Whey vs Kassein protein


candy-man
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at købe Viking Kassein protein. Da dette især skulle være godt at indtage inden man skal i seng, da der går langtid før man får proteiner igen. Køre nu whey bla. ved sengetid. Mit spørgsmål lyder så på, om jeg vil få noget udaf at indtage kassein protein inden senge tid i stedet for whey eller om det er at gå for meget op i "små detaljer". Er det værd at bruge penge på?

Edited by candy-man
Link to comment
Share on other sites

Prøv i stedet følgende:

Whey 20-30 gram

En håndfuld havregryn

Et skvat olie (gerne med omega 3 fedtsyrer i)

Optagelseshastigheden på proteiner er målt ved indtagelse af proteiner ALENE - dvs. supplerer du med råvarer som sænker optagelseshastigheden har du det til rådighed i længere tid. Om der er 2 timer uden aminosyrer i kroppen går nok ;)

Men føler du for afvekslling i forhold til den normale whey, så er det jo meget sjovt at prøve andre ting - kassein kunne være en af dem. Skal lige advare mod, at det VIRKELIG er svært at blande op. Lige meget hvor meget du shaker det, så er det stadig klumpet og tykt... er du hardcore betyder det selvfølgelig ikke så meget.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at kassein pulveret bliver tykt, men jeg synes nu ikke der er klumper i.

En shake med chokolade kassin har dog nogle små... hmm chokoladestykker(?) i bunden, som jeg ikke synes er vildt lækre. Desuden smager hubba-bubba (tropical) også bedre :bigsmile:

PS. Selvom fedt sænker tarmtømningen, så mener jeg ikke olie gør dette, da flydende fedt bare lægger sig på overfladen

Link to comment
Share on other sites

Anders: Olien vil have samme effekt ;)

Jeg er faktisk ganske fornåjet over min kassein shake når jeg napper den post træning i saunaen. Så kan jeg sidde og lirke det sidste tropica op med pegefingeren, og spise en dejlig klump let fugtigt pulver - kald mig bare hardcore :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kasein er ikke blot godt før sengetid, fordi det er langsomt optageligt, men også fordi det er med til at der ikke sker en nær så stor nedbrydning af proteinerne i musklerne under træning!!

Jeg benytter kasein som en proteindrink 1 time før træning og benytter alm. valle-protein efter træning + BCAA!

Link to comment
Share on other sites

Angel:

Var det så ikke smartere at gøre det omvendt, for at sikre en jævn levering af aminosyrer over hele perioden. Nu munder det ud i at både whey'en og kasseinen peaker på cirka samme tidspunkt.

Hvis du ønsker de anti-katabolske egenskaber fra kasseinen (fundet fra fastende personer) under din træning, så gøres det endnu bedre ved at smide kulhydrater i din vanddunk. Kortisolniveauet bliver væsentligt mindre ved inkludering af kulhydrater...

Link to comment
Share on other sites

Næe, det er faktisk ikke nødvendigvis så tosset endda. Valleprotein er det eneste protein der optages så hurtigt, at AA koncentrationen i blodet bliver så høj, at der udskiles nogle vækstfaktorer. Det påstår Michael Gundil, der skriver for Ironman i hvert fald. Dette skulle gøre en forskel efter træning alt efter hvor meget protein man indtager på en gang (meget er her godt). Jeg har så til gengæld også læst, at en eller anden fransk proteinguru, som Gundil altid citerer, påstår, at kroppen gør et protein hurtigtoptageligt hvis den behøver det hurtigt. Som fx efter træning. Det var jo så et argument for kassein efter træning. Når jeg har ædt det sidste af min valleprotein, tror jeg, at jeg holder mig til kassein.

Angående kassein som proteinkilde før sengetid, vil jeg mene det er LANGT bedre end valle. Man kan selvfølgeligt forsøge, at nedsætte optagelseshastigheden med (fedende) kulhydrater og fedt (før sengetid, Cilius?). Men da valle for sig selv er ude af blodet på 2 timer, tvivler jeg på, at forsinkelsen er nok til at matche kassein, som skulle tage op til seks timer om at blive fordøjet. Opløsligheden af getbigs kassein stiger meget med væskens temperatur. Som jeg har pointeret et par gange (mindst :tongue: ) her på siden, blender jeg det i (ikke kogende) koffein fri kaffe. Det er mums, og ikke nær så tykt, som hvis jeg havde brugt samme mængde kold væske.

Link to comment
Share on other sites

cilius: jeg synes bare dette studie antyder at fedtet bare ligger sig på overfladen af "måltider" og man derfor ikke opnår den ønskede effekt med flydende fedt:

Gastric emptying and intragastric distribution of lipids in man. A new scintigraphic method of study.

Jian R, Vigneron N, Najean Y, Bernier JJ.

We measured gastric emptying of fat and water from a solid-liquid meal in healthy volunteers using a tubeless scintigraphic method. Selenium-75 glycerol triether, incorporated in butter, was the lipid-phase marker, and technetium-99m, ingested with 250 ml water, the non-lipid phase marker. In seven of these subjects we also measured the gastric emptying of solids and liquids with technetium-99m bound to cooked egg whites as the solid-phase marker and indium-111 ingested with 250 ml water as the marker of the solid and aqueous phases. Emptying and intragastric repartition of each marker were measured by detection of radioactivity changes over the abdominal area using a gamma-camera. The stability and the specificity of the labeling was checked for each marker. Mean gastric emptying rate (expressed as percentage ingested marker emptied per hr) of lipids (17.4 +/- 2.4) was much lower than that of the rest of the meal (34.2 +/- 1.8) and slightly, but significantly, lower than that of solids (22.8 +/- 1.8). An intragastric layering of fat above nonlipids was observed only after the first postprandial hour and remained moderate. Thus, lipids are emptied more slowly than any other component of an ordinary meal, and this is not due only to layering of fat above water.

PMID: 7094791 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

.... at nedsætte optagelseshastigheden med (fedende) kulhydrater

hvad mener du med "fedende", jsc ?

hvis man tilpasser kulhydraterne til sit kaloriebehov, så bliver de ikke på magisk vis fedende fordi du får dem sent på dagen.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Angel - dvs. kassein efter træning med BCAA. Nej det er da netop der vallen kommer til sin fulde (og med ekstra BCAA er bare ok).

Jeg mener at i dagtimerne (hvor vi er vågne - i hvert tilfælde de fleste af os) bør vi bruge vallenprotein da her har vi mulighed for at tilføje protein jævnligt. Hvis ikke via mad, så en shake. Men hver 3 time bør vi tilføre kroppen kcal - hvad de fleste bevidste kropsbyggere også gør. Hvad er så det fede ved, at tilføre en proteinkilde der først peaker efter 6 timer.

Whey protein dagen igennem og evt lige inden sengetid kassein, hvis man har råd til 2 typer proteinpulvre.

Eller som Cilius er inde på, mix vallen med mælk og lidt havregryn og så kan det skam også bruges.

Men vallen er den bedste proteinkilde for kropbyggere - efter min mening ;)

Link to comment
Share on other sites

Men vallen er den bedste proteinkilde for kropbyggere - efter min mening ;)

Er helt enig med dig i at vallen er den bedste i dagtimerne. Men kassein skulle være bedste ved sengetid. Vil prøve at købe sådanne en spand, og se om det er bedre end at slutte dagen med whey B)

Link to comment
Share on other sites

.... at nedsætte optagelseshastigheden med (fedende) kulhydrater

hvad mener du med "fedende", jsc ?

hvis man tilpasser kulhydraterne til sit kaloriebehov, så bliver de ikke på magisk vis fedende fordi du får dem sent på dagen.

Nej, det er da rigtigt på overfladen, men mange ricikerer at få for mange kalorier ind ved at spise ekstra kalorier så sent på dagen. Hvis jeg skulle gemme kalorier til mit sidste måltid skulle jeg gå rundt og være sulten resten af dagen. De fleste vil,efter mit estimat, bare få "ekstra" kalorier med mindre de er på en eksakt diæt, hvor hvert måltid er nøje planlagt. Det gider jeg personligt ikke længere (been there, done that, didn`t work enough :rolleyes: )

Jeg tror stadigvæk også, at det er bedst at få hovedparten af sine kulhydrater i forbindelse med morgenmaden og træning (før eller efter, jeg foretrækker før).

Link to comment
Share on other sites

Næe, det er faktisk ikke nødvendigvis så tosset endda. Valleprotein er det eneste protein der optages så hurtigt, at AA koncentrationen i blodet bliver så høj, at der udskiles nogle vækstfaktorer. Det påstår Michael Gundil, der skriver for Ironman i hvert fald. Dette skulle gøre en forskel efter træning alt efter hvor meget protein man indtager på en gang (meget er her godt). Jeg har så til gengæld også læst, at en eller anden fransk proteinguru, som Gundil altid citerer, påstår, at kroppen gør et protein hurtigtoptageligt hvis den behøver det hurtigt. Som fx efter træning. Det var jo så et argument for kassein efter træning. Når jeg har ædt det sidste af min valleprotein, tror jeg, at jeg holder mig til kassein.

Min intuition siger mig, at proteinsynthesen og hastigheden den har på, er bestemmende for mængden af protein post træning der er hensigtsmæssig. Grunden til whey'en pre træning, er grundet den øgede transportering af aminosyrer under træning (1). Kasseinen er mere for at holde tilførslen konstant i den efterfølgende periode... men hvis du spiser løbende gennem dagen (som DSB Harry er inde på), så tror jeg tømningshastigheden og anti-katabolske og anabolske forhold har minimal effekt på det samlede resultat.

Angående kassein som proteinkilde før sengetid, vil jeg mene det er LANGT bedre end valle. Man kan selvfølgeligt forsøge, at nedsætte optagelseshastigheden med (fedende) kulhydrater og fedt (før sengetid, Cilius?). Men da valle for sig selv er ude af blodet på 2 timer, tvivler jeg på, at forsinkelsen er nok til at matche kassein, som skulle tage op til seks timer om at blive fordøjet. Opløsligheden af getbigs kassein stiger meget med væskens temperatur. Som jeg har pointeret et par gange (mindst :tongue: ) her på siden, blender jeg det i (ikke kogende) koffein fri kaffe. Det er mums, og ikke nær så tykt, som hvis jeg havde brugt samme mængde kold væske.
Når jeg kreerer kostplaner til mig selv eller andre, så efterlader jeg altid mellem 200-300 kcal til en før sengetid snack. Man sover VIRKELIG godt, når der er proppet noget i maven - min knorrer faktisk, hvis jeg ikke gør. Vil lige prøve den med lunkent vand næste gang (fremmer vist ikke smagen)...

Anders

Ganske spændende... vil ved tid prøve at grave lidt videre på emnet.

DSB Harry

Angel - dvs. kassein efter træning med BCAA. Nej det er da netop der vallen kommer til sin fulde (og med ekstra BCAA er bare ok).

Hele pointen med at nappe kasseinen efter træning, er at holde tilførslen af aminosyrer konstant i perioden efter. Hvis du napper en whey shake inden træning, så vil du have rigeligt med protein i kroppen de næste 2-3 timer. En stor del af whey proteinen du napper efter træning, vil uden der er behov for den blive oxideret - så kunne man ligeså vel have indtaget en kassein shake.

1. Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.

Link to comment
Share on other sites

med hensyn til protein før sengetid... det giver da den samme langsomme tilførsel af protein at snuppe en dåse tun (eller en tilsvarende mængde kød af anden oprindelse) og en kop mælk, som at give sig til at hamre shakes....

Link to comment
Share on other sites

Tun eller kød lige inden sengetid - nætak det er vist ikke liiiige mig men ide'en er der skam!!!

Cilius; Hele pointen med at nappe kasseinen efter træning, er at holde tilførslen af aminosyrer konstant i perioden efter. Hvis du napper en whey shake inden træning, så vil du have rigeligt med protein i kroppen de næste 2-3 timer. En stor del af whey proteinen du napper efter træning, vil uden der er behov for den blive oxideret - så kunne man ligeså vel have indtaget en kassein shake.

Oxiderer - hvordan det. Og nej kasseinen er jo langsom (peak på ca. 6. time) - ikke - og en time efter endt træning sidder jeg jo foran min kylling, æggekage, tunbøf eller noget andet aftensmad. Træning + tid inden aftensmad = ca. 3 timer - perfect for en wheyshake. Jeg napper forresten både en før og efter træning men det er whey begge gange og "de ligger godt i maven" :D

Link to comment
Share on other sites

Men Cilius i et tidligere indlæg skriver du:

Nap en wheyprotein shake inden træning på en 40 grams penge (1) - når du så er færdig med din cardiosession napper du endnu en proteinshake. En god ide såfremt du ikke er ude efter vægttab, er at suplere med kulhydrater undervejs (2) i dit drikkevand i begge sessioner og bagefter cardioen. Er du interesseret i vægttab, så vil det i dit tilfælde være hensigtsmæssigt at inkludere dem i styrketræningsdrikkeriet, men udelade dem i cardiodrikkeriet.. og derudover vente en halv times tid med dem efterfølgende.. evt. til dit første rigtige måltid indenfor en time efterfølgende.

1.

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise

Kevin D. Tipton1,2, Blake B. Rasmussen1,2, Sharon L. Miller1,2, Steven E. Wolf1, Sharla K. Owens-Stovall1, Bart E. Petrini1, and Robert R. Wolfe

Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E197-E206, 2001

2.

Influence of weight training exercise and modification of hormonal response on skeletal muscle growth.

Tarpenning KM, Wiswell RA, Hawkins SA, Marcell TJ.

J Sci Med Sport 2001 Dec;4(4):431-46

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

med hensyn til protein før sengetid... det giver da den samme langsomme tilførsel af protein at snuppe en dåse tun (eller en tilsvarende mængde kød af anden oprindelse) og en kop mælk, som at give sig til at hamre shakes....

Yes yes!

Det med tunen praktiserer jeg også!

De sidste 550 dage har jeg HVER dag inden sengtid knaldet en dåse tun i kværken! :)

Det er alligevel 82,5kg tun! :blink:

Da jeg havde mine bedste gains indtog jeg hver dag inden sengetid:

-1 dåse tun.

-1/2-liter letmælk.

-4 hele æg.

Det kan en kasseinshake sgu ikke slå! ;)

Men man bliver træt af det i længden. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share