"Musseskulder"


bls
 Share

Recommended Posts

Min mand og jeg træner sammen, og udfører derfor primært de samme øvelser.

Han har dog uheldigvis pådraget sig en såkaldt musseskulder, og kan derfor højst lave 10 reps af lateral raises med 1 kg i hånden.

Er der nogen der har nolge gode ideer til hvad vi/han kan erstatte lateral raises med?

Hvis I ellers har gode råd og kommentarer til hvad der kan hjælpe på skaden må I meget gerne komme med dem. Det nytter dog ikke at sige at han skal holde op med at bruge mus, da han er programmør og bruger den så lidt som muligt i forvejen.

Birgitte

:2000-pontiac-red:

Link to comment
Share on other sites

Hvornår gør det ondt..jeg går ud fra det er derfor han må stoppe?

Hvis han kan lave øvelsen foran kroppen som vist her uden problemer, kan han langsomt (uger/måndeder) arbejde fra foran kroppen og ud mod siden. Begræns evt. bevægeudslaget så der ikke køres helt op. Eksperimenter evt. også gradvist med at vende håndryggen opad.

CBFrontRaise.gif

En anden øvelse tager udgangspunkt i at man placerer sig skråt op af og med håndfladen mod en væg. Og dernæst med med meget begrænset bevægeudslag løfte vægten sidelæns. Træner primært den lille men meget vigtige supraspinatus skuldermuskel som er en del af rotatormanchetten som især er vigtig at træne når man har stillesiddene arbejde foran en pc. Supraspinatus trænes også ved alm lateral raise.

Øvelser som skulderpress, front raises rammer også i en vis udstrækning siden af skulderen. En øvelse som uprigtht row/stående roning kræver en del styrke, men rammer siden af skulderen - man skal dog ikke løfte albuerne over skulderen af hensyn til skulderleddet.

Link to comment
Share on other sites

Kan han ikke bruge en såkaldt "mousetrap"? Det ved han sikkert, hvad er.

Jeg går ud fra, han husker de gængse råd mod museskader - skifte arbejdsstilling, bruge genvejstaster, strække ud osv. Det kan være, hans arbejdsplads har en arbejdsmiljøkonsulent, som kan gi ham vejledning.

Link to comment
Share on other sites

selvom det lyder omsonst synes jeg at dette måske er et af de bedste råd mod museskulder:

- det er besværligt de første par dage, men så tænker man ikke mere over det og hvis man samtidig sørger for at sidde ordentligt med musen er man kureret forholdsvist hurtigt.

FLYT MUSEN OVER I DEN ANDEN HÅND - og start på en frisk med arbejdsstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Tak allesammen for nogle gode råd

Til sas: Ja han kan ikke holde ud at tage mere end ti reps, ud over at gøre ondt "knækker" det også i

skulderen. Med venstre arm kan han tage 3x15 reps med 6 kg. Vi vil prøve dit råd med at starte foran

kroppen og langsomt arbejde os mere og mere ud mod siden, det lyder rigtig godt.

Til mdk og Watts: Han bruger venstre hånd på arbejdet og højre hånd når han arbejder herhjemme og har

altid været en stor fortaler for genvejstaster (det går meget hurtigere).

Til Cfred: Tak for linket. Det er altid rarest at vide præcist hvordan tingene virker, så kommer man ikke så

nemt til at ødelægge dem ;)

Med venlig hilsen

Birgitte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share