"zig-zagge" i HST


Seb M
 Share

Recommended Posts

Hver gang der bliver stillet et HST spørgsmål læser jeg det, fordi det let kan blive møg indviklet i mit hoved. Når, men anyways så er det HST jeg træner og er pt nået til den ekcentriske fase.

Og her er så spørgsmålet:

Jeg har set folk omtale et "zig-zag"- fænomen, hvilket nogen ikke bifalder helt. Men hvis man nu sætter progressions % til f.eks. 1,5 eller deromkring, undgår man så ikke dette? Eller har jeg heller ikke forstået det dér "zig-zagning"?

Jeg synes det let kan blive indviklet, når man ikke er helt inde i HST- "verdenen" endnu og når folk stiller spørgsmål om emner, man selv slet ikke har opfattet, er det svært. Man vil jo helst gøre det helt rigtigt og dermed få bedst mulige resultat... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

jo, det er rigtigt nok.... så man kunne køre med 5% progression i den først minicyklus og så med en passende mindre progression i de næste.....

Jeg er ved at lave et regneark, hvor progressionen mellem fra 15RM til 10RM er (10RM-15RM)/6 per gang og progressionen fra 10RM til 5RM er (5RM-10RM)/6 per gang.... så er man da helt sikker på at undgå zigzag.

Iøvrigt siger Brian H, at zigzag ikke er dårligere end alternativet, men han siger jo så meget. HST med zigzag minder jo ret så meget om det man kalder wave loading, der ses i flere styrkeløft programmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share