Protein FAQ


DaDane
 Share

Recommended Posts

Protein FAQ:

Rev. 1.02a - sidst rettet 20030402 19:40

Hvad er protein?

Protein er byggesten for kroppen, men også et energigivende næringsstof.

Protein er opbygget af aminosyrer, af hvilke der er 20. De 9 af dem er esentielle, det vil sige dem kan kroppen ikke selv producere. De øvrige 11 kan kroppen producere, men kun ud fra de øvrige. Så det er både vigtigt at få nok aminosyre og af den rigtige type. Det sidste er dog sjældent et problem. Kroppen deler proteinet op i disse aminosyrer før det optages. De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Hvis kroppen alligevel skiller proteinet af i aminosyrer kan jeg så ikke bare spise dem?

Jo det kan man godt. Her er så en diskussion af aminosyre i stedet for proteiner.

Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 4 kcal=17 KJ pr. gram

Hvor stort proteinbehov har vi?

Det er et rigtigt godt spørgsmål! Der er stor forskel på anbefalingen - og det er nok også det spørgsmål som der er flest meninger om, og størst spredning i.

Men med omkring 2 gram pr. kilo hvis du træner styrkeløft og/eller BB 3-4 gange om ugen går du ikke helt galt i byen (kardiofolket kan nok nøjes med 1,8 gram pr. kilo). Se denne tråd

Hvor meget skal jeg spise af gangen?

Kroppen kan ikke bare optage en stor portion protein på en gang. Det er vigtigt at det er den rigtige type protein - og at det kommer på det rigtige tidspunkt. En ting man ofte hører er at kroppen kun kan optage omkring 30 gram protein pr. måltid. Der er ikke rigtigt noget der tyder på at det er korrekt. Der er dog grund til at tro at kroppen har svært ved at optage store mængder protein effektivt i et enkelt måltid.

Crawdaddy henvisning til en artikel i Flex som siger at man kan træne sig op til at optage meget store mængder. Claus B har senere henvist til en undersøgelse der viser at det endda er gavnligt at indtage et enkelt meget proteinrigt måltid (80% af hele dagstilførslen).

Hvornår skal måltiderne ligge?

De skulle gerne ligge sådan at kroppen ikke på noget tidspunkt kommer til at mangle protein. Det vil sige

  • Umiddelbart efter træning (hvor behovet er stort)
  • Umiddelbart før sengetid (hvor der går længe inden næste måltid)
  • Iøvrigt jævnt fordelt (husk de 6 måltider i løbet af dagen - og få proteiner i dem alle)

Skal jeg spise min protein gennem fødevarer eller som kosttilskud?

Der er ingen grund til at mene at det er bedre at få kosttilskud end rigtig mad, - heller ikke når det gælder proteiner. Men det kan måske gøre det nemmere at få proteinerne på de rigtige tidspunkter - og i tilstrækkelig mængde.

Se evt. tilskud eller ej og nødvendigheden af tilskud?

Hvilke fødevarer indeholder meget protein

Fødevarer med højt proteinindhold:

Tallene i parentes er: (g Prot /g Kulh /g Fedt) - alle pr. 100 gram

Sejfilet (19,3 / 0 / 0,3) = 96,6% af energien kommer fra protein

Frølår (16,4 / 0 / 0,3) = 96%

Torsk (18,9 / 0 / 0,6) = 93,3%

Tund i vand (25,2 / 0 / 1) = 91,8%

Proteinpulver (80 / 4 / 1,5) = 91,6% (Det mærke jeg bruger (Viking), de andre er nok så nogenlunde ligesådan)

Rødfisk (19,4 / 0 / 0,9) = 90,5%

Æggehvide (10 / 1,2 / 0) = 89,3%

Søtunge (18,7 / 0 / 1,1) = 88,3%

Gedde (19 / 0 / 1,2) = 87,6%

Krebs (14,6 / 1,2 / 0,5) = 86,3%

Aborre (18,1 / 0 / 1,3) = 86,1%

Kyllingebryst (fra den grønne slagter) (19 / 1 / 1) = 85,4%

Generelt er fedtfattig kød godt - især fra fisk og fjerkræ.

Bemærk iøvrigt er proteinpulver kun har 91,6% af energien fra protein - Frølår og sejfilet har over 96%

Hvilke typer protein findes der?

I træningssammenhæng tales især om 3 typer, det er: Valle, Kasein og Soya

Hvad er Valle protein?

Valle protein er det protein der oftest sælges som proteintilskud. Det er et overskudsprodukt fra osteproduktion. Det fine ved Valleprotein er at det optages meget hurtigt. Det gør det optimalt til brug umiddelbart efter træning f.eks. Valle protein optages i løbet af omkring 30 minutter hvor kød og mælk tager op til 2 timer.

Hvad er Kasein?

Kasein er også udvundet af mælk, - men i modsætning til valle optages det en del langsommere. Det gør det optimalt når der går lang tid inden næste måltid, umiddelbart før sengetid f.eks.

Hvad er Soya protein

Soya protein er i modsætning til de to ovennævnte proteintyper udvundet af planter og ikke fra mælk. Soya i sig selv indeholder meget store mængder fedt, men normalt sælges Soyaproteinerne affedtet. Soyaprotein har ry for at smage ganske frygteligt, og det er nok hovedårsagen til at det ikke er det foretrukne proteintilskud.

Her er en diskussion af soya protein. Det er et af de mest udskældte proteintyper, - dels fordi det er af en dårlig "kvalitet" (det uddybes i tråden hvad det dækker over) og dels fordi de fleste finder smagen mindre heldig.

Her står mere om soya protein - og kvalitet

Kan jeg spise for meget protein?

Ja det kan man godt. Hvis du spiser for meget protein vil kroppen omsætte dette til energi (som i sidste instant kunne blive til fedtdepoter). Proteinomsætningen er dog en smule sværere for kroppen, og kræver dermed mere energi. Så det feder ikke så meget som kulhydrat, men det feder.

Hvis man har dårlige nyrer kan for meget protein også stresse disse yderligere. Der er intet der tyder på at det er et problem for raske mennekser.

Nøeh som regel er der ikke noget farligt ved proteinpulver - men da protein ikke kan lagres i kroppen vil det ved store doser belaste leveren/nyreren ved nedbrydning. Grunden til dette findes i at protein består af kvælstof (N) og amin, og kvælstof er i højeste grad belastende for leveren. Belastningen ved nyrene opstår ved udskillesen af urinstof efter endt nedbrydning fra leveren.<p>At dette måske kan være farligt foreligger der undersøgelser der både be- og afkræfter - men ikke desto mindre sætter en (stor) overdosis protein nyrene og leveren på overarbejde.<p>En anden hypotese lyder at den store optagelse af protein i blodbanen øger calciumudvaskelsen i blodet for derefter at øge blod pH.<p>Ikke desto mindre er det under normale omstændigheder <b> overhovedet ikke farligt at indtage proteinpulver </b> så gå du bare i gang.<p>Whey (valle) eller kasein er det bedste protein at indtage mht. til styrketræning men soja-protein har IMO et bedre pris/ydelsesforhold.<p>Med Venlig Hilsen

Fra: Denne tråd

Alle de undersøgelser som jeg har set, som underbygger at et stort protein indtag skulle være skadeligt for nyrene, er lavet på patienter som i FORVEJEN har dårlige nyre. Så meget tyder på at HAR man dårlige nyre, så vil det stresse dem mere end godt er hvis man indtager store mængder protein. Men at et stort indtag ligefrem skulle kunne give dårlige nyre, har jeg ikke set nogen undersøgelser som viser.

Thomas

Fra: denne tråd

1) Er for meget protein farligt:

Svar: Ja, hvis man har syge nyrer. Nej, hvis man er sund og rask.

"We now have evidence to suggest that, in individuals with kidney disease there is some reason to suspect a high protein intake could be potentially detrimental," says study author Dr. Eric L. Knight, a researcher at Brigham and Women's Hospital and Massachusetts General Hospital in Boston. "Based on this study, I would say in individuals with normal kidney function, we have no reason to believe that a relatively high protein intake has a harmful effect on the kidneys."

Link: HealthWorld Online

Har i nogle gode ideer til proteinindtag efter træning

Vores egen Morten Z foreslår en halv liter skummetmælkskakao umiddelbart efter træning.

Proteiner nedbrydes ikke i vand og mælk (i modsætning til kreatin), - så det er muligt at lave sin shake i forvejen, - og gemme den i køleskabet (eller måske endda sportstasken). Der er naturligvis også andre måder at tage protein med på job m.m.

Har i nogle gode shakeopskrifter

Der er også venlige mennesker her på MOl som har givet Shake opskrifter her og her.

Hvilke aminosyrer er det som er essentielle?

Det er: Histidin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Phenylalanin, Threonin, Tryptophan og Valin

Hvad bør jeg ellers vide?

Nogle oplever bumser som måske skyldes protein indtag

Valleprotein og mælkeallergi

Diskussion af BV værdier

Mere om chemical score og BV værdier

Valleprotein skidt før sengetid, mælk og kød samt casein godt

Database over aminosyre sammensætning m.m. (gram protein, fedt, kulhydrat, energi, vitaminer, lipider, mineraler)

Diskussion af hurtige og langsomme proteiner

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PS: Gå lige dine links igennem det er ikke alle der virker, eller linker det rigtig sted hen!  ;)

Øh - hvilke er det du er utilfreds med?

PPS: Så er jeg selv blive inspireret og gået igang med at lave en FAQ over kulhydrater!

Cool

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt lækkert arbejde :a-okhand:

Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 1 kcal=4,2 KJ pr. gram

Her er vist indsneget sig en skrivefejl. Der er 4 kcal (17 KJ) pr. gram protein.

Link to comment
Share on other sites

Proteinrige vegatabilske fødevarer (listen er på ingen måde komplet - yderligere indslag modtages gerne!)

Champignon (konserves) 3,9 3,1 0,1 (gram protein, kulhydrat, fedt pr. 100 gram) = 52,5 E% fra protein

Champignon (rå) 2,7 3,3 0,3 = 40,5%

Broccoli (rå) 5,3 6,5 0,6 = 40,3%

Blomkål (rå) 2,5 4,7 0,4 = 30,9%

Ærter (dybfrost) 5,9 12,7 0,7 = 29,3% (Jeg har en pose dybfrost ærter der påstår 6 7 <1 = ~40-50%!!!)

Ærter (rå) 5,9 12,7 0,7 = 29,3%

Iceberg salat 1,0 2,1 0,2 = 28,2%

Flåede tomater (Eldorado) 0,9 2,4 0,2 = 24%

Agurk (rå) 0,7 2,1 0,1 = 23,2%

Resten i min tabel har under 20%

(Jeg vil få denne liste inkoorpereret i FAQ'en ved lejlighed.)

Blomkål har faktisk en perfekt sammensætning til efter træning - så bare æd 1 kg blomkål :tongue::devil: - Det giver 25 gram protein, 47 gram kulhydrat og 4 gram fedt. Hvis du har trænet igennem kan det godt blive nødvendigt med 1½ kg :retard:

Alternativt kan du nøjes med 700 gram broccoli (37 gram prot, 45 gram kulhydrat, 4,2 gram fedt)

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor stort proteinbehov har vi?

Det er et rigtigt godt spørgsmål! Der er stor forskel på anbefalingen - og det er nok også det spørgsmål som der er flest meninger om, og størst spredning i.

Men med omkring 2 gram pr. kilo hvis du træner styrkeløft og/eller BB 3-4 gange om ugen går du ikke helt galt i byen (kardiofolket kan nok nøjes med 1,8 gram pr. kilo ). Se denne tråd

De fleste MOLboere ved formetlig godt, at der her menes X g pr. kg kropsvægt , men det burde fremgå helt tydeligt af hensyn til dem som ikke ved bedre - og det er vel især dem der har brug for FAQ'en ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste MOLboere ved formetlig godt, at der her menes X g pr. kg kropsvægt , men det burde fremgå helt tydeligt af hensyn til dem som ikke ved bedre - og det er vel især dem der har brug for FAQ'en

Enig - og måske man burde skrive pr. LBM. Fedt har, mig bekendt, ikke noget at bruge protein til!

Link to comment
Share on other sites

Hmm - så tror jeg Valdemar har ret.

Der er nemlig to forskellige måder at angive det på - og begge bliver brugt i min FAQ. En del af indtagene er eksplicit pr. kg. fedtfri kropsmasse - og de øvrige er (implicit) pr. kg. kropsmasse.

Jeg skal nok få det ændret.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor man på engelsk siger "lean body weight"

Det er ikke kropsvægten helt uden fedt der henvises til. Ej heller er det den konkrete vægt med x antal kg fedt der henvises til.

Derimod er det den vægt du - hvis du er et gennemsnitligt kropsygget menneske - ville veje, hvis du var "normalvægtig".

Det er ud fra dette tal du siger 2-2,5 g protein/kgs kropsvægt/dag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Protein FAQ:

Rev. 1.05 - sidst rettet 20030710

Hvad er protein?

Protein er byggesten for kroppen, men også et energigivende næringsstof.

Protein er opbygget af aminosyrer, af hvilke der er 20. De 9 af dem er esentielle, det vil sige dem kan kroppen ikke selv producere. De øvrige 11 kan kroppen producere, men kun ud fra de øvrige. Så det er både vigtigt at få nok aminosyre og af den rigtige type. Det sidste er dog sjældent et problem. Kroppen deler proteinet op i disse aminosyrer før det optages. De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Hvis kroppen alligevel skiller proteinet af i aminosyrer kan jeg så ikke bare spise dem?

Jo det kan man godt. Her er så en diskussion af aminosyre i stedet for proteiner.

Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 4 kcal=17 KJ pr. gram. Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til energi, så en relativt stor del (måske omkring 20%) af de 17 KJ bruges til at omdanne proteinet til energi. Så det feder ikke helt så meget som kulhydrat.

Hvor stort proteinbehov har vi?

Det er et rigtigt godt spørgsmål! Der er stor forskel på anbefalingen - og det er nok også det spørgsmål som der er flest meninger om, og størst spredning i.

Men med omkring 2 gram pr. kilo hvis du træner styrkeløft og/eller BB 3-4 gange om ugen går du ikke helt galt i byen (kardiofolket kan nok nøjes med 1,8 gram pr. kilo). Se denne tråd

Under træningsfrie perioder (f.eks. S.D. i HST) er det o.k. at skære proteinindtaget ned til 1-1½ gram pr. kilo (Bemærk dog at det er en dårlig ide at cutte i denne periode da muskelmassen forsvinder særdeles nemt her). - Se evt. denne og denne tråd.

Hvor meget skal jeg spise af gangen?

Kroppen kan ikke bare optage en stor portion protein på en gang. Det er vigtigt at det er den rigtige type protein - og at det kommer på det rigtige tidspunkt. En ting man ofte hører er at kroppen kun kan optage omkring 30 gram protein pr. måltid. Der er ikke rigtigt noget der tyder på at det er korrekt. Der er dog grund til at tro at kroppen har svært ved at optage store mængder protein effektivt i et enkelt måltid.

Crawdaddy henvisning til en artikel i Flex som siger at man kan træne sig op til at optage meget store mængder. Claus B har senere henvist til en undersøgelse der viser at det endda er gavnligt at indtage et enkelt meget proteinrigt måltid (80% af hele dagstilførslen).

Hvornår skal måltiderne ligge?

De skulle gerne ligge sådan at kroppen ikke på noget tidspunkt kommer til at mangle protein. Det vil sige

  • Umiddelbart efter træning (hvor behovet er stort)
  • Umiddelbart før sengetid (hvor der går længe inden næste måltid)
  • Iøvrigt jævnt fordelt (husk de 6 måltider i løbet af dagen - og få proteiner i dem alle)

Skal jeg spise min protein gennem fødevarer eller som kosttilskud?

Der er ingen grund til at mene at det er bedre at få kosttilskud end rigtig mad, - heller ikke når det gælder proteiner. Men det kan måske gøre det nemmere at få proteinerne på de rigtige tidspunkter - og i tilstrækkelig mængde.

Se evt. tilskud eller ej og nødvendigheden af tilskud?

Hvilke fødevarer indeholder meget protein

Fødevarer med højt proteinindhold:

Tallene i parentes er: (g Prot /g Kulh /g Fedt) - alle pr. 100 gram

Sejfilet (19,3 / 0 / 0,3) = 96,6% af energien kommer fra protein

Frølår (16,4 / 0 / 0,3) = 96%

Torsk (18,9 / 0 / 0,6) = 93,3%

Tund i vand (25,2 / 0 / 1) = 91,8%

Proteinpulver (80 / 4 / 1,5) = 91,6% (Det mærke jeg bruger (Viking), de andre er nok så nogenlunde ligesådan)

Rødfisk (19,4 / 0 / 0,9) = 90,5%

Æggehvide (10 / 1,2 / 0) = 89,3%

Søtunge (18,7 / 0 / 1,1) = 88,3%

Gedde (19 / 0 / 1,2) = 87,6%

Krebs (14,6 / 1,2 / 0,5) = 86,3%

Aborre (18,1 / 0 / 1,3) = 86,1%

Kyllingebryst (fra den grønne slagter) (19 / 1 / 1) = 85,4%

Af vegatabilske fødevarer kan nævnes:

Champignon (konserves) (3,9/3,1/0,1) = 52,5%

Champignon (rå) (2,7/3,3/0,3) = 40,5%

Broccoli (rå) (5,3/6,5/0,6) = 40,3%

Blomkål (rå) (2,5/4,7/0,4) = 30,9%

Ærter (dybfrost) (5,9/12,7/0,7) = 29,3% (Jeg har en pose dybfrost ærter der påstår 6 7 <1 = ~40-50%!!!)

Ærter (rå) (5,9/12,7/0,7) = 29,3%

Iceberg salat (1,0/2,1/0,2) = 28,2%

Flåede tomater (Eldorado) (0,9/2,4/0,2) = 24%

Agurk (rå) (0,7/2,1/0,1) = 23,2%

Generelt er fedtfattig kød godt - især fra fisk og fjerkræ.

Bemærk iøvrigt er proteinpulver kun har 91,6% af energien fra protein - Frølår og sejfilet har over 96%

Hvilke typer protein findes der?

I træningssammenhæng tales især om 3 typer, det er: Valle, Kasein og Soya

Hvad er Valle protein?

Valle protein er det protein der oftest sælges som proteintilskud. Det er et overskudsprodukt fra osteproduktion. Det fine ved Valleprotein er at det optages meget hurtigt. Det gør det optimalt til brug umiddelbart efter træning f.eks. Valle protein optages i løbet af omkring 30 minutter hvor kød og mælk tager op til 2 timer.

Hvad er Kasein?

Kasein er også udvundet af mælk, - men i modsætning til valle optages det en del langsommere. Det gør det optimalt når der går lang tid inden næste måltid, umiddelbart før sengetid f.eks.

Hvad er Soya protein

Soya protein er i modsætning til de to ovennævnte proteintyper udvundet af planter og ikke fra mælk. Soya i sig selv indeholder meget store mængder fedt, men normalt sælges Soyaproteinerne affedtet. Soyaprotein har ry for at smage ganske frygteligt, og det er nok hovedårsagen til at det ikke er det foretrukne proteintilskud.

Her er en diskussion af soya protein. Det er et af de mest udskældte proteintyper, - dels fordi det er af en dårlig "kvalitet" (det uddybes i tråden hvad det dækker over) og dels fordi de fleste finder smagen mindre heldig.

Her står mere om soya protein - og kvalitet

Kan jeg spise for meget protein?

Ja det kan man godt. Hvis du spiser for meget protein vil kroppen omsætte dette til energi (som i sidste instant kunne blive til fedtdepoter). Proteinomsætningen er dog en smule sværere for kroppen, og kræver dermed mere energi. Så det feder ikke så meget som kulhydrat, men det feder.

Hvis man har dårlige nyrer kan for meget protein også stresse disse yderligere. Der er intet der tyder på at det er et problem for raske mennekser.

Nøeh som regel er der ikke noget farligt ved proteinpulver - men da protein ikke kan lagres i kroppen vil det ved store doser belaste leveren/nyreren ved nedbrydning. Grunden til dette findes i at protein består af kvælstof (N) og amin, og kvælstof er i højeste grad belastende for leveren. Belastningen ved nyrene opstår ved udskillesen af urinstof efter endt nedbrydning fra leveren.<p>At dette måske kan være farligt foreligger der undersøgelser der både be- og afkræfter - men ikke desto mindre sætter en (stor) overdosis protein nyrene og leveren på overarbejde.<p>En anden hypotese lyder at den store optagelse af protein i blodbanen øger calciumudvaskelsen i blodet for derefter at øge blod pH.<p>Ikke desto mindre er det under normale omstændigheder <b> overhovedet ikke farligt at indtage proteinpulver </b> så gå du bare i gang.<p>Whey (valle) eller kasein er det bedste protein at indtage mht. til styrketræning men soja-protein har IMO et bedre pris/ydelsesforhold.<p>Med Venlig Hilsen

Fra: Denne tråd

Alle de undersøgelser som jeg har set, som underbygger at et stort protein indtag skulle være skadeligt for nyrene, er lavet på patienter som i FORVEJEN har dårlige nyre. Så meget tyder på at HAR man dårlige nyre, så vil det stresse dem mere end godt er hvis man indtager store mængder protein. Men at et stort indtag ligefrem skulle kunne give dårlige nyre, har jeg ikke set nogen undersøgelser som viser.

Thomas

Fra: denne tråd

1) Er for meget protein farligt:

Svar: Ja, hvis man har syge nyrer. Nej, hvis man er sund og rask.

"We now have evidence to suggest that, in individuals with kidney disease there is some reason to suspect a high protein intake could be potentially detrimental," says study author Dr. Eric L. Knight, a researcher at Brigham and Women's Hospital and Massachusetts General Hospital in Boston. "Based on this study, I would say in individuals with normal kidney function, we have no reason to believe that a relatively high protein intake has a harmful effect on the kidneys."

Link: HealthWorld Online

Har i nogle gode ideer til proteinindtag efter træning

Vores egen Morten Z foreslår en halv liter skummetmælkskakao umiddelbart efter træning.

Proteiner nedbrydes ikke i vand og mælk (i modsætning til kreatin), - så det er muligt at lave sin shake i forvejen, - og gemme den i køleskabet (eller måske endda sportstasken). Der er naturligvis også andre måder at tage protein med på job m.m.

Hvor holdbart er proteintilskud?

I modsætning til f.eks. creatin nedbrydes protein ikke i en opløsning. Så man kan roligt lave en shake og sætte den i køleskabet til om aftenen eller noget.

Proteiner kan (i hvert fald til en hvis grad) tåle opvarmning. Det sker jo også når vi bager med æg og mælk normalt. Så der er ikke noget i vejen for at lade proteinpulver indgå i diverse opskrifter (kager f.eks.). Se dog denne tråd (især Liciferase's link).

Har i nogle gode shakeopskrifter

Der er også venlige mennesker her på MOl som har givet Shake opskrifter her og her.

Hvilke aminosyrer er det som er essentielle?

Det er: Histidin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Phenylalanin, Threonin, Tryptophan og Valin

Hvad bør jeg ellers vide?

Nogle oplever bumser som måske skyldes protein indtag

Valleprotein og mælkeallergi

Diskussion af BV værdier

Mere om chemical score og BV værdier

Valleprotein skidt før sengetid, mælk og kød samt casein godt

Database over aminosyre sammensætning m.m. (gram protein, fedt, kulhydrat, energi, vitaminer, lipider, mineraler)

Diskussion af hurtige og langsomme proteiner

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 4 kcal=17 KJ pr. gram. Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til energi, så en relativt stor del (måske omkring 20%) af de 17 KJ bruges til at omdanne proteinet til energi. Så det feder ikke helt så meget som kulhydrat.

Skal der ikke stå, "Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til fedt"?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 4 kcal=17 KJ pr. gram. Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til energi, så en relativt stor del (måske omkring 20%) af de 17 KJ bruges til at omdanne proteinet til energi. Så det feder ikke helt så meget som kulhydrat.

Skal der ikke stå, "Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til fedt"?

'Pyt

Det tror jeg ikke. Hvis energien skal bruges til at løbe, løfte eller andet så vil der stadig være et stort energitab.

Det er i hvert fald sådan jeg husker det.

Hvis jeg har taget fejl retter jeg naturligvis gerne det.

Link to comment
Share on other sites

Feder proteiner?

Ja, hvis du er i energioverskud (indtager mere energi end du forbruger) vil det sætte sig som fedt. Protein har som kulhydrat en energitæthed på 4 kcal=17 KJ pr. gram. Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til energi, så en relativt stor del (måske omkring 20%) af de 17 KJ bruges til at omdanne proteinet til energi. Så det feder ikke helt så meget som kulhydrat.

Skal der ikke stå, "Kroppen har dog sværere ved at omdanne protein til fedt"?

'Pyt

Det tror jeg ikke. Hvis energien skal bruges til at løbe, løfte eller andet så vil der stadig være et stort energitab.

Det er i hvert fald sådan jeg husker det.

Hvis jeg har taget fejl retter jeg naturligvis gerne det.

Nu er overskriften jo "Feder Proteiner?"(burde måske være "Feder Protein?"), så hvad er meningen med svaret hvis det kun omhandler proteins energitæthed og kroppens evne til at bruge den?

Jeg bringer det op, fordi der har været rejst spørgsmål omkring protein og dannelsen af fedt herfra i tråden Hvordan fungere kroppen helt præcist??, ??.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

jeg har lige et sprøgsmål til denne formulering fra FAQ'en:

Protein er opbygget af aminosyrer, af hvilke der er 20. De 9 af dem er esentielle, det vil sige dem kan kroppen ikke selv producere.

De øvrige 11 kan kroppen producere, men kun ud fra de øvrige.
Så det er både vigtigt at få nok aminosyre og af den rigtige type. Det sidste er dog sjældent et problem

De 11 produceres kun ud fra de øvrige :blink: ?

Er de øvrige = de essentielle?

og hvis aminosyrerne produceres, kan 2 aminosyrer blive til en aminosyre uden at blive et protein?

Tror det var Carina der nævnte hvorfor frie aminosyrer var ulovlige i dk...

Hvorfor ikke bare sælge frie aminosyrer i pulverform med samme amino profil som protei pulver, så er det jo stadig en blandet pulje?

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Rent faktisk er der kun 8 essentielle aminosyrer for voksne og 9 for børn. Histidin som er den sidste, er der diskution om den er essentiel for voksne også, men det endnu ikke dokumenteret.

De 11 produceres kun ud fra de øvrige  ?

Er de øvrige = de essentielle?

Ja, med de øvrige er ment de essentielle.
Hvorfor ikke bare sælge frie aminosyrer i pulverform med samme amino profil som protei pulver, så er det jo stadig en blandet pulje?

Hvad er fordelen så ved det?

og hvis aminosyrerne produceres, kan 2 aminosyrer blive til en aminosyre uden at blive et protein?

Hvor fandt du det? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja, med de øvrige er ment de essentielle
Hmm, så kan man jo lige så godt sige at alle aminosyrer er essentielle....
Hvad er fordelen så ved det?

Jo for så ligger de enkelte aminosyrer frie, plus at hvis det indeholder samme eller lignende amino profil som allerede lovligt proteinpulver kan det jo ikke være ulovligt længere....

Hvor fandt du det?  :unsure:

ingen steder, det var bare et spørgsmål...

men hvis de essentielle er grundsten for de andre så må det jo være rigtig at 2 aminosyrer kan blive til en aminosyrer uden at den danner protein....

Devito

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Hvor fandt du det?  

ingen steder, det var bare et spørgsmål...

men hvis de essentielle er grundsten for de andre så må det jo være rigtig at 2 aminosyrer kan blive til en aminosyrer uden at den danner protein....

Nej. Det fungerer ikke ved at 2 essentielle går sammen og bliver 1 ikke-essentiel. Det foregår gennem transaminering.

For eks. kan alfa-ketoglutarat, som er et produkt i citronsyrecyklus, blive til glutamat (aminosyre), hvis der "tilsættes" en aminogruppe.

I stedet for alfa-ketogluterat, kunne det være oxaloacetat, pyrovat eller andre og de kan så blive til de forskellige aminosyrer.

QUOTE 

Ja, med de øvrige er ment de essentielle

Hmm, så kan man jo lige så godt sige at alle aminosyrer er essentielle....

Nej. Når de "øvrige" kan dannes i kroppen, i tilstrækkelig mængde, er de jo netop ikke essentielle.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

For eks. kan alfa-ketoglutarat, som er et produkt i citronsyrecyklus, blive til glutamat (aminosyre), hvis der "tilsættes" en aminogruppe.

I stedet for alfa-ketogluterat, kunne det være oxaloacetat, pyrovat eller andre og de kan så blive til de forskellige aminosyrer.

That's out of my league.... ;) har godt nok haft noget med citronsyrecyklus, men det var i forhold til energi.
Nej. Når de "øvrige" kan dannes i kroppen, i tilstrækkelig mængde, er de jo netop ikke essentielle.

Du har lige selv sagt at de øvrige kun kan dannes af de essentielle. Og hvis man ikke for de essnetielle, kan man jo heller ikke få de øvrige??????????

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Nej. Når de "øvrige" kan dannes i kroppen, i tilstrækkelig mængde, er de jo netop ikke essentielle.

Du har lige selv sagt at de øvrige kun kan dannes af de essentielle. Og hvis man ikke for de essnetielle, kan man jo heller ikke få de øvrige??????????

Ahhh, så går det op for mig. :w00t:

Ja, det er en fejl i FAQ.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Nej. Når de "øvrige" kan dannes i kroppen, i tilstrækkelig mængde, er de jo netop ikke essentielle.

Du har lige selv sagt at de øvrige kun kan dannes af de essentielle. Og hvis man ikke for de essnetielle, kan man jo heller ikke få de øvrige??????????

Ahhh, så går det op for mig. :w00t:

Ja, det er en fejl i FAQ.

Hvad er protein?

Protein er byggesten for kroppen, men også et energigivende næringsstof.

Protein er opbygget af aminosyrer, af hvilke der er 20. De 9 af dem er esentielle, det vil sige dem kan kroppen ikke selv producere. De øvrige 11 kan kroppen producere, men kun ud fra de øvrige. Så det er både vigtigt at få nok aminosyre og af den rigtige type. Det sidste er dog sjældent et problem. Kroppen deler proteinet op i disse aminosyrer før det optages. De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Mener det står klart nok i ovenstående.

Hvis i stadig mener det er forkert så fortæl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share