Er jeg for ung til protiner ?


Casper Wittus
 Share

Recommended Posts

Goddag dag folk på motion-online.dk

Jeg er en dreng på 15 år som går i et Motion Center, jeg styrketræner nogle gange om ugen. Jeg vejer meget lidt og er lille så jeg ville prøve at købe sådan noget Protien pulver man skal blande med noget vand eller noget. Er dette farligt for min krops udvikling ?

På forhånd tak

Hilsen Casper Wittus

Link to comment
Share on other sites

Nej du tager ikke skade af at spise proteinpulver, det kan tværtimod være et godt supplement til din kost.

Prøv dog istedet for til at starte med at kigge på hvor meget protein du får gennem din normale kost, du skal gerne have omkring 2g per kilo kropsvægt for optimale resultater, og så ellers smide noget fedt og nogle kulhydrater oveni så du kommer i kcal overskud. Hvis du har problemer med at nå de 2g per kg kropsvægt gennem den normale kost, så kan du supplere med proteinpulver. Start med at læse inde i "kost og kosttilskud" forummet og se om ikke du kan lære noget der.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ekstremt vigtigt at man i voksealderen får sine proteiner - mere end på noget andet tidspunkt!! Du skal helst have det man kalder en positiv nitrogen balance - dvs. at der bygges mere op end der nedbrydes!

Dette kan du gøre ved at spise bla. kød, mejeri produkter og andre kilder med protein i.

Du skal være særligt opmærksom på at få nok af aminosyrene cystein og arginin. Disse to er ikke essentielle hos voksne, men da cystein og arginin syntetiseres ud fra methionin og ornithin, som der bruges massive mængder af under vækst, så kommer børn ofte i mangel af disse to!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share