Protein FAQ


DaDane
 Share

Recommended Posts

På baggrund af dit sidste indlæg tror jeg ikke du har læst mit editerede indlæg...
Jo, mit indlæg er stadig gældende.
Altså nu er det til stadighed dig der snakker om oxidation af protein (går ud fra du mener af deaminerede aminosyrer i TCA) ... maxpower sagde at
Korrekt, der menes selvfølgelig deaminerede aminosyrer, men da protein var brugt indtil da var det det jeg fortsatte med.

Ligger uenigheden i hvad der sker med de deaminerede AA?

Ellers kan jeg spørge på en anden måde - hvad gør kroppen af de "overflødige" AA indtil de forbrændes?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, mit indlæg er stadig gældende.

Korrekt, der menes selvfølgelig deaminerede aminosyrer, men da protein var brugt indtil da var det det jeg fortsatte med.

Ligger uenigheden i hvad der sker med de deaminerede AA?

Ellers kan jeg spørge på en anden måde - hvad gør kroppen af de "overflødige" AA indtil de forbrændes?

de oxideres i TCA til reducerede coenzymer som leveren bruger til at danne glukose, fedtstoffer og ketonstoffer jf mit tidligere indlæg ... ingen har snakket om hvorvidt proteiner oxideres eller ej.

Link to comment
Share on other sites

protein benyttes som energikilde
ydnytte kulhydrat og fedt som energikilde før proteiner (aminosyrer)
protein forbrændes
energien fra protein
protein som energikilde
Om proteiner benyttes som energikilde, forbrændes eller oxideres er udtryk for samme, så hvis ikke andet er så er dette at gå i petitesser.

Men med denne stemning bliver der ikke meget ud af diskutionen da, som tidligere nævnt, der hele tiden benyttes både glukose, triglycerider samt aminosyrer som energikilde. Forholdsvis er det fedtet som bruges sidst, det kan der ikke være megen tvivl om at det hovedsageligt lagres i fedtvæv. Glukose bruges konstant, men en del bliver deponeret via DNL og som glykogen. Aminosyrerne derimod bliver kun begrænset opkoncentreret i cellerne mens niveauet i blodbanen kun stiger meget begrænset. Der bruges en lille mængde til enzymer mm. mens de resterende nedbrydes og oxideres. Man kan derfor argumentere at (overskuds)proteinerne forholdsvis bliver oxideret, men da der hele tiden også oxideres glukose og triglycerider kan man også argumentere imod at aminosyrer oxideres først.

PS. Ydermere kan der nævnes at der ikke er nogen regulering for nedbrydning og oxidation af aminosyrer, ligesom der er med glukose og triglycerider, og derfor øges oxidationen ved et øget proteinindtag.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Om proteiner benyttes som energikilde, forbrændes eller oxideres er udtryk for samme, så hvis ikke andet er så er dette at gå i petitesser.

Men med denne stemning bliver der ikke meget ud af diskutionen da, som tidligere nævnt, der hele tiden benyttes både glukose, triglycerider samt aminosyrer som energikilde. Forholdsvis er det fedtet som bruges sidst, det kan der ikke være megen tvivl om at det hovedsageligt lagres i fedtvæv. Glukose bruges konstant, men en del bliver deponeret via DNL og som glykogen. Aminosyrerne derimod bliver kun begrænset opkoncentreret i cellerne mens niveauet i blodbanen kun stiger meget begrænset. Der bruges en lille mængde til enzymer mm. mens de resterende nedbrydes og oxideres. Man kan derfor argumentere at (overskuds)proteinerne forholdsvis bliver oxideret, men da der hele tiden også oxideres glukose og triglycerider kan man også argumentere imod at aminosyrer oxideres først.

PS. Ydermere kan der nævnes at der ikke er nogen regulering for nedbrydning og oxidation af aminosyrer, ligesom der er med glukose og triglycerider, og derfor øges oxidationen ved et øget proteinindtag.

Jow, jow - vil bare stadig mene det er misvisende at sige at protein bruges som energi før fx glukose ... anyways ... den atp der kommer fra proteiner bruges jo ikke til energi i fx muskler men derimod til at producere fx glukose...bare derfor jeg protesterede ... men tror denne diskussion er ved at ryge langt ud på overdrevet anyways :smile:

De novo lipogenese (går jeg ud fra). :smile:

Ah selvfølgelig ... takker ... jeg er ikke så god med de danske forkortelser plejer bare at bruge lipogenese :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aminosyrer oxideres også i musklerne, her snakker vi BCAA og i leveren dækker aminosyrer en stor del af energibehovet gennem oxidation. Men som du siger og jeg selv sagde fra starten sker processorne sideløbende så emnet er betydeligt mere kompliceret end blot at sige at et af næringsstofferne forbruges først.

DNL som er den internationale forkortelse dækker over nydannelse af triglycerider fra andre stoffer, eksempelvis glukose eller aminosyrer, mens lipogenese reelt kun dækker over "alm" dannelse af triglycerider. Nogle gange bruges lipogenese til at beskrive al dannelse af triglycerider, men det er knapt så præcist.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share