Væddemål


Fralle
 Share

Recommended Posts

Hvad sker der ved en overdosering af protein??

Jeg spørger om dette, efter jeg har haft en længere disskution med en ven. Derfor et væddemål. Han mener man bliver fed af det, mens jeg mener det plot ryger ud i den anden anden.For så vidt jeg ved er det for mange kylhydrater som sætter sig som fedt?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En overdosering af protein eller kulhydrat vil først og fremmest forbrændes, men føre til at der lagres ekstra fedt således at man bliver fed. Det fedt som normalt vil blive forbrændt vil istedet lagres.

Det er kun ved ekstreme forhold at protein og kulhydrat i nævneværdig mængder omdannes til fedt.

Så Jarvig har helt ret i at du har tabt dit væddemål.

Link to comment
Share on other sites

Nu ikke for at gøre mig klog, men jeg mener, at under forbrænding omdannes sukker og fedt til pyrovat via glucolysen. Denne proces er reversibel, hvilket betyder at sukker og fedt, der er omdannet til pyrovat, vil omdannes til fedt eller glycogen, hvis der er tale om et energioverskud.

Når pyrovaten er blevet dannet omdannes denne efterfølgende til acetyl-CoA, ved en aerob proces. Acetyl-CoA er nødvendig for at citronsyrecyklussen, og en effektiv frembringelse af ATP til følge, kan forløbe. Alternativt dannes mælkesyre under frembringelse af mindre mængder af ATP.

Syntesen af acetyl-CoA er irreversibel. Da protein under forbrænding omdannes direkte til acetyl-CoA, vil der efter min overbevisning ikke være mulighed for at skabe fedt, da proteinet ikke indgår i reversible processer. :)

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share