"hekseskud" ved dødløft


Fritz Hansen
 Share

Recommended Posts

For ca. en uge siden kørte jeg 4 sæt x 5 rep i dødløft med 110 kg. Det var første gang jeg kørte med så høj vægt ( forrige gang var det 100 kg. ). Det kørte rigtig godt, men bagefter da jeg skulle bukke mig ned efter en vandflaske fik en smerte i lænden - et såkaldt "hekseskud". Denne dag og dagen efter har jeg meget ondt i lænden, hvorefter det aftog dag for dag.

Jeg har prøvet det en gang før, for ca. 1 år siden, med samme forløb. Min læge siger, at smerten skyldes at to knogler i rygsøjlen har forrykket sig i forhold til hinanden, hvorefter de langsom rykker på plads igen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er andre der har oplevet det samme, og om der er nogle med viden på dette område:

Skal jeg helt stoppe med dødløft/sqaut eller bare køre med lavere vægt/flere reps? Er der risiko for permenent skade i ryggen ( f.eks. diskuskolaps )?

Jeg har overvejet bare at køre singler i dødløft og køre "almindelig" sqaut.

Info: Alder 24 år, vægt 80 kg, højde 178 cm, har trænet i 5 år med med enkelte pauser.

Hvis der er nogle der kan hjælpe mig med dette problem, vil jeg blive meget glad.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er andre der har oplevet det samme
Masser af gange!
Skal jeg helt stoppe med dødløft/sqaut eller bare køre med lavere vægt/flere reps? Er der risiko for permenent skade i ryggen ( f.eks. diskuskolaps )?

Jeg havde samme problem sidste sommer, da jeg kørte dødløft. Jeg kørte cirka 3 tunge sæt omkring 5-7 rep, og det var for meget.

Jeg holdte så en pause på 6 måneder, hvor jeg næsten ikke trænede øvelsen. Da jeg så begyndte igen var jeg gået fra 5x120 til 6x140 (go figure), og når jeg træner dødløft nu kører jeg ALTID kun ét sæt. Jeg holder repsne på 3-6. Jeg overvejer dog at gå op på 2 sæt, da jeg slet ingen problemer har med ryggen længere.

Jeg har aldrig trænet dødløft oftere end 1 gang om ugen.

Jeg har overvejet bare at køre singler i dødløft

Har jeg også. TJ's singel rutine for bedre maxløft endda. Men passer ikke så godt for tiden pga slankekur! <_< :)

Link to comment
Share on other sites

Hekseskud er en anden måde at sige: ”Jeg ved ikke hvad det er” på..

Hvis ikke smerten meget hurtigt aftager, synes jeg du skulle få en henvisning til fysioterapeut.

Det er svært at sige hvad du skal gøre, når diagnosen ikke er mere præcis – hvis det er spondylolistese (reelt en fraktur på en ryghvirvel, og forbavsende almindeligt), er der ting som du ikke bør gøre. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share