Træning og slidgigt


Ripper
 Share

Recommended Posts

Jep. Jeg spørger egentlig på vegne af en ikke-MOLbo, men jeg er da også selv interesseret i, om der skulle være en øget risiko for at få slidgigt senere hen i livet, hvis man træner med tunge vægte. Selv er jeg tilbøjelig til at tro det, da folk som har haft hårdt fysisk arbejde ofte rammes af slidgigt. Hårdt fysisk arbejde kan jo godt stilles analogt med tung squat, dødløft etc, hvor der heller er den store variation.

Hvad siger I?

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke risikoen er så stor. Det som afgører det, er nok mest ens løfteteknik. Jo dårligere den er, jo større er risikoen. Tag f.eks Henning Thorsen, tidligere stærkmandsdeltager. Han har slidgigt i ryggen. Men ser man lidt nærmere på manden, så har han for det første haft hårdt fysisk arbejde siden han var 13 år, og har i mange år arbejdet som jord og betonarbejder. Samtidig har han ikke passet voldsomt godt på sin ryg i forbindelse med hans løfteri. Jeg kan godt huske hans måde at løfte McGlashen stenene på. Det var bare ned og rive i lortet. Så jeg er overbevist om at jo bedre teknik man har, og jo færre max løft man laver i sin træningskarriere, jo mindre bliver risikoen. Om ikke andet, så er jeg overbevist om at risikoen for nedslidning mindskes, hvis man holder kroppen stærk igennem hele livet. Mange er meget hurtige til at betragte styrketræning som en belastning af kroppen, når faktum er at kroppen er skabt til at blive brugt. Risikoen for skeletale og muskulære lidelser er langt større ved totalt inaktivitet. Så din kammerat kan roligt fortsætte med løfteriet, hvis det som så mange andre ting her i livet er med omtanke.

Thomas "som sidder ved en anden computer, og ikke kan huske sit password"

Link to comment
Share on other sites

Fakta om slidgigt

Jeg tror ikke der findes nogen deciderede undersøgelser om hvorvidt tung træning giver slidgigt. Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige læge og sundhedssider på nettet. Har du fået slidgigt anbefaler de motion alt efter hvor meget du kan klare. Det lindrer angiveligt smerterne at røre sig. Desuden anbefaler de også motion som forebyggelse. Ensidig og tung belastning af leddene angives som en faktor for opståen af slidgigt. Måske din ven skulle stille sit spørgsmål på netdoktor eller til sin egen doktor :rolleyes:

Hvis man spørger tidligere mr. olympia og mr.world osv. og laver en rundspørge for at finde ud af om de har fået slidgigt vil du nok få svaret. Jeg tror ikke du finder mange af dem der har slidgigt. Men det er kun et gæt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler man i grunden ikke let styrketræning til gigtpatienter?? Det synes jeg da at have læst et sted.

Jo!

En af mine cykelrytter venner har slidgigt i knæene, og han fik nogen øvelser, han skulle udføre. Det var bl.a squat og lunges med lav vægt.

Jeg er dog temmelig overbevist om, at der er større risiko for slidgigt ved f.eks fodbold og lign. sport, end der er ved styrketræning.

Man ser jo heller ikke styrkeløftere sidde og fylde sig med gigtmedicin før en "kamp", som mange fodboldspillere eksempeltvis gør!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kan sige sig fri for en øget riciko for slidgigt ved tung træning. Man tvinger væsken ud af brysken og tvinger knogleender til at skurre mod hinanden og derved kan man komme til at nedbryde brusken=> slidgigt.

Der skulle derimod være noget forbyggende ved let træning, med mange gentagelser, hvor man kan få noget blod og derved næring til bindevævet og brusken. Måske en lille reminder om at inkludere lidt let, regenererende træning i programmet.

Jeg tror ikke der er mange der går uskadt fra et livs squatten og dødløften. Jeg siger ikke man skal lade være, men man bør vide, at der nok er en vis riciko, som ved det meste andet. Generelt kan man nok sige, at jo flere skader man får, jo større er ricikoen for senfølger i form af smerter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share