Spændende undersøgelse


cilius
 Share

Recommended Posts

This is important for ensuring that subjects are in a similar state of energy balance and fuel repletion at the time of testing, because over- and underfeeding have profound effects on nutrient oxidation

betyder det at undersøgelser lavet i kaloriebalance er værdiløse for folk som er i energiunderskud/overskud?

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt forstår jeg ikke at de skriver (for fat oxidation)

CON=LI=HI

Udfra denne graf er der da en meget klar tendens til at HI>LI>CON for både mænd og kvinder. Jeg formoder at de må skyldes at det er mindre end usikkerheden (at de har for lavt signifikansniveau).

dg0321408001.jpeg

Sådan som jeg læser det ser det ud til at den samlede mængde energi er meget tæt på at være ens. Men der bliver "klart" tæret mere på fedtdepoterne ved højere intensitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da der ikke der er andre der har svaret, vil jeg komme med mit bud. :tongue:

The aim of this study was to determine the effects of exercise at different intensities on 24-h energy expenditure (EE) and substrate oxidation. 

Øh det de siger er at de ønsker at måle præcis hvor meget energi der er blevet brugt over 24 timer og se om der er sammenhæng mellem træning?

Ja, de ønsker at bestemme energiforbruget og oxidationsforholdet mellem de forskellige substrater dvs. kulhydrat og fedt afhængigt af intensiteten.

Sixteen adults (8 men and 8 women) were studied on three occasions [sedentary day (Con), a low-intensity exercise day (LI; 400 kcal at 40% of maximal oxygen consumption) and a high-intensity exercise day (HI; 400 kcal at 70% of maximal oxygen consumption)] by using whole room indirect calorimetry.

Øh er 16 personer ikke lige lovligt lidt at lave statestik over?

Nu er det jo ikke en statistisk undersøgelse men en fysiologisk.

Så store burde de individuelle forskelle ikke være. :)

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI),

Øh o.k. - så de kommer frem til at man bruger mere energi såvel som mere sukker de dage hvor man træner, ...

Ja

Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation.

Betyder?

De udtager muskelbiopsier for at bestemme musklens kapacitet for fedt/kulhydrat oxidation.

Det kommer sig af, at en tidelige undersøgelse (Zurlo et al.) har vist, at personer med en høj HADH (et vigtigt enzym i fedt oxidationen) aktivit også har den højeste 24-h fedt oxidation.

De finder dog ikke nogen sammenhæng mellem HADH aktivit og 24-h fedt oxidation.

De finder dog en vis overensstemmelse med Zurlo og co. alligevel med hensyn til kulhydrat oxidationen. ;)

With further analysis, it was found that, compared with men, women sustained slightly higher rates of 24-h fat oxidation (mg · kg FFM1 · min1) and had a muscle enzymatic profile favoring fat oxidation.

Øh nu bruger i hvert fald kvinderne alligevel fedt?

De viser at kvinder har en højere fedt oxidation, samt at derers enzymprofiler favoriserer fedt oxidation.

Hvorfor skulle de ikke bruge fedt ?

It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation. Additionally, it appears that women may sustain slightly greater 24-h fat oxidation rates during waking and active periods of the day.

De konkluderer at, intensiten ikke har betydning for 24-h EE el. substrat oxidationen. Deres undersøgelse antyder også, at kvinder generelt har en højere fedt oxidation.

This is important for ensuring that subjects are in a similar state of energy balance and fuel repletion at the time of testing, because over- and underfeeding have profound effects on nutrient oxidation

betyder det at undersøgelser lavet i kaloriebalance er værdiløse for folk som er i energiunderskud/overskud?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået dig korrekt. :unsure:

Som jeg læser det, siger de; at det er vigtigt at forsøgspersonerne har samme energibalance, da denne har indflydelse på substrat oxidationen. :rolleyes:

Kan du ikke uddybe dit sidste indlæg lidt, det ville være fedt med et citat fra artiklen, så man får det i en sammenhæng. :)

Det var som jeg læser undersøgelsen. :rolleyes:

(fandt lige en par fejl <_< )

Edited by Helix
Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu er 70% af VO2max jo ikke specielt højt! Det havde været mere interessant at se et studie der sammenlignede et aerobt arbejde (lav eller moderat intensitet) med et anaerobt arbejde (høj intensitet).

Forholder man sig til at begge typer arbejde var af aerob karakter, så ser det ud som om at man ikke skal tænke på hvilken type substrat der oxideres men blot tænke på at forbrænde kalorier. Bemærk at allerede ved 40% af VO2max er RER (fejlagtigt at de skriver RQ!) på 0,89 (for mænd), hvilket svarer til at ca. 1/3 af energien kommer fra fedt mens resten kommer fra kulhydrat.

Under arbejdet oxideres ca. 60-80g kulhydrat, hvilket for de fleste blot er en relativ lille del af det totale glykogenlager. Måske der skal en større glykogentømning til før end det vil have betydning for substratmetabolismen post-træning. Kiens & Co har f.eks. vist øget fedtoxidation i post-træning perioden efter glykogentømmende arbejde.

Link to comment
Share on other sites

MultiCoach--> Der er en ting jeg undrer mig lidt over.

Når forfatterne skriver

The amount of time and workload required to achieve the desired EE

Hvad er workload ?

En anden ting, ville kadancen påvirke resultatet ?

Nu er det min tur, til at stille spørgsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Med Workload menes arbejdsbelastningen, som i cykelforsøg ofte angives i watt. Således vil en højere workload kræve mindre arbejdstid for at opnå samme EE.

Et godt spørgsmål om kadencen vil påvirke resultatet! Ved lave til moderate arbejdsintensiteter og hvis kadencen enten ikke er ekstremt høj eller lav tror jeg ikke umiddelbart det vil påvirke substratvalget.

Omvendt kunne jeg godt forestille mig at der ved høje arbejdsintensiteter kan være en forskel. Kadencevalget kan tænkes at have indflydelse på hvilke fibertyper der rekrutteres og derigennem måske ændre på substratvalget ved den samme arbejdsintensitet. Et område jeg ikke tror er særlig velundersøgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share