Protein FAQ


DaDane
 Share

Recommended Posts

QUOTE (DaDane @ 1. Apr 2003, 20:13)

Hvad er protein?

Protein er byggesten for kroppen, men også et energigivende næringsstof.

Protein er opbygget af aminosyrer, af hvilke der er 20. De 9 af dem er esentielle, det vil sige dem kan kroppen ikke selv producere. De øvrige 11 kan kroppen producere, men kun ud fra de øvrige. Så det er både vigtigt at få nok aminosyre og af den rigtige type. Det sidste er dog sjældent et problem. Kroppen deler proteinet op i disse aminosyrer før det optages. De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Mener det står klart nok i ovenstående.

Hvis i stadig mener det er forkert så fortæl!

"De øvrige 11 kan kroppen producere ud fra de øvrige."

De første øvrige er de non-essentielle, men hvad er de sidste øvrige?

Lidt kringlet sætning, som ikke står klart for alle.

For eks. kan alfa-ketoglutarat, som er et produkt i citronsyrecyklus, blive til glutamat (aminosyre), hvis der "tilsættes" en aminogruppe.

I stedet for alfa-ketogluterat, kunne det være oxaloacetat, pyrovat eller andre og de kan så blive til de forskellige aminosyrer.

Mener at det står klart nok i ovenstående :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De første øvrige er de non-essentielle, men hvad er de sidste øvrige?

Netop ;) this is chewbacca, it doesen't make sence, here look at the 5ass monkey it doesen't make sence! J/K et lille southpark citat :tongue:

Det der ikke står klart for mig er:

Når kroppen selv kan producere de non-essentielle, sker det så ud fra den kost man indtager? det gør det vel...

Stubbe:

For eks. kan alfa-ketoglutarat, som er et produkt i citronsyrecyklus, blive til glutamat (aminosyre), hvis der "tilsættes" en aminogruppe.

I stedet for alfa-ketogluterat, kunne det være oxaloacetat, pyrovat eller andre og de kan så blive til de forskellige aminosyrer.

hmm, tror ik det vil give mig noget specielt men what the how the what the, aminogruppe?????

Devito

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

For eks. kan alfa-ketoglutarat, som er et produkt i citronsyrecyklus, blive til glutamat (aminosyre), hvis der "tilsættes" en aminogruppe.

I stedet for alfa-ketogluterat, kunne det være oxaloacetat, pyrovat eller andre og de kan så blive til de forskellige aminosyrer.

Altså kroppen sætter selv de none-essentielle aminosyrerne sammen... men ud fra hvad, kulhydrater, fedt, proteiner/andre aminosyrer?????

Devito

Link to comment
Share on other sites

Altså kroppen sætter selv de none-essentielle aminosyrerne sammen... men ud fra hvad, kulhydrater, fedt, proteiner/andre aminosyrer?????
De non-essentielle laves ud fra de energigivende næringsstoffer. Dog kræves der en aminogruppe til at lave en aminosyre, og den fåes fra en anden aminosyre.

Derfor:

De non-essentoelle aminosyrer kan kroppen producere, hvis man indtager nok proteiner.

hmm, tror ik det vil give mig noget specielt men what the how the what the, aminogruppe?????

Aminogruppe er NH2.

QUOTE (Stubbe @ 8. Nov 2003, 16:01)

Alle aminosyrer består af et kulstofatom, hvorpå der sidder en aminogruppe, en sidekæde og et hydrogenatom.

Sidekæden er afgørende for hvilken aminosyre det er.

Sidekæden kaldes ofte for R.

Proline er lidt speciel fordi aminogruppen og R hænger sammen, men den har stadig et kulstofskelet som alle de andre.

Ved nedbrydning af aminosyrer omdannes aminogruppen til urinsyre, og kulstofskellet kan indgå forskellige steder i citronsyre cyklus.

Link to comment
Share on other sites

De non-essentielle laves ud fra de energigivende næringsstoffer. Dog kræves der en aminogruppe til at lave en aminosyre, og den fåes fra en anden aminosyre. 

Derfor:

De non-essentoelle aminosyrer kan kroppen producere, hvis man indtager nok proteiner.

Og disse proteiner skal så indeholde de essentielle ik?

Indeholder kød som vi spiser generelt kun de essentielle eller er det hips om haps?

Aminogruppe er NH2.

hmm, jeg tror bar ejeg springer over ;)

Devito

Link to comment
Share on other sites

Og disse proteiner skal så indeholde de essentielle ik?
De essentielle skal indtages i kosten, da de ikke kan dannes i kroppen.

Så, ja ellers er de ikke essentielle.

Indeholder kød som vi spiser generelt kun de essentielle eller er det hips om haps?

Kød indeholder alle aminosyrerne. Både hip og hap. :xmas:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

er det ik afhængigt af kød typeen?
Umiddelbart vil jeg sige alle kød typer indeholder alle aminosyrer. Selvfølgelig i forskellige mængder, men fælles er at de indeholder gode mængder af alle de essentielle aminosyrer.
og nu hvor vi siger kød, i FAQ står der ik en dyt om proteiner fra kød? 

Hvad mener du?

Link to comment
Share on other sites

Dig:

Umiddelbart vil jeg sige alle kød typer indeholder alle aminosyrer. Selvfølgelig i forskellige mængder, men fælles er at de indeholder gode mængder af alle de essentielle aminosyrer.
imiddelbart :unsure: ;)

Hvor står der kød henne her? andet et kød og mælk tager 2 timer???????????

FAQ:

Hvilke typer protein findes der?

I træningssammenhæng tales især om 3 typer, det er: Valle, Kasein og Soya

Hvad er Valle protein?

Valle protein er det protein der oftest sælges som proteintilskud. Det er et overskudsprodukt fra osteproduktion. Det fine ved Valleprotein er at det optages meget hurtigt. Det gør det optimalt til brug umiddelbart efter træning f.eks. Valle protein optages i løbet af omkring 30 minutter hvor kød og mælk tager op til 2 timer.

Hvad er Kasein?

Kasein er også udvundet af mælk, - men i modsætning til valle optages det en del langsommere. Det gør det optimalt når der går lang tid inden næste måltid, umiddelbart før sengetid f.eks.

Hvad er Soya protein

Soya protein er i modsætning til de to ovennævnte proteintyper udvundet af planter og ikke fra mælk. Soya i sig selv indeholder meget store mængder fedt, men normalt sælges Soyaproteinerne affedtet. Soyaprotein har ry for at smage ganske frygteligt, og det er nok hovedårsagen til at det ikke er det foretrukne proteintilskud.

Her er en diskussion af soya protein. Det er et af de mest udskældte proteintyper, - dels fordi det er af en dårlig "kvalitet" (det uddybes i tråden hvad det dækker over) og dels fordi de fleste finder smagen mindre heldig.

Her står mere om soya protein - og kvalitet

Devito

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Umiddelbart vil jeg sige alle kød typer indeholder alle aminosyrer. Selvfølgelig i forskellige mængder, men fælles er at de indeholder gode mængder af alle de essentielle aminosyrer. 

imiddelbart  

Umiddelbart. Fordi jeg ikke gider/har tid til at tjekke det nu. Jeg vil sige med meget stor sikkerhed. :santa2:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hej, jeg ved har fundet noget som jeg gerne vil have verificeret/falsificere.

bla. andet:

Proteinbaren må gerne indeholde nogen næringssalte: natrium, kalium og magnesium, der hjælper til at øge restitueringen.

nogen der ved hvorfor og eventuelt hvor meget, og kan skaffe links eller andre referencer?

Den lettest fordøjelige proteinkilde for et menneske er valleprotein (animalsk oprindelse), som er nedbrudt i aminosyrer (forfordøjet) fremfor soja- og hvedeprotein, da de sidstnævnte er vegetabilske og skal omdannes til animalske aminosyrer, hvilket vil give et spild i proteinerne.

Et stort spørgsmålstegn ved alle disse proteinprodukter, som udbydes på markedet , er at for de fleste sportsudøvere er ekstra protein overflødigt (med mindre man ønsker at opbygge sin muskelmasse). Proteinbehovet hos mennesker er, alt efter litteraturvalg, mellem 1-2g/kg legemsvægt og til en person der spiser en normal blandet kost opfyldes proteinbehovet let. Almindelig kost indeholder masser af proteinkilder i form af kød, bælgfrugter og nødder. Proteinindtag udover 1-2g/kg legemsvægt skal på en eller anden måde udskilles, det der skal udskilles virker ikke opbyggende, det virker belastende for systemet – dvs. det frarøver muligheden for restituering. Derfor vil en kulhydratkilde virke langt bedre end en unødig bar med ekstra protein der i yderste konsekvens virker belastende for kroppen.

ved hvilken grænse har man erfaret at protein virker skadeligt?

jeg ved godt det er forskelligt fra person til person, men der må jo være lavet nogle undersøgelser siden man "ved" det...

ovenstående er herfra som bl.a. omhandler proteinbarer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

vil give de ovenstående indlæg ret, godt og uddybende arbejde du har lavet, dejligt at se entusiasme og folk der vil bruge deres tid på at dele erfaringer og hjælpe andre,

men som noob har jeg lige et spørgsmål:

jeg er ved at finde med ligvægts indtag, som nok er på omkring 3000kcal dagligt, og jeg har valgt at ud regne mit protein behov med 2gprotein x kropsvægt(78kg)=156g protein. mit spørgsmål ligger på, at hvis jeg når at indtage de 3000kcal men måske kun har fået 120g protein, og jeg så spiser de sidste 36 g protein, vil keoppen så omdanne dem til energi og lagre dem i fedtdepoterne eller vil mine muskler sluge dem for at opbygge ?

ps. kan godt være i tænker, ack lol flyeknepper, men det handler mere om jeg gerne vil have forståelse for hvordan systemet fungere

håber i vil tage jer tid til at svare

mvh

Link to comment
Share on other sites

minister -> protein benyttes som energikilde før kulhydrat og fedt (ud over det naturligvis bruges til opbygning og reparation), så indtager du mere protein end nødvendigt vil det normalt blive brugt og det er så en tilsvarende mængde kulhydrat eller fedt, der lagres i kroppen, men kroppen kan også lagre energien fra protein, hvis det kommer til stykket.

Link to comment
Share on other sites

hov... nu ved jeg godt jeg bumper men kom lige til at læse:

oteinindtag udover 1-2g/kg legemsvægt skal på en eller anden måde udskilles, det der skal udskilles virker ikke opbyggende, det virker belastende for systemet – dvs. det frarøver muligheden for restituering. Derfor vil en kulhydratkilde virke langt bedre end en unødig bar med ekstra protein der i yderste konsekvens virker belastende for kroppen.

forklar mig lige 1) hvorfor udskillelse af protein skulle virke belastende på nogen måde medmindre det er helt exessivt (og her skal vi meget over de 2g/kg/dag) og hvorfor det 2) på nogen måde skulle interferere med restitution ... det giver for mig ingen mening ... whatsoever

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

minister -> protein benyttes som energikilde før kulhydrat og fedt (ud over det naturligvis bruges til opbygning og reparation), så indtager du mere protein end nødvendigt vil det normalt blive brugt og det er så en tilsvarende mængde kulhydrat eller fedt, der lagres i kroppen, men kroppen kan også lagre energien fra protein, hvis det kommer til stykket.

du må mene efter ... kroppen vil til enhver en tid forsøge at ydnytte kulhydrat og fedt som energikilde før proteiner (aminosyrer) ... specielt fordi kroppen modsat kulhydrater og fedt ikke har noget lager af protein (kun det der kommer ind på dagligt basis, og så det der ligger i væv som fx muskelvæv)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

du må mene efter ... kroppen vil til enhver en tid forsøge at ydnytte kulhydrat og fedt som energikilde før proteiner (aminosyrer) ... specielt fordi kroppen modsat kulhydrater og fedt ikke har noget lager af protein (kun det der kommer ind på dagligt basis, og så det der ligger i væv som fx muskelvæv)

Jeg er ude hvor jeg i hvert fald skal have kork-bælte på, så jeg må lige støtte mig til lidt litteratur.

De optagede aminosyrer benyttes naturligvis i første omgang til proteinsyntese og en ordentlig bunke andre processer jeg ikke har et klap forstand på (læser i Menneskets ernæring, kap 10).

Citat Menneskets ernæring, kapitel 10 side 102:

Indtages der flere aminosyrer, end der er behov for til dannelsen af protein og de lavmolekylære kvælstofholdige forbindelser, vil disse blive nedbrudt og indgå i forbrændingsprocessen. Det første tring er en afspaltning af aminogruppen ved transaminering eller deaminering og videre omdannelse af denne til urinstof i leveren, hvorefter urinstof udskilles i nyrerne. Den resterende kulstofkæde fra aminosyrerne omdannes til citronsyrecyklus og giver kuldioxid, vand og energi som beskrevet i kapitel 8 (om kulhydrat). Under specielle forhold kan en mindre del omdannes til glukose, men normalt ikke til fede syrer

Alt dette læser jeg som at hvis der er overskud af protein forbrændes disse før kulhydrat og fedt. Dette er dog noget simplificeret, og det er næppe sådan at alt indtaget energi pænt stiller sig op i kø efter protein, kulhydrat og fedt og venter på at blive forbrændt i den rækkefølge :wink:

Link to comment
Share on other sites

dit qoute er også 100% korrekt.... og måske er det bare lidt flueknepperi ... vil bare lige sikre mig at der ikke kom misforståelser

det er klart at hvis der indtages mere protein end der skal bruges til anabolske aktiviteter vil dette blive omdannet til energi igennem TCA (alt energiholdigt som du æder bliver mere eller mindre omsat til energi)... MEN det er ikke ensbetydende med at kroppen bruger protein som energi først.

Først bruges glukose og fedtsyrer (fra triacylglyceroler) og så bruges energien fra protein ... håber du kan se forskellen : :smile: at aminosyrer så igennem TCA også omdannes til acetyl-COA der kan gå begge veje er en anden ting

edit: det er da også satans der ikke er noget godt billede af TCA cyklus på nettet ... tror jeg vil prøve at scanne et billede ind fra en af mine biokemibøger når jeg engang får internet ... det kunne være lækkert at have billeder af urea og krebs herinde

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

dit qoute er også 100% korrekt.... og måske er det bare lidt flueknepperi ... vil bare lige sikre mig at der ikke kom misforståelser

det er klart at hvis der indtages mere protein end der skal bruges til anabolske aktiviteter vil dette blive omdannet til energi igennem TCA (alt energiholdigt som du æder bliver mere eller mindre omsat til energi)... MEN det er ikke ensbetydende med at kroppen bruger protein som energi først.

Først bruges glukose og fedtsyrer (fra triacylglyceroler) og så bruges energien fra protein ... håber du kan se forskellen : :smile: at aminosyrer så igennem TCA også omdannes til acetyl-COA der kan gå begge veje er en anden ting

edit: det er da også satans der ikke er noget godt billede af TCA cyklus på nettet ... tror jeg vil prøve at scanne et billede ind fra en af mine biokemibøger når jeg engang får internet ... det kunne være lækkert at have billeder af urea og krebs herinde

Når vi snakker om fordeling af energi ved overskud, kan vi forhåbentlig hurtig blive enige om at fedt hovedsageligt deponeres. Så snakker vi protein og kulhydrat. Vi ved også at det hovedsageligt er kulhydrat som lagres til glukogen og bruges til DNL. Hvad er der tilbage ?

Men det er selvfølgelig ikke enten eller, da der sker en oxidation fra alle kilderne sideløbende i varierende mængder. Den er blot øget fra protein ved et øget proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om fordeling af energi ved overskud, kan vi forhåbentlig hurtig blive enige om at fedt hovedsageligt deponeres. Så snakker vi protein og kulhydrat. Vi ved også at det hovedsageligt er kulhydrat som lagres til glukogen og bruges til DNL. Hvad er der tilbage ?

Men det er selvfølgelig ikke enten eller, da der sker en oxidation fra alle kilderne sideløbende i varierende mængder. Den er blot øget fra protein ved et øget proteinindtag.

jeg forstår ikke lige helt hvor du vil hen med indlægget ... er du uenig i at kulhydrat og fedt mobiliseres før protein som energikilde?

hvad er DNL en forkortelse af?

når der laves arbejde falder blodsukkeret ... blodsukkeret holdes stabilt af glykogenolyse på kort sigt... glukoneogenese på lang sigt ... på ultrakort sigt af ATP/CrP i musklerne ... ved dynamisk arbejde under 50% bruger musklerne i høj grad oxidation af triacylglyceroler som energi og supplerer anaerobt med glukolyse og glykogenolyse ... hvor kommer proteiner ind? ... de kommer ind når der køres glukoneogenese ved faste ... ´det er korrekt at aminosyrer efter deaminering kan være hhv. glukogene eller ketogene ... men det er ikke den glukose der først bruges når et arbejde indledes... det er hvad jeg mener ... derfor mener jeg IKKE man på noget tidspunkt kan sige at protein bruges som energikilde før kulhydrat ... protein bruges kun ved faste ... at aminosyrer kan omdannes til glukose kan lidt forsvare udtalelsen bortset fra at det ikke er den for nyligt indtagede protein der bruges ... men derimod protein der langt tidligere blev deamineret - omdannet til glukose og herfra, under inflydelse af insulin, blev omdannet til glykogen ... uanset hvordan man ser på det mener jeg ikke man kan snakke om at protein bruges først.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

jeg forstår ikke lige helt hvor du vil hen med indlægget ... er du uenig i at kulhydrat og fedt mobiliseres før protein som energikilde?
Det er et spørgsmål om at kulhydrat og fedt fjernes via deponering og derved oxideres protein. Så ja i princippet oxideres protein før de overflødige kulhydrat og fedt da de er fjernet fra blodbanen, men som sagt oxideres det ene ikke, hvorefter det oxideres og til sidst det tredje oxideres, så på den side kan man jo helgardere sig og sige at protein ikke oxideres før de andre :wink:
Link to comment
Share on other sites

På baggrund af dit sidste indlæg tror jeg ikke du har læst mit editerede indlæg...

anyways nu poster jeg lige nogle billeder af TCA og Urea cyklus og glukoneogenese da jeg kraftig synes sådanne er en mangelvare på internettet (og for øvrigt på dette forum når de så tit diskuteres).... jeg har pr. håndskrift lavet en del kommentarer til billederne som jeg har forsøgt at fjerne (undtagen den med urea cyklus, der var for meget skidt) ... håber det er til at leve med.

TCA/Citronsyre/Krebs cyklys:

tca.th.jpg

Urea cyklus

urea.th.jpg

Glukoneogense (og for øvrigt en god oversigtsillustration):

neogenese.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål om at kulhydrat og fedt fjernes via deponering og derved oxideres protein. Så ja i princippet oxideres protein før de overflødige kulhydrat og fedt da de er fjernet fra blodbanen, men som sagt oxideres det ene ikke, hvorefter det oxideres og til sidst det tredje oxideres, så på den side kan man jo helgardere sig og sige at protein ikke oxideres før de andre :wink:

Altså nu er det til stadighed dig der snakker om oxidation af protein (går ud fra du mener af deaminerede aminosyrer i TCA) ... maxpower sagde at

protein benyttes som energikilde før kulhydrat og fedt

det er korrekt at der dannes reducerede coenzymer i TCA af ketonsyrer ... og at reducerede coenzymer jo bruges til ATP genese i oxidativ fosforylering ... men jeg læste indlægget som energikilde til fx et arbejde ... og her duer den antagelse simpelthen ikke... den TCA cyklus der køres af ketonsyrer foregår i leveren ... og leveren bruger netop ATP til at køre glukoneogenese og danne glukose... man kan altså med retfærdighed sige at den af leveren dannede ATP ved ketonsyrer ikke bruges til energi i kroppen - men derimod til at danne glukose der kan bruges i forbindelse med arbejde ... det er hele min pointe ... i sidste ende bruges glukosen til glykogenese eller glykolyse i musklerne (der her danner energi) ... men i første omgang bruges deaminerede aminosyrer ikke som energikilde.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share