Sign in to follow this  
Power Clauer

Excentrisk fase i HST

Recommended Posts

Hvor vigtig er den afsluttende excentriske fase i HST, og kan den eventuelt undværes? Eller SKAL den med for optimal hypertrofi...?

Hvis spørgsmålet er blevet stillet før, så smid venligst et link... :)

- Power Clauer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ikke umiddelbart finde et link, men det er blevet diskuteret mange gange før. Den exc. del i programmet er en af de afgørende grundelementer bag filosofien og skulle efter sigende virke ganske godt. Jeg træner den ikke selv og har alligevel fine resultater. Så om du vil benytte den kan være op til smag og behag og muligheden for en træningsmakker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den excentriske del er overvejende med fordi, det er en effektiv måde "at malke det sidste ud af musklerne". Ved at køre excentrisk kan du sætte belastningen op udover, hvad du kan klare med både koncentrisk og excentrisk udførelse. Det "excentriske element" er således med, fordi det gør cyklusen længere, samtidigt med at progressionen holdes. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du kører HST tror du forhåbentlig på programmet og principperne bag.

Derfor er der nok en grund til negativer bliver anbefalet.

Selvom du ikke har nogen makker kan du i hvert fald lave negativer i følgende:

Chinups

Dip

Biceps-Curl (cheat curl vægten op)

Military (brug benene)

...og sikkert flere andre.

Hvis du alligevel ikke vil køre negativer, så vil 2 uger ekstra med din 5RM også give udmærket.

HST FAQ om negativer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt den samme løsning Power. For at fortsætte progressionen kan du øge dine sæt-antal for hver af de to sidste uger. Det var det tip jeg fik tidligere... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har valgt den samme løsning Power. For at fortsætte progressionen kan du øge dine sæt-antal for hver af de to sidste uger. Det var det tip jeg fik tidligere...

Det lyder interessant, det vil jeg da prøve... :)

Tak for det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du kan finde en god spotter, så burde du prøve at smide negativer ind, da det er en yderst effektiv måde at presse musklerne på. Jeg har lige kørt min første HST runde med negativer (har kørt to inden, hvor jeg ikke tog negativer med) og det vil jeg helt sikkert tage med næste gang også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De øvelser jeg kører negativer i (hvor altså det lykkes) er bænk pres, wide-grip pull-downs/-ups, hase curl, skulderpres og ikke flere. De andre basis øvelser kører jeg med tre set, i stedet for (squat og d.løft f.eks.).

Ellers bliver der generelt kørt 2 set.

Jeg synes altså at negativerne er gode, men nu har jeg jo også som regel to spottere.:banana:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this