Mere motion=mere syg??


Plarto
 Share

Recommended Posts

Hej

I løbet af foråret er mit motionsforbrug steget gevaldigt, til glæde for fysisk og psykisk overskud, bedre kondition, flere muskler m.v. En lille sideeffekt er desværre at jeg har været mere snottet og forkølet end andre år - det er 5 år siden at jeg sidste gang havde en sygedag, og jeg har haft 2 sygeperioder (4 dage heftig forkølelse/halsbetændelse og nu 1 dag forkølelse) siden februar.

Siden medio februar (hvor jeg fik mit Polar 720) har jeg i snit trænet 5½ timer ugentligt - typisk ml. 2-6 timer pr. uge fordelt på kajak, MTB og løbetræning. Før februar var det typisk omkring 1 time ugentligt. Træningsintensiteten ligger for 60% af tidens vedkommende på over 70% af maxpulsen (intervallet 142-195 slag) hvor kajakken trækker ned og MTB og løb trækker op.

Jeg har ikke lagt min kost væsentlig om - dog er jeg begyndt at spise havregryn om morgenen, og ellers er kosten nogenlunde fornuftig - forsøger at få salat, brød, kød hver dag + primært pasta og ris. Sjældent kartofler. Forsøger at spise mere frugt, men det bliver ikke til så meget, så kan det være at det er vitaminmangel?

Er jeg den eneste der har oplevet det, eller er det bare os allesammen der har været mere ramt af det fugtige forår?

Mvh

Rasmus

P.S. Skal jeg mon smide indlægget under kost&kosttilskud også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også der har været en tendens til at jeg har været mere syg - og også at der har været mange fra MOl der har været det.

Men hård træning er vel også nedbrydende for imunforsvaret (på kort sigt i hvert fald).

Hvis man hele tiden presser sig selv så tror jeg at man bliver bedre (inkl. forbedre sit imunforsvar) - men så længe det står på (og det gør det jo egentligt hele tiden for os) så er imunforsvaret nok svækket.

Link to comment
Share on other sites

Når kroppen er under pres (træning) er der en tandens til at immumforsvaret er lidt svækket. For eliteudøvere er tendensen meget klar - for almindelige dødelige mere afdæmpet.

Men overfor et lidt temporert svækket immumforsvar skal sideholdes de langsigtede fordele for resten af kroppens funktioner af træning.

Sammenlagt: Træning rigtigt godt (ikke overraskende) og så må man leve med lidt forkølelse, influenza o. ;)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg trænede 500-600km hver uge, var jeg konstant små forkølet, og havde nogen ordenlige sygdomsture.

Efter jeg holdte med cykling har helbredet lige fået et tak opad. Min træning var nok også, hvad man kalder lidt overdreven.

I den sidste ende er det klart mere gavnligt med en masse motion. Så længe, man selvfølgelig ikke overdriver.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet om du evt. overtræner måske? Fordi så bliver man hvetrfald meget oftere syg skulle jeg hilse at sige.. <_<

Jeg er meget sjældens syg, så hver gang jeg bliver syg, tjekker jeg om det evt. er min vægttræning og ishockey der er for hård ved mig og laver om derefter..

Edited by MNC
Link to comment
Share on other sites

Det er vel helt normalt at f.eks. cykelryttere hurtigt redder sig noget under etapeløb - jeg kan i hvert fald ikke huske et Rolf Sørensen interview hvor han ikke har hostet og været snottet :tongue: . Jeg kendte engang én der var på orienteringsløblandsholdet, og han sagde, at den nemmeste måde at gøre sig upopulær på blandt løbere, var, at nyse i omklædningsrummet efter et hårdt løb.

Men dette er vel ved temmelig ekstreme sportsudøvelser. Min personlige erfaring er helt klart, at mit immunforsvar styrkes ved træning - og det ganske betragteligt.

Nu er jeg vel også nærmere en moderat sportsudøver :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share