Energifordeling


Bongo
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg tænkte på hvad jeg skal holde øje med når jeg handler ind. Jeg prøver at tabe mig, og ser altid på varedeklerationen, men jeg er tit i tvivl om hvilke tal jeg skal kigge på. Jeg går uden om de varer hvor der mange kalorier i. Men det er vel relativt set i forhold til kulhydrat og fedt. Er der ikke en tommelfingerregel jeg kan følge ? ligenu går jeg mest op i kalorier, men burde jeg se på helheden ?

så er jeg gået hen og blevet næsten besat af Cultura drikke youghurt <-- flot stavet... de smager bare himmelsk og jeg har altid lyst til dem. MEN er de ok at drikke når jeg gerne vil spare på kalorierne ? jeg styrketræner også men ikke så hårdt, men føler dog at jeg har brug for noget energi for at få lidt ud af træningen, selvom det går laaangsomt når man skal tabe sig også..

i kan lige få energirfordelingen på Culturaen:

Pr. 100 g ca.

Energi 300 KJ (70 kcal) Protein 2,9 g Kulhydrat 11 g, fedt 1.4 g.

Håber i kan forklare mig hvordan det hænger sammen...

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Anne Larsen mener at det er vigtigt at Fedt E% er under 30 - altså at højest 30% af energien kommer fra fedt. (Det kan du finde ud af ved at sige 9*1,4/(9*1,4+4*(2,9+11)) - da der er 9 kcal. i 100 gram fedt og 4 kcal. i 100 gram kulhydrat/protein.

De fleste herinde har en holdning om at det vigtigste er at være i totalt energi underskud hvis du skal tabe dig. Altså er det der tæller her de 300 KJ (70 kcal). Tæl sammen i løbet af dagen - det skal give mindre end dit totale energiforbrug hvis du vil tabe dig.

Det sagt så skal du naturligvis have bådt (sundt) fedt, protein og kulhydrat for at fungere.

Link to comment
Share on other sites

Der er vist lige et par smuttere i dit indlæg, Dadane.

9kcal i 1 gram fedt og 4kcal i 1 gram kulhydrat/protein

En lidt nemmere måde at finde fedt E% på, så man har en chance for at regne det i hovedet:

gr fedt pr 100g * 1000 / total energi i kcal

i dit eksempel:

1,4 * 1000 / 70 = 20%

Nu skal man selvfølgelig huske på at isoleret set kan du ikke bruge fedt-energi-procent til en fløjtende.

Olie har f.eks. en fedt E% på 100, men det betyder ikke der er forbudt at spise olie selvom man er på diæt - bare det er i begrænsede mængder.

Det er klart at spiser man meget af de varer det også har meget fedt i så er det ikke godt.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det afhænger jo så af hvilken diæt man er på. Keto-diæter har vel en del fedt og så naturligvis protein.

Jeg tror at det der tæller er det totale antal kalorier. Når det så er sagt så er det klart at man har brug for nogle ting (isærdeleshed makronæringsstoffer kulhydrater, fedt og protein - men også vitaminer, mineraler m.m.).

Link to comment
Share on other sites

For at tabe sig skal man som første forudsætning bruge mere energi end man indtager.

Derefter gælder det også, som dadane siger, at fordelingen mellem protein / kulhydrat / fedt skal være passende og man skal have dækket sine behov for vitaminer osv.

Energifordelingen i procent for P/K/F kunne f.eks. være noget i stil med 25/50/25 uden at den skal tages bogstaveligt, mere for at se om f.eks. fedt ligger over 50%

Du kan beregne et estimat på dit basis energibehov (Basic Metabolic Rate) med følgende formel:

Men: BMR = 66 + (13.7 X vægt i kg) + (5 X højde i cm) - (6.8 X alder i år)

Basisindtaget svarer til dit energibehov hvis du sad på din flade eller sov hele dagen.

Basisindtaget skal du så gange med en aktivitetsfaktor for at få dit reelle energibehov.

Activity Multiplier

Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)

Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)

Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)

Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training, i.e marathon, contest etc.)

Resultatet af det skal du så sammenligne med den mad du spiser i løbet af dagen, dvs. tælle alt sammen du spiser.

Link to comment
Share on other sites

Eller tage den nemme vej hjem:

For at tabe dig - 10-12 kcal pr. lbs du vejer (kg = 2,2 lbs) [dvs. 200 lbs person svarer det til mellem 2000-2400 kcal om dagen]

For at tage på - 18-20 kcal pr. lbs du vejer [dvs. 200 lbs person svarer det til mellem 3600-4000 kcal om dagen]

Det er alligevel tommelfingerregler... ingen grund til milimeterpræcision i cirka udregninger :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share