende. :)

Endvidere synes jeg din "der er dog nogen der mener...." er lækker. Herved fjerner man en god del af de forkert opfattede Sandheder (med stort s) som oftest forkert forbindes med FAQs. Vil lige læse din FAQ helt nøje igennem inden at jeg kommenterer den yderligere.

Lækkert arbejde DaDane. :) :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Dadane. Ganske udemærket FAQ

Jeg er dog ikke super glad for den ikke-eksisterende henvisning angående de max 21g protein pr. måltid. Jeg tror dog der er en god grund til at Jorgen Bodholdt ikke postede den....................

Så vidt jeg ved findes der nemlig INGEN studier der viser noget med 21g (eller 30g - som plejer at være det magiske opfundne antal gram protein man kan optage pr. måtid)

Det er bare en gammel myte som nægter at uddø

vh Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg undrede mig også over de 21g protein. For det lyder i mine ører som alt for lidt.

Det hænger jo heller ikke sammen med proteinanbefalingerne med feks 2,2g pr kg fedtfri kropsvægt da nogle Mol'ere så skulle behøve op til 9 måltider pr dag for at dække deres proteinbehov. Så jeg er enig med Anders i at det lyder som en gammel skrøne, som måske ikke burde være med i FAQ'en.

Men ellers godt arbejde og et godt initiativ, som nok vil svare på en masse newbie-spørgsmål.

Hvor er det i øvrigt meningen, at FAQ'erne skal ligge? som pinned i de respektive tråde, direkte på forsiden eller i deres eget FAQ-forum?

(Det var i øvrigt indlæg nr 500 :banana:)

Link to comment
Share on other sites

Kulhydrat er brændstof og meget vigtigt, men protein er måske næsten endnu vigtigere

Den sætning bryder jeg mig til gengæld ikke om. For det første fordi du ikke kan sige, at protein er vigtigere end kulhydrat - eller omvendt! Derudover bliver der brugt "måske" og "næsten" - hvilket virkelig gør, at påstanden virker noget selvopfundet. Hvilket den som nævnt også er! Det bør en FAQ ikke indeholde.

Ellers ser det ok ud... har dog ikke nærlæst den endnu!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share