Sign in to follow this  
Ice eye

Overvægt

Recommended Posts

Jeg har haft dette spørgsmål oppe at vende før, men ikke i en tråd for sig selv.

Kan man ikke kalde en person på 170 cm /110 kg for overvægtig lige meget hvad hans fedtprocent er ?

Er man ikke på en eller anden måde hæmmet af vægten lige meget om det er muskler eller fedt.

Det jeg mener er, at f.eks lever, nyre og hjerte da skal køre på overarbejde under alle omstændigheder.

Selvfølgeligt er det mere sund at have vægten som muskler end som fedt, men.... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med mine ca 86kg og 182cm er jeg ifølge BMI overvægtig og har øget dødelighed :confused2: :confused2:

En hurtig vurdering af fedt-procent med målebåndsmetoden viser dog at den er ca 14, så fed er jeg ikke ligefrem.

Jeg vil sige overvægt må bestemmes ud fra din fedtprocent. Man skal godt nok være pænt solidt bygget med 110kg fordelt på 170cm hvis man ikke også har en høj fedtprocent. Præcis hvor grænsen går kan man ikke sige, det er som alt andet en flydende størrelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra "test dig selv" på Sundhed.dk:

Din BMI er 28.1

Du er overvægtig. Dine fedtdepoter er så store, at de udgør en fysisk og for nogles vedkommende også en psykisk belastning. Din risiko for sukkersyge, galdesten og slidgigt er forøget. Vi vil derfor anbefale dig, at du forsøger at tabe dig.

og
Hvis du allerede lider af nogle af de sygdomme, som følger med overvægt og fedme (sukkersyge, slidgigt, hjertesygdom m.v.), vil du have særlig stor gavn af at tabe dig i vægt. Det samme gælder, hvis du er ryger, har forhøjet blodtryk eller skæve kolesteroltal.

Nogle af de følgesygdomme, som kommer til den fedtovervægtige, rammer garanteret også den muskel-overvægtige.

Knæleddene på jeres 170cm/110 kg fyr er garanteret ligeglade med, hvad de 110 kg består af. En sundere levevis kan måske redde ham, men umiddelbart er stresset på knæleddene det samme - eller højere, når han er fysisk aktiv.

Men det er en anden sag med diabetes II, galdestenene og de atherosclerotiske komplikationer (åreforkalkning) - de følger den fedtovervægtige (hvis der ikke forekommer AAS misbrug hos den anden for åreforkalkningens vedkommende).

BMI - hvilket er diskuteret før - kan ikke anvendes på det trænende folk (hvis de har tillagt sig muskelmasse).

En ting jeg gerne vil rose Sundhed.dks BMI selvtest for, er følgende kommentar i introduktionen:

BMI viser, hvor meget man vejer set i forhold til ens højde. En høj værdi vil oftest være udtryk for, at man har store fedtdepoter i kroppen. En stor og veludviklet muskula-tur vil dog også give et højt BMI. Bodybuildere vil fx ofte have et relativt højt BMI, selvom de har små fedtdepoter. Testen skal derfor vurderes med et vist forbehold.

Det er sjældent set i sådanne selvtests (så nu kan jeg godt glemme galdestenene, sukkersygen og den psykiske belastning) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan naturligvis ikke sammenligne en person med svær overvægt i form af fedt og så en person med "overvægt" i form af muskler, og så konkluderede at de lever lige farligt.

Den fede person har ofte nået sin vægt i form af usunde kostvaner og inaktiv livsstil. Ligeledes er fedt jo at betragte som dødvægt der ikke gør nogle særlig gavn, når vedkommende bevæger sig.

Den "muskelovervægtige" har ofte nået sin vægt ved hjælp af sunde kostevaner (forudsat der ikke er noget misbrug) og hårdt arbejde. Samtidig har person jo i forbindelse med sin træning ligeledes udviklet sine indre organer i takt med muskeludviklingen. Hjertet eksempelvis. Ligeledes er muskler jo aktivt væv, der kan anvendes til noget fornuftigt i modsætning til fedt.

Det er klart at hvis man vejer 110 kg og måler 170 cm og "overvægten" primært består af muskler, så bliver man ikke blive verdensmester i marathonløb, det ville knæled mv. ikke kunne holde til. Men det er jo fordi der ikke er trænet noget videre løb hos denne person. Store mængder udholdehedstræning forhindre simpelthen hypertrofi i dette omfang. Kroppen udvikler sig i den retning vi belaster den.

Men til slut. Høje BMI tal (hvis det stadig er relevante at bruge dette begreb) hos personer med mange muskler er på ingen måde sundheds skadeligt. Det er det derimod hvis det er i form af fedt. :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men til slut. Høje BMI tal (hvis det stadig er relevante at bruge dette begreb) hos personer med mange muskler er på ingen måde sundheds skadeligt. Det er det derimod hvis det er i form af fedt. :bigsmile:

Multisport > :lol: JA fortæl lige forsikrings-selskabet det når der ansøges om f.eks kryds-livsforsikring :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Multisport >  JA fortæl lige forsikrings-selskabet det når der ansøges om f.eks kryds-livsforsikring 

Næste gang du får det problem, flår du bare trøjen af og flexer for vildt foran den lille forsikringsdame :lol:

Rommel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu er der vel også en chance for at den muskelovervægtige fyr er bedre trænet omkring sine led og derfor bedre kan holde til vægten end Michelin-manden....

Under alle omstændigheder drejer de sig vel om at kigge i spejlet og se om man kan lide det man ser (og huske at være REALISTISK). Derfra skal man måle udviklingen i sin træning - med sig selv! - ikke diverse standerbetegnelser.

Den menneselige krop er jo så uendelig forskellig fra person til person

Mads

Edited by MadsSVØM

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI viser, hvor meget man vejer set i forhold til ens højde. En høj værdi vil oftest være udtryk for, at man har store fedtdepoter i kroppen. En stor og veludviklet muskula-tur vil dog også give et højt BMI. Bodybuildere vil fx ofte have et relativt højt BMI, selvom de har små fedtdepoter. Testen skal derfor vurderes med et vist forbehold.

Det er sjældent set i sådanne selvtests (så nu kan jeg godt glemme galdestenene, sukkersygen og den psykiske belastning) :)

PUHA Female, jeg troede lige et øjeblik at du var blevet mentalt uligevægtig :lol:

Men det er vanvittigt at man fra lægers og forsikringers og andre "lærtes" side pisker en BMI-stemning op. BMI må jo betragtes som et populations-redskab der kan fortælle hvordan en stor gruppe af mennesker gennemsnitligt har det rent vægtmæssigt. HS fortalte mig engang at når man målte BMI på de gutter/inder der er på Hærens idrætsskoler, så er de overvægtige :retard:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man er overvægtig når:

* Ens blodtype har ændret sig til nutella.

* Man opnår eget tyngdefelt.

* Man skal tage sit bælte på med boomerang

* Man modtager trusselbreve fra det geologiske institut for jordskælvsbeskyttelse.

* Man tror at dips har noget med chips at gøre :4george:

Mvh Ethan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, Ja alt det med BMI tal har jeg droppet.. Jeg vejer cirka 100 kilo i øjeblikket og er 182 høj, og der jeg også i den dårlige ende af BMI skalaen, men jeg synes nu ikke jeg er tyk overhovedet, og har ikke besvær med min krop.. Jeg er heller ikke en bodybuilder eller andet, men ganske normal.. Så det svinger altså meget fra person til person hvor farligt det i det hele taget er..

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knæleddene på jeres 170cm/110 kg fyr er garanteret ligeglade med, hvad de 110 kg består af. En sundere levevis kan måske redde ham, men umiddelbart er stresset på knæleddene det samme - eller højere, når han er fysisk aktiv.
Ja og man må samtidig gå ud fra, at knæleddene på vores 110 kg muskebundt har opnået en styrke tilsvarende muskulaturen. Leddene skal man jo huske på, også udvikler sig når man træner. Det ligger også lidt i Multisports indlæg:
Det er klart at hvis man vejer 110 kg og måler 170 cm og "overvægten" primært består af muskler, så bliver man ikke blive verdensmester i marathonløb, det ville knæled mv. ikke kunne holde til. Men det er jo fordi der ikke er trænet noget videre løb hos denne person. Store mængder udholdehedstræning forhindre simpelthen hypertrofi i dette omfang. Kroppen udvikler sig i den retning vi belaster den.

Med hensyn til BMI-indekset, må det antages at være et vejledende indeks, minded på den gennemsnilige mand/kvinde. Mit eget BMI ligger på ca. 30, hvilket strengt taget betyder at jeg allerede burde ha bestilt min gravsten. ;) Men husk nu på at kroppen superkompensere, inden for rimelighedens grænser selvfølgelig :) . Sammenholdes dette med den gennemsnitlige udnyttelse af det fysiske potentiale for en person, hvilken jeg er overbevist om erret lav, tæller dette som yderligere argumentation for, at BMI-indekset ikke skal tages for pålydende, hvis man styrketræner. :tongue:

Edited by Casper T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Øv, det var da irriterende at se BMI-teksterne fra Sundhed.dk citeret, for der er blevet sakset en del i det oprindelige oplæg, som jeg leverede til hjemmesiden. BMI er et elendigt mål og resultatet kræver derfor en del forbehold. Siden i ikke får det på hjemmesiden får i lige det originale svar her:Overvægtig

BMI 25 - 29.9: Ifølge de gængse tabeller er du overvægtig. Det kan skyldes for meget fedt, men også en større muskelmasse, end hvad der er normalt. Især idrætsatleter og personer med tungt fysisk arbejde har en tendens til at blive fejlvurderet ud fra BMI-kriterierne.

Er du overvægtig pga. for meget fedt på kroppen vil vi anbefale, at du gør noget ved det. Med din overvægt belaster du nemlig hele tiden din krop mere end hvad godt er. Du øger desuden risikoen for at få for højt blodtryk, diabetes, åreforkalkning og ledskader på fx knæ og ankler. Taber du dig falder risikoen for de nævnte følgesygdomme markant.

Overvægt skyldes i de fleste tilfælde dårlige kost- og motionsvaner. For at tabe vægt, skal du ændre dine spisevaner og finde en måde at få rørt dig, som du synes er sjov. Det behøver ikke nødvendigvis at være løbetræning, men kunne også være dans eller en rask gåtur i skoven.

Påbegynder du en slankekur, er det vigtigt, at du på forhånd har fundet ud af, hvor meget du vil tabe dig, og hvornår du vil have nået dit mål. Undgå for skrappe slankekurer, idet de er usunde og tit fører til, at din vægt øges på længere sigt. Et vægttab på ½-1 kg om ugen er passende. Du kan evt. sætte dig delmål og belønne dig selv når du har nået dem. Det er dog ikke nogen god ide, hvis gevinsten er mad eller en flaske vin!

BMI 30 - ?: Du er meget overvægtig. Med mindre du er bodybuilder eller styrkeløfter er det sandsynligt, at du er for fed.

Er du overvægtig pga. for meget fedt på kroppen vil vi anbefale, at du gør noget ved det. Med din overvægt belaster du nemlig hele tiden din krop mere end hvad godt er. Du øger desuden risikoen for at få for højt blodtryk, diabetes, åreforkalkning og ledskader på fx knæ og ankler. Taber du dig falder risikoen for de nævnte følgesygdomme markant.

Overvægt skyldes i de fleste tilfælde dårlige kost- og motionsvaner. For at tabe vægt, skal du ændre dine spisevaner og finde en måde at få rørt dig, som du synes er sjov. Det behøver ikke nødvendigvis at være løbetræning, men kunne også være dans eller en rask gåtur i skoven. Men det er sikkert en god ide at tale med din læge først, så du kan få hjælp til projektet. Nogle apoteker tilbyder selv slankekurser eller kan oplyse dig om, hvor der afholdes slankekurser.

Inden du påbegynder slankekuren, er det vigtigt, at du finder ud af, hvor meget du vil tabe dig, og hvornår du vil have nået dit mål. Undgå for skrappe slankekurer, idet de er usunde og tit fører til, at din vægt øges på længere sigt. Et vægttab på ½-1 kg om ugen er passende. Du kan evt. sætte dig delmål og belønne dig selv, når du har nået dem. Det er dog ikke nogen god ide, hvis gevinsten er mad eller en flaske vin!

Det findes i dag et lægemiddel, som bevirker at kroppen optager mindre af den fedt, du spiser. Du skal dog samtidig spise fedtfattig kost for at undgå at få fedtdiarre. Dette og lægemidler, der nedsætter appetitten, er receptpligtige.

De bedste hilsner

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

I al sin enkelthed:

Under 18,5

Værdien indikerer at du er undervægtig.

Der kan være mange årsager til, at du vejer mindre end testen anbefaler. Dyrker du meget udholdenhedsidræt, f.eks. maratonløb og langdistancecykling kan det være én af forklaringerne. En anden kan være at du spiser for lidt, evt. i kombination med en lav grad af fysisk aktivitet, der betyder, at du har en meget lille muskelmasse.

Er du undervægtig og gerne vil tage på, kan du prøve at ændre dine kostvaner. Et større indtag af energirig kost vil kunne få din vægt til at stige. Hvis du samtidig dyrker motion, især styrketræning, vil de ekstra kalorier omdannes til muskler i stedet for fedt.

Har du tabt dig meget på kort tid, uden nogen synlig grund, bør du kontakte din læge.

18,5 - 24,9

Din vægt er helt normal!

Selvom du vejer din normalvægt, er der vigtigt at være opmærksom på, hvad du spiser og om du får nok motion. En sund livsstil vil ikke kun hjælpe dig til at holde vægten, men også styrke dit legeme og give dig mere energi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this